۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵
کد خبر: ۵۵۶۰۹۳
حجت‌الاسلام رحمانی:

حقوق استاد حوزه از یک کارگر پایین‌تر است

مدیر روابط عمومی مرکز خدمات حوزه گفت: زندگی طلبه‌ها از متوسط به پایین و حتی زیر خط فقر است، امروز اگر کمکی به حوزه‌های علمیه در مباحث تحصیلی آن‌ها می‌شود، نسبت به جمعیت و آمار طلاب مبلغ ناچیزی است.
مرکز خدمات حوزه علمیه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی مدیر روابط عمومی مرکز خدمات حوزه با بیان اینکه سازمان متبوعش به خدمت‌رسانی به حوزه‌های علمیه مشغول است، ابراز داشت: این خدمات شامل حال حوزه‌های علمیه اهل سنت و طلاب علوم دینی که در حوزه‌های علمیه اهل تسنن تحصیل می‌کنند، می‌شود، همچنین جامعة‌المصطفی(ص)‌العالمیه که طلاب غیرایرانی هستند هم شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طلاب غیر ایرانی بیش از 110 کشور در استان‌های حوزوی مانند قم و مشهد مشغول به تحصیل هستند، افزود: مرکز مدیریت برادران که مربوط به طلاب برادر ایرانی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، دفتر تبلیغات و همچنین ائمه جمعه و جماعات، طلابی که در طرح هجرت به عنوان روحانی مستقر در شهرها و استان‌های مختلف و دورافتاده‌ترین روستاهای کشورمان مشغول به خدمت و تبلیغ هستند از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

مرکز خدمات مربوط به طلاب غیرشاغل است

رحمانی با تأکید بر اینکه مرکز خدمات مربوط به طلاب غیرشاغل است، خاطرنشان کرد: یعنی طلبه‌هایی که در ارگان‌های مختلف مانند دیگر مردم در دانشگاه‌ها، دادگستری، قوه قضاییه و جاهای دیگر حضور دارند، هیچ خدمتی از طرف مرکز خدمات نمی‌گیرند و مرکز خدمات هم هیچ خدمتی به آنها نمی‌کند، اما مدرسین حوزه، مبلغین، پژوهشگران، محققین حوزه و علوم دینی که مشغول به تحصیل هستند، از این خدمات استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز بحث بورسیه در دنیا مرسوم است، اگر ببینند یک نفر می‌تواند فایده‌ای به کشور و جامعه‌شان برساند، مراکز و موسسات مختلف او را بورسیه می‌کنند، هزینه آن دانشجو را متقبل می‌شوند و در هر کجا از دنیا که بدانند آن شخص می‌تواند تحصیل کند، او را می‌فرستند و هزینه‌های او را پرداخت می‌کنند، او می‌رود و برمی‌گردد و بعد از اتمام تحصیل به کشورش خدمت می‌کنند، با این وجود طلابی داریم که از سراسر دنیا می‌آیند، برای اینکه دین اسلام و تشیع را به معنای واقعی بشناسند و بعد مبلغی برای اسلام و تشیع در کشورهایشان باشند، در حالی که از کشورشان بورسیه و حمایت نمی‌شوند، حتی اگر هم شناخته‌شده شوند، مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورند.

مرکز خدمات یک ارگانی عیال‌وار است

مدیر روابط عمومی مرکز خدمات حوزه با بیان اینکه مرکز خدمات باید از این افراد حمایت کند زیرا می‌توانند مبلغی برای دین اسلام و خصوصاً تشیع در دنیا باشند، اظهار داشت: یکی از مباحثی که امروز در فضاهای مجازی وجود دارد، بحث هزینه مرکز خدمات است، این در حالی است که بخش عظیمی از بودجه مرکز خدمات صرف بیمه طلاب می‌شود، تا سال 83 هیچ طلبه‌ای بیمه نبود؛ یعنی اگر یک طلبه‌ای بعد از یک عمر تحصیل، تبلیغ و کارهای فرهنگی فوت می‌کرد و از دنیا می‌رفت، دیگر هیچ کسی به خانواده ایشان کمک و حمایتی نمی‌کرد، به نوعی این خانواده محروم می‌شدند و مشکلات عدیده‌ای برای آن‌ها به وجود می‌آمد.

وی افزود: از سال 83 بخش عظیمی از بودجه مرکز خدمات صرف این بیمه می‌شود، این بیمه مربوط به طلبه‌های غیرشاغل در نهادهای دیگر است که حداقل بیمه است؛ یعنی به اندازه بیمه کارگری محسوب می‌شود که پایین‌ترین سطح بیمه است، باید توجه داشت که مرکز خدمات یک ارگانی عیال‌وار است، یعنی بیش از 250 هزار روحانی به همراه خانواده‌هایش نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت می‌شوند.

نفوذ کلام روحانیت آمار مفاسد اجتماعی را پایین آورده است

رحمانی با اشاره هجمه صورت گرفته در فضای مجازی به مراکز فرهنگی کشور گفت: باید دید امروز چه کسی بیشترین سهم نسبت به فرهنگ در کشور را دارد؟ به طور مثال طبق آمار نیروی انتظامی و قوه قضاییه ایامی مانند ماه مبارک رمضان، ماه محرم، ماه صفر یا ایام فاطمیه، طلاب در این ماه‌ها مشغول تبلیغ در دورترین نقاط کشور هستند، بعد از اتمام یک یا دو ماه تبلیغ، آمار بزهکاری، مشکلات و مفاسد اجتماعی کمتر از آمار ماه‌های قبل است، چون نفوذ کلام روحانیت و طرح مباحث اسلامی و اعتقادی میان مردم، این آمار مفاسد اجتماعی را پایین آورده است.

وی با بیان اینکه روحانیت نقش مهمی در فرهنگ‌سازی کشور دارد، با اشاره به برخی تسهیلات دولتی برای دانشجویان ادامه داد: مگر کسانی که به حوزه ورود پیدا می‌کنند و مشغول تحصی علوم دینی می-شوند، بچه‌های این مملکت نیستند؟ آن‌ها، این فضا را انتخاب کردند و تشخیص دادند که در حوزه تحصیل کنند. اما نگاه کنید ازدواج‌های دانشجویی، اردوهای دانشجویی، صندوق‌های متفاوتی که دانشجویان می‌توانند از آنها وام دریافت کنند و این حق آنهاست- نمی‌خواهم خدایی نکرده حوزه و دانشگاه را روبروی هم قرار بدهم، نمی‌خواهم بگویم بودجه‌های آنها زیاد است، امروز وظیفه نظام جمهوری اسلامی است که بیشترین بودجه را برای تحقیق و مسائل علمی‌ قرار دهد- این مقایسه را از باب این عرض کردم که هر دو فرزندان مملکت هستند، اکنون اساتید ما که عضو هیأت علمی هستند و در دانشگاه تدریس می‌کنند، چه میزان حقوق دریافت می‌کنند؟ اما در حوزه این وام‌ها و حقوق‌هایی که به اساتید حوزه علمیه داده می شود، اصلاً قابل مقایسه با اساتید دیگر مراکز نیست.

حقوق استاد حوزه از یک کارگر پایین‌تر است

مدیر روابط عمومی مرکز خدمات حوزه بیان داشت: یک استاد حوزه علمیه در آخر ماه بیشتر از 700، 800 هزار تومان حقوقش نیست، بخشی از این هزینه‌های موسسات فرهنگی صرف مباحث پژوهشی، تحقیقی و تحصیلی می‌شود، مباحث مالی و معیشتی طلاب هم غیر از مراکز دولتی تأمین می‌شود. همچنین مراجع از سهم امام برای طلاب یک شهریه‌ای پرداخت می‌کنند که این شهریه هم برای طلبه‌ای که بالاترین رتبه حوزه علمیه را طی کرده است، نهایتاً در ماه چیزی حدود 600، 700 هزار تومان است که از حقوق یک کارگر هم پایین‌تر است.

وی با تأکید بر اینکه زندگی طلبه‌ها از متوسط به پایین و حتی زیر خط فقر است، گفت: امروز اگر کمکی به حوزه‌های علمیه در مباحث تحصیلی آنها می‌شود، نسبت به جمعیت و آمار طلاب مبلغ ناچیزی است، شاید اگر بودجه‌های همین مؤسسات که یکی از موسسات مرکز خدمات است، در کل کشور در نظر بگیریم و کل بودجه‌ای که برای آن امروز هیاهو ایجاد کردند، کمتر از یک دانشگاه استان و یک دانشگاه مستقر در تهران است، همچنین یکی از موضوعات بحث نیازهای خانواده طلاب مانند مشاوره خانواده، مهارت‌های زندگی، بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و ... است یا طلبه‌ای که وارد حوزه علمیه می‌شود باید در ابتدای ورودشان آزمایش‌های سلامت را انجام دهند، اینها همه هزینه‌بر است.

سقف وام طلبه‌های عادی پنج میلیون تومان است

رحمانی همچنین با اشاره به تسهیلات وامی برای طلاب و روحانیون گفت: یک استاد سطح خارج بیشترین وامی که می‌تواند از مرکز خدمات بگیرد، معادل 15 میلیون تومان است، یک استاد سطح 1، پنج میلیون تومان و سطوح بالاتر 10 میلیون تومان، حالا شما مقایسه کنید یک استاد دانشگاه یا یک کارمند در یک نهاد دیگری چقدر می‌تواند وام بگیرد؟! این برای طلبه‌هایی است که اساتید هستند، منتها سقف وام طلبه‌های عادی پنج میلیون تومان است.

وی ادامه داد:‌ یکی از خدمات مرکز خدمات مسکن است، حالا بعضی‌ها فکر می‌کنند مرکز خدمات مثلاً می‌تواند مسکن را رایگان در اختیار طلبه‌ها قرار بدهد! نه! بلکه یک مبلغی را به عنوان کمک رهن به یک طلبه می‌دهیم تا بتواند یک مسکنی را تهیه کند و در یک نقطه‌ای از این کشور بتواند مشغول به تبلیغ شود یا در قم شهرکی وجود دارد که در این شهرک‌ها طلبه‌ای 4، 5 سال ساکن می‌شود و حتی هزینه‌های آب و گاز و شارژ را از آن‌ها می‌گیرند، منتها تنها اداره یک شهرک فقط نیست بلکه نیاز به اصلاحات، به روزرسانی و تعمیرات دارد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات