۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۵۵۶۵۹۹
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

کبر و خودبرتربینی سبب سقوط انسان می‌شود

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه تکبر اعمال نیک انسان را ضایع می‌کند، گفت: کبر و خودبرتربینی سبب سقوط انسان می‌شود.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امیر مومنان علی(ع) می‌فرمایند: «ما لاِ بـْنِ آدَمَ وَالْفـَخـْرِ: اءَوَّلُهُ نـُطـْفـَةٌ وَ آخـِرُهُ جـِيـفـَةٌ، وَ لاَ يـَرْزُقُ نـَفـْسـَهُ، وَ لاَ يـَدْفـَعـُ حَتْفَهُ» زمانی که ابتدایش نطفه و انتهایش یک مردار است پس انسان را تکبر چکار.

وی افزود: انسانی که آغاز و سرانجامش چنین است چگونه می‌تواند مغرور شود. گاهی انسان برخی افراد و عناصری را مشاهده می‌کند که خدا را بنده نیستند و گاهی این امر را مانند ملحدان اظهار می‌کنند و به دستورات خداوند تن نمی‌دهند و این بسیار تعجب انگیز است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رشاد ادامه داد: چنین افرادی در مقابل عظمت و بزرگی خداوند که آفریننده مخلوقات عالم هستی است چگونه می‌تواند تکبر کرده و خود را بزرگ فرض کنند. انسانی که با کوچکترین آسیب طاقت خود را از دست داده و تحمل کمترین درد و رنج را ندارد، چگونه می‌تواند متکبر ‌شود.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: برخی انسانها در ظاهر بیان می‎کنند که خداوند را قبول دارند ولی عملکرد آنان مبین این قبول داشتن نیست. کسی که خداوند را قبول دارد و حضور و وجود او را در عالم هستی حس می‌کند و توحید را باور دارد چگونه می‌تواند مرتکب معصیت شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در ادامه تصریح کرد: چنین فردی به صورت نظری خدا را قبول اما در عمل نسبت به فرامین حضرت حق گردن کشی دارد برای مثال در مقابل چشم پلیس خلاف می‌کند اما این به آن معنا نیست که پلیس را قبول ندارد بلکه او با گردن کشی خود را قدرتمندتر از پلیس نشان می‌دهد.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: کسی که خدا را قبول دارد و او را در همه امور حاضر و ناظر می‌داند ولی مرتکب گناه می‌شود جرمش بیشتر از کسی است که نسبت به خداوند غفلت دارد. امام راحل فرمودند: عالم محضر خداوند است پس گناه نکنید؛ اگر کسی به حضور خداوند ایمان داشته باشد ولی به انجام گناه مبادرت بورزد نشان از خودبرتر بینی اوست.

وی با اشاره به اینکه تکبر سبب مترود شدن ابلیس شد، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند جرم ابلیس این بود که خودش را با انسان قیاس کرد و خود را از آتش و انسان را از خاک دانست برهمین اساس از فرمان الهی سرباز زد در حالی که شش هزار سال خداوند را عبادت کرده بود؛ بنابراین تکبر اعمال انسان را نابود می‌کند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات