۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۵۵۶۶۹۸
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد؛

استقلال علمی و غفلت جدی نخبگان حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام والمسلمین شاکرین با تأکید بر اینکه باید تعریف دقیق استقلال علمی روشن شود، گفت: ایجاد بنیان های لازم برای دستیابی به این مهم و همچنین ایجاد روحیه جهاد علمی در افراد از دیگر لازمه های شکل گیری خوداتکایی علمی است.
حجت الاسلام حمیدرضا  شاکرین جهاد علمی، استقلال علمی، دانش

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین تفاوت مقوله فرار مغزها و پدیده صدور نظریه پرداخت و گفت: فرار مغزها یعنی عناصری که توانایی یا قابلیت تلاش و فعالیت علمی دارند، از جامعه خودی فاصله بگیرند و به بیگانگان جذب شوند، این در حالی است که صدور دانش به معنای جذب دیگران شدن نیست، بلکه دیگران را جذب کردن است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: لازمه صدور نظریه آن است که کشور در درجه اول به غنای علمی دست پیدا کند، به گونه ای که دیگران احساس کنند که نیازمند علوم ما هستند.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به استقلال علمی باید در ابتدا تعریف دقیق استقلال علمی روشن شود تا نخبگان و جوامع علمی بر اساس آن حرکت کنند، ابراز داشت: ایجاد بنیان های لازم برای دستیابی به این مهم و همچنین ایجاد روحیه جهاد علمی در افراد نیز از دیگر لازمه های شکل گیری خوداتکایی علمی است.

"خود اتکایی" نخستین دستمایه انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین شاکرین با اشاره به اینکه نخستین مسأله ای که می توان برای انقلاب اسلامی به عنوان یک دستمایه نام برد، احساس «خود اتکایی» است، افزود: این احساس نباید در تولید چند کالای مصرفی منحصر شود، بلکه باید در نظر داشت که ما درزمینه های رشد، توسعه و غنای فکری، علمی و نظری نیز نیازمند خودکفایی هستیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی تنها یک انقلاب سیاسی صرف نبود، ابراز کرد: انقلاب اسلامی مبانی و زیرساخت های غنی علوم اسلامی را با خود به ارمغان آورد و در واقع جهان بینی و فلسفه علم جدیدی را ارائه داد؛ بنابراین باید جنبه های علمی و نظری نیز در انقلاب به صورت جدی تر مورد بررسی قرار گیرد.

برخی نخبگان حوزه و دانشگاه آنگونه که شایسته است به اهمیت استقلال علمی پی نبرده اند

وی با بیان اینکه امروزه برخی نخبگان حوزه و دانشگاه آنگونه که شایسته است، به اهمیت استقلال علمی پی نبرده اند، یادآور شد: یکی از علل این مسأله آن است که برخی نخبگان هنوز نتوانسته اند به تعریف دقیق و درستی از استقلال دست پیدا کنند و می پندارند خودکفایی علمی به معنای آن است که هیچگونه ارتباطی با علوم غربی نباید برقرار شود.

حجت الاسلام والمسلمین شاکرین در پایان با اشاره به اینکه در عرصه های علمی نباید مصرف کننده صرف باشیم، ابراز داشت: استقلال علمی به معنای عدم تعامل با سایر کشورها در عرصه علمی نیست، بلکه ما باید تعامل برقرار کنیم و آن دسته از علومی که می تواند به پیشرفت علوم انسانی اسلامی کمک کند را دریافت کرده و آن دسته از علوم که با اسلام سنخیت ندارد را رد کنیم./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات