۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۵۵۶۸۹۱
تربیت نسل مهدوی؛

«انتظار»، امید را مهمان همیشگی خانه ها می کند

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان گفت: خانواده های منتظر از سویی با منبع بی پایان امیدواری یعنی فرهنگ انتظار مرتبط هستند و از سویی با تولید امیدواری میان آحاد جامعه، زمینه ظهور آن امیدِ آخرین را فراهم می آورند.
انتظار

به گزارش خبرگزاری رسا، در فرهنگ دینی؛ خانه و خانواده، هسته مرکزی اجتماع و مهمترین پایگاه تربیت و از مهمترین نهادهای انسان سازی به شمار می رود. نقش خانه و خانواده در صالح سازی، سالم سازی، مصلح پروری و نشر فضیلت ها، نقش انحصاری و بی بدیل است و از جمله مهمترین رسالت های دینی ما، ضمن مراقبت از خود، خودسازی و اصلاح فردی، توجه به کانون خانواده، استحکام بخشی و اصلاح گری نسبت به آن است تا از این طریق، خود و خانواده خویش را برای درک حرکت جهانی مهدوی آماده سازیم. حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون تربیت محبان اهل بیت(ع) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است، بدین منظور، سلسله گفتگوهایی را با حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان و مولف کتاب خانواده مهدوی داشته ایم که در ادامه دهمین شماره آن را می خوانید:

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان و مولف کتاب «خانواده مهدوی» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان اظهار کرد: خانواده، کوچک ترین نهاد اجتماعی است که حداقل با حضور دو نفر(زن و مرد) در محیطی کوچک شکل می گیرد، اما از دیدگاه تربیتی و فرهنگ دینی، خانه و خانواده، جهانی کوچک با فرهنگ، قوانین و نظام خاص خود است.

وی با بیان اینکه فرهنگ ناب مهدویت و دولت امام عصر(عج) نیز خود دارای فرهنگ و نظام خاص با خصوصیات منحصر به فرد است، گفت: در مقام مقایسه بین فرهنگ خانواده و تمدن مهدوی، اشتراکات و اهداف همسوی متعددی به چشم می خورد که پرداختن و توجه به این اصول مشترک در جهت تقویت فرهنگ خانواده در راستای همسویی و همانندسازی هرچه بیشتر با فرهنگ مهدویت، می تواند تاثیرگذار باشد تا از این طریق بتوان به تربیت سربازان مهدوی در خانواده خود بپردازیم.

نیلی پور با اشاره به اینکه امیدواری و پرهیز از یاس اولین اصل مشترک فرهنگ خانواده با فرهنگ مهدوی است، افزود: یکی از مهمترین مولفه های فرهنگ انتظار، امید به آینده ای روشن، زیبا و نورانی است که فرهنگ انتظار به ما روحیه امیدواری و آرزومندی می بخشد و این روحیه به عنوان انگیزه سازترین عامل محرک انسان، به سوی حرکت تا رسیدن به اهداف نهایی است.

کارشناس مهدوی با اشاره به روایت امیرالمومنین امام علی (ع) در بیان انتظار فرج و عدم یاس و نومیدی از رحمت الهی، تصریح کرد: ایشان می فرمایند: «اِنْتَظِرُوا الْفَرَجَ وَلا تَيْأَسُوا مِنْ رَوحِ اللّه ؛ منتظر فرج باشید و از رحمت خداوند نومید نشوید». براساس برآوردهای کارشناسان تربیتی و دینی نیز یکی از مهمترین مولفه های یک خانواده سالم و بانشاط نیز امیدواری، امید زایی، امید داشتن و امید دادن به یکدیگر است، خانواده های امیدوار از سویی با منبع بی پایان امیدواری یعنی فرهنگ انتظار مرتبط هستند و از سویی با تولید امیدواری میان آحاد جامعه، زمینه ظهور آن امید آخرین را فراهم می آورند.

مولف «خانواده مهدوی» با بیان اینکه اصل عدالت محوری دومین محور مشترک خانواده و فرهنگ مهدویت است، گفت: از مولفه های اساسی فرهنگ انتظار و مهدویت، عدالت دوستی، عدالت محوری و سرشار سازی زمین از عدالت است، اندیشه مهدویت نه تنها با شعار عدالت که با حقیقت و قسط گره خورده است، به گونه ای که نام حضرت مهدی(عج) برای بشریت، تداعی کننده عدالت حقیقی و پایدار است که در دعای ندبه هم می خوانیم: «اَینَ المُرتَجی لِاِزالَةِ الجَورِ وَ العُدوانِ؛ کجاست آن منبع امید برای برطرف کردن ظلم و ستم و دشمنی ها».

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) پیرامون برپایی عدالت توسط امام زمان (عج) فرموده است: «انَّ قَائِمَنَا ... وَ اللَّهِ لَیَدْخُلَنَّ عَلَیْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُیُوتِهِمْ كَما یَدْخُلُ الحَرُّ وَ القَرُّ؛ به خدا قسم قائم ما (مهدی) عدالت خویش را تا درون خانه های مردم وارد می کند، همانطوری که هوای گرم و سرد به درون آن خانه ها وارد می شود».

لزوم اجرای عدالت در خانواده ها

نیلی پور با اشاره به اینکه در جامعه به ظاهر کوچک همچون خانواده مهدوی نیز لزوم اجرای عدالت مورد عنایت قرار گرفته، ابراز کرد: چنانکه امام زمان(عج) عدالت را نه تنها در جامعه بلکه در فضای خانه ها نیز داخل می کنند. عدالت به معنای رعایت حقوق افراد و عطا کردن حق هر صاحب حقی به او، قرار دادن هر چیزی در جایگاه خودش و پرهیز از افراط و تفریط و تساوی و رفع هرگونه تبعیض است.

وی ادامه داد:‌ در قرآن کریم پیرامون رعایت عدالت در تنظیم روابط خانوادگی دبیان می شود: «وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ  فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ  ذَلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا؛ و اگر بترسید که مبادا درباره یتیمان (ازدواج با دختران یتیم) مراعات عدل نکنید پس آن کس از زنان را به نکاح خود درآرید که شما را نیکو (و مناسب با عدالت) است: دو یا سه یا چهار (نه بیشتر) و اگر بترسید که (چون زنان متعدّد گیرید) راه عدالت نپیموده و به آنها ستم می‌کنید پس تنها یک زن اختیار کنید و یا چنانچه کنیزی دارید به آن اکتفا کنید، که این نزدیکتر به عدالت و ترک ستمکاری است.»

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان با اشاره به اینکه روایات متعددی نیز پیرامون رعایت عدالت در بین فرزندان و اهل خانه داریم، تاکید کرد: پیامبر(ص) می فرمایند: «اِعْدِلُوا بَيْنَ اَوْلادِکُمْ کَما تُحِبُّونَ اَنْ يَعْدِلُوا بَيْنَکُمْ فِي الْبِرِّ وَ اللُّطْفِ؛ با فرزندانتان به عدالت رفتار کنيد، همان گونه که دوست داريد ديگران در ميانتان در نيکي و لطف به عدالت رفتار کنند».

عزت مندی و عزت پروری؛ حلقه وصل خانواده و انتظار

وی عزت مندی و عزت پروری را سومین اصل مشترک خانواده و فرهنگ انتظار برشمرد و گفت: یکی از مختصات و اصول جامعه مهدوی، بنیانگذاری آن بر فضائل انسانی و اخلاقی از جمله عزت و اقتدار است، دولت مهدوی و سیره حکومتی حضرت حجت(عج) براساس عزت، رقم می خورد که در همین زمینه در دعای افتتاح می خوانیم: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ ... ؛ خدایا! مشتاقانه مسالت داریم که دولتی باشکوه برانگیزی که در آن اسلام و اسلامیان را عزت بخشی ...».

نیلی پور اضافه کرد: در یک خانواده سالم و پویا نیز هدفی جز عزیزپروری و ایجاد روحیه عزت مندی وجود ندارد، چرا که عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن که این احساس مثبت از مجموع اندیشه ها، احساسات، عواطف و تجربیات انسان در طول زندگی او به دست می آید، عزت نفس از نیازمندی ها و صفات ویژه انسان در میان همه موجودات است.

مولف «خانواده مهدوی» در پایان خاطرنشان کرد: امام زمان (عج) و دولت کریمه مهدوی نیز عزیز و عزیز پرور است و نه تنها عزت بخش انسانها، بلکه عزت بخش اسلام، قوانین اسلام و قوانین انسانی است، خانواده های منتظر و مهدوی نیز خانواده هایی عزیز و عزیزپرورند و یکی از صفات محوری حاکم بر روابط آنان و از جمله اصول مهم و پایدار تربیتی شان، عزت مندی و عزت پروری است.

*براساس این گزارش، در یازدهمین شماره از این سلسله گفت وگوها پیرامون دیگر مولفه های همراهی خانواده با فرهنگ مهدوی، بحث می شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شبستان

ارسال نظرات