۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۵۵۷۰۰۵
یادداشت؛

درس اقتصادی از بنزین هواپیما و اعتراف مسؤولان!

شاید! اگر چهار سال اول دولت به هوای برجام تا این حد فضای اقتصاد معطل نمی‌ماند و برجام، شاه‌كلید همه مشكلات از آب تا اقتصاد ترسیم نمی‌شد و دولت تا این‌اندازه همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام پرتاب نمی‌كرد، این روزها اعترافات پی‌درپی مسؤولان را درباره «هیچ بودن» برجام نمی‌شنیدیم.
هر حرکت غلط در برجام با عکس‌العمل جمهوری‌اسلامی مواجه خواهد شد

به گزارش خبرگزاری رسا، شاید! اگر چهار سال اول دولت به هوای برجام تا این حد فضای اقتصاد معطل نمی‌ماند و برجام، شاه‌كلید همه مشكلات از آب تا اقتصاد ترسیم نمی‌شد و دولت تا این‌اندازه همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام پرتاب نمی‌كرد، این روزها اعترافات پی‌درپی مسئولان را درباره «هیچ بودن» برجام نمی‌شنیدیم و مانند دیروز برای چند لیتر بنزین در اروپا تحقیر نمی‌شدیم و خبر‌سازی درباره ما و در رسانه‌‌های جهان اینگونه نبود!

عجیب نیست كه در برجام به ما اجازه خرید هواپیما بدهند، اما شیطنت‌های شیطان بزرگ به اندازه‌ای بشود كه حتی نتوان بنزین هواپیما را هم تأمین كرد!

این روزها مسئولان مدعی كلید برجام، بهتر از هر كسی می‌دانند كه پیچیدگی‌های فضای اقتصاد جهانی بیش از آن است كه به گفتار درمانی اقتصاد كشورها بسنده كنیم، باید فكری جدی‌تر به حال این اقتصاد بكنیم وگرنه همین اظهارات مسئولان و این دست خبرها كافی است كه به رغم اقدام نامعقول افزایش سپرده‌های بانكی، دوباره مردم را به صف‌های خرید ارز بكشاند.

وقتی میلیون‌ها سطر در توصیف قدرت دیپلماسی سیاسی دولت‌ها تولید می‌شود و سردیس ظریف را در روز ملی صادرات رونمایی می‌كنیم، وقتی حل مشكلات اقتصادی را الا و لابد به سرمایه‌های خارجی و مذاكرات گره می‌زنیم، بدیهی است كه باد برجام با همین سرعتی كه بزرگ شده با یك سوزن بخوابد!

وقتی بزرگان نظام در سخنرانی‌هایشان بارها این موضوع را بیان كردند كه نمی‌توان به غربی‌ها اعتماد كرد و به مسئولان یادآور شدند، مغموم وعده‌های توخالی غرب نشوید اما هربار این هشدارها و هوشیاری‌ها بیان می‌شد، برجام به «آفتاب تابان» و «باغ گلابی» تشبیه شد. با ورود یك هواپیما شو‌ها و عكس‌های یادگاری گرفته شد و گوسفند ذبح شد !

 البته نگارنده منكر افزایش فروش نفت پس از برجام نیست، اما وقتی طرف مقابل گلوگاه‌های ارزی را بسته و شركت‌های خارجی را به روش‌های دیگری ترسانده، چه الزامی به ادامه همراهی با برجام است؟

اظهارات این چندروزه مسئولان و حوادث اخیر درس بزرگی است كه شاید در مسیر زمان، باید به مسئولان علاقه‌مند به غرب آموخته می‌شد. اكنون این درس باید آنها را به مرحله‌ای جدی برای درون‌زایی رهنمون كند، به اقتصاد مقاومتی و تكیه بر توان داخلی، به جوانان برومندی كه نه آقازاده‌ای در خارج دارند و نه فامیلی در خارج!

تا دیر نشده این تلنگرها و تحقیرها باید در حوزه اقتصادی جدی گرفته شود و مردم را به بازی گرفت، پیرمردانی را كه سخت بر مسند‌های مدیریتی خود چسبیده‌اند و هیچ تغییری را بر نمی‌تابند، از خواب‌های سنگین بیدار كرد.

در عین حال باید مراقب بود این تحقیرها نه موجب ناامیدی كه موجب دشمن‌شناسی شده و همسو با مردم برای مقابله با دشمن هم كه شده گام‌های درست در مسیر پیشرفت اقتصادی را با تكیه بر اقتصاد مقاومتی برداشت.

باید هر چه سریع‌تر به جای چانه‌زنی و التماس در حوزه بین‌المللی شرایط را برای ایجاد كسب‌و‌كار در داخل فراهم كرد، تا صاحبان سرمایه‌ها به جای نگرانی برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان و حركت به سوی بازارهایی چون بازار ارزهای خارجی و سپرده‌گذاری‌(هایی كه معلوم نیست سود آنها از كجا قرار است تأمین شود) تولید را جذاب كرد و اگر قرار است، پولی چاپ شود به مولدان داده شود، نه اینكه در لابه‌لای دفاتر بانك‌ها!/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات