۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۵۷۴۷۷
استاد حوزه علمیه قزوین:

اتصاف به اخلاق حسنه موجب اجتناب انسان از منکرات می‌شود

استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین گفت: متخلق بودن انسان به اخلاق حسنه موجب می‌شود انسان دست از کارهای ناپسند بردارد.
حجت الاسلام حسین انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام حسین انصاریان استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به مهم‌ترین ویژگی اخلاقی پیامبر اکرم(ص) گفت: رسول گرامی اسلام بسیار مهربان و نرم‌دل بود به گونه‌ای که در قرآن کریم خداوند متعال به پیامبرش می‌فرماید ای پیامبر اگر تو سخت‌دل بودی مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند.

وی در ادامه افزود: بسیاری از مردم آن زمان به دلیل اخلاق حسنه و برخورد خوب رسول اکرم(ص) به اسلام ایمان آورده و مسلمان شدند و پیامبر اکرم(ص) به دلیل رفتار و اخلاق خوب خود به پیامبر مهربانی و رافت لقب گرفته است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه سلام کردن مسلمانان به یکدیگر از توصیه‌های مهم پیامبر اکرم(ص) است اظهار کرد: آن حضرت در حدیثی می‌فرمایند بخیل‌ترین افراد کسانی هستند که در سلام کردن به یکدیگر بخل می‌ورزند رسول گرامی اسلام به کودکان سلام می‌کردند و از مسلمانان هم می‌خواستند که به کوچکترها احترام گذاشته و در سلام دادن به یکدیگر اهتمام بورزند.

وی در ادامه با اشاره به رسالت مهم بعثت پیامبر اکرم(ص) ابراز کرد: رسول گرامی اسلام فرمودند من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را کامل کرده و مردم را به کمال برسانم از این رو، همواره ملازم اخلاق باش زیرا، خداوند متعال مرا برای اخلاق فرستاده است.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه متخلق بودن انسان به اخلاق حسنه موجب می‌شود انسان دست از کارهای ناپسند دست بردارد افزود: اخلاق موحب می‌شود انسان از کسی که به او ظلم کرده بگذرد و او را ببخشد، پیامبر اکرم(ص) به دلیل برخورداری از اخلاق حسنه از قاتل عموی خود گذشت و او را عفو کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه از مصادیق اخلاق حسنه بخشش کردن و برقراری رابطه با کسانی است که از انسان بخشش و رابطه خود را دریغ کرده‌اند اضافه کرد: انسان باید تا جایی که در توان دارد در حق دیگران به ویژه کسانی که از نظر مالی ضعیف هستند بخشش داشته باشد و همچنین نسبت به کسانی که با انسان قطع رابطه کرده‌اند صله رحم داشته باشد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه انسان اگر مکارم اخلاق را رعایت نکند انسان اخلاقی به شمار نمی‌رود خاطرنشان کرد: دستور اسلام این است که انسان مکارم و فضیلت‌های اخلاقی را رعایت کند چون مراعات آنها ثمرات زیادی دارد، اسلام با دشمنی و کینه‌ورزی مخالف بوده و خواهان دوستی و صلح است.

وی در پایان گفت: خداوند متعال در آیه 35 سوره فصلت می‌فرماید «آیا خوبی با بدی برابر است» خیر چنین چیزی نیست همان کسی که به تو بدی کرده  و دشمن تو است در اثر خوبی تو نسبت به او با تو صمیمی خواهد شد از این رو، انسان باید بدی دیگران را با خوبی جواب دهد تا بتواند مانند پیامبر(ص) عمل کرده باشد./۸۷۳/پ۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات