۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۵۵۷۸۶۱
نقدی بر سخنان فوکویاما در دبی؛

گور پدر دموکراسی!

یوشی هیرو فرانسیس فوکویاما، فیلسوف سیاسی، پژوهشگر و تاریخ نگار ژاپنی الاصل و تبعه آمریکا که در استخدام اداره امنیتی آمریکا و تحلیلگر برجسته در شرکت «رند» از شرکت های وابسته به پنتاگون است اخیراً حرف هایی زده که قابل تأمل است.
یوشی هیرو فرانسیس فوکویاما

به گزارش خبرگزاری رسا، هر سال در ماه فوریه به میزبانی دولت امارات، در دبی اجلاسیه ای برگزار می شود تحت عنوان «نشست جهانی حکومت».

امسال فوکویاما در این نشست شرکت کرد و در یک جلسه پرسش و پاسخ با عنوان «بازنویسی تاریخ؛ آینده حکمرانی جهانی و حکومت های شبکه ای» گفت: «کشورهای حاشیه خلیج (فارس) نشان داده اند امکان تأسیس مدل های اقتصادی و سیاسی معتبر بدون تأثیر نهادهای لیبرال دموکراسی غرب وجود دارد.» او افزود: «خلیج (فارس) بخش لیبرال را خوب اخذ کرده است. هم امنیت دارد، هم سلطه قانون و حقوق و مالکیت. آنها نشان داده اند که جنبه دموکراسی، آن قدر هم اهمیت ندارد»!

یک فیلسوف سیاسی برجسته آمریکایی وقتی مستخدم پنتاگون می شود قطعاً در نظریه پردازی های او تأثیر دارد.  ترجمه تحت اللفظی جملات بالا را می توان در سه کلمه خلاصه کرد؛ «گور پدر دموکراسی»! بچسب به درهم امارات و دینار كویت و...! وقتی امنیت کشورهای خلیج فارس از سوی آمریکا تأمین می شود، وقتی کشورهای خلیج فارس تحت الحمایه آمریکا و انگلیس هستند، دموکراسی را می خواهند چه کنند؟ همین قدر که «لیبرالیسم» را اخذ کرده اند، نیازی به دموکراسی نیست.

فوکویاما مشکل مشروعیت مردمی دولت های عربی ای را که با نظام قبیلگی و عشیره ای اداره می شوند و با دموکراسی همخوانی ندارند، حل کرده است.

از آن طرف مشکل کاخ سفید را در مشروعیت همکاری با این نظام های غیر دموکراتیک - بخوانید مستبدانه - را نیز حل کرده است. خدا رحمت كند مرحوم کیومرث صابری، وی در یک طنزنوشته در سال های اوج روابط عربستان و برخی کشورهای عربی با آمریکا گفته بود:«گازتو برم، نازتو برم»!

فوکویاما در مورد تاریخ و پایان آن هم زیاد صحبت کرده، که البته اخیراً حرف خود را پس گرفته است. او در محافل علمی به عنوان یک تاریخ نگار هم شناخته می شود، اما در سخنان خود در دبی کلمه «فارس» را از «خلیج» حذف کرد و ده ها بار از این کلمه ناقص سخن به میان آورد، اما توضیح نداد برای تحریف تاریخ و وارونه گویی حقایق تاریخی در این منطقه چقدر از دولت امارات پول گرفته است؟

نکته دیگری که او در پرسش و پاسخ مطرح کرده، وضعیت کنونی ایران است. او گفته؛ «ایران به سمت انفجار درونی پیش می رود. در ایران یک انقلاب اجتماعی زیر پوست جامعه در حرکت است. وضعیت ایران، وضعیت باثباتی نیست و...» در مورد ثبات ایران، چهل سال است فیلسوفان سیاسی غرب به ویژه فیلسوفان لیبرال، نظریه پردازی می کنند. گاهی 6 ماه، گاهی یک سال، گاهی دو سال بیشتر و کمتر می گویند در ایران، فروپاشی صورت می گیرد و به قول خودشان به سمت انفجار درونی پیش می رود. این حرف ها را هر کس بزند، فوکویاما نباید بزند، چرا که ده ها اندیشکده اروپایی و آمریکایی با صدها پژوهشگر سیاسی بارها در نشست های خود اعتراف کرده اند ایران نه تنها به سمت فروپاشی نمی رود بلکه نظم منطقه ای مورد نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی را به هم زده است.

کافی است فوکویاما نتایج نظرات همین اندیشکده ها حتی اندیشکده «رند» را که خودش عضو آن است، بخواند. قرار نیست اگر کسی عضو «رند» باشد، دروغ گفته و حقایق را وارونه نشان دهد. دنیا می داند ایران در چهل سال اخیر هر روز قدرتمندتر و قوی تر شده است. قدرت های جهانی با التماس و به بهانه مذاکره می خواهند این قدرت را مهار کنند. اگر ایران قدرتمند نبود، 6 کشور قدرتمند جهان در یک سوی میز با یک کشور مثل ایران در سوی دیگر، یک سال التماس برای محدود کردن پیشرفت های هسته ای نمی کردند.فوکویاما صدای انفجار در منطقه را نمی شنود که رژیم صهیونیستی چهار بار زیر سیلی مقاومت، فریاد تسلیم و مذاکره سر داد. فوکویاما نمی گوید همه در دنیا جمع شدند خط جبهه مقاومت را بشكنند و بشار اسد را در سوریه به زیر بکشند اما ایران نگذاشت. این چه قدرتی در ایران است که در حال انفجار و فروپاشی است، اما در همان حال، سیا، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا را در منطقه زمینگیر کرده است و روز به روز بر نفوذ و اقتدار و قدرت منطقه ای او اضافه می شود؟

این ننگ برای فوکویاما کافی است که بی آبروترین نظام های قرون وسطایی را در خلیج فارس که بویی از دموکراسی نبرده اند توجیه می کند و در مورد باثبات ترین دموکراسی در منطقه و جهان، حرف مفت می زند و نظریه پردازی می كند. یكی نیست از این مفلوك بپرسد «دموكراسی » را از نظام به اصطلاح لیبرال با مدل نظام های كشورهای خلیج فارس را بگیریم دیگر جز مشتی دلار،درهم و دینار چه می ماند؟!/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات