۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۵۵۸۲۰۳
حدیث اخلاقی بزرگان(۹۰)

تأثیر گناه بر حافظه

اگر کسی می خواهد حافظه اش زیاد شود گناه نکند چون که علم فضل است و به فرد معصیت کار داده نمی شود.
آیت الله مجتهدی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در یکی از درس های اخلاق خود تأثیر گناه بر حافظه را مورد بررسی قرار می دهد.

آنچه که می خوانید بخشی از سخنان این استاد اخلاق فقید است:

شخصی می گوید به دانشمندی مراجعه کردم که می گوید من حافظه ندارم؛ مأمور اداره آمار از فردی می پرسد چند تا فرزند داری گاهی می گفت ده تا و گاهی می گفت هفت تا  نمی دانست چندتا بچه دارد؛حالا برخی می گویند من 80 نوه و نتیجه دارم.

برخی افراد حافظه ندارند؛ می گوید شکایت کردم من حافظه ندارم گفت «فاَرشِدنی الی ترک معاصی»، گناه نکن، هرکس می خواهد حافظه اش زیاد شود گناه نکند و علت نیز بیان می کند و می گوید علم برتری است و «فضل الله لا یؤتی عاصی» و چون برتری است به معصیت کار نمی دهند بنابراین کسی که گناه می کند ملا و مجتهد نمی شود.

اگر کسی بخواهد ملا شود و به درد مردم بخورد باید حافظه داشته باشد مرحوم آیت الله بروجردی گاهی اوقات در درس خارجش شعر سیوطی می خواند با این که بیش از 80 سال بین سیوطی و اجتهادش فاصله بود زیرا مجتهد باید نحو بداند و برای مجتهد دانستن آن لازم است و گاهی یک تشدید فتوای مجتهد را تغییر می دهد.

قرآن کریم آیهای دارد. زن اگر ناپاک شد مرد نمی تواند پهلویش رود حتی «یطهرن» آنهایی که «یَطهٌرن» می خوانند یک فتوایی می دهند فتوا می دهند و آنهایی که با تشدید می خوانند یک فتوایی دیگر آنهایی که «یَطٌهٌرن» می خوانند می گویند زن که پاک شد و لو غسل نکرده مرد می تواند پیش او رود ولی مرحوم بروجردی می گفت نمی تواند مرد پیش او رود حتی «یٌطهّرن» یعنی باید غسل کند.

گاهی یک تشدید فتوای مجتهد را تغییر می دهد شما باید ادبیات خوبی داشته باشید اگر ادبیات شما خوب نباشد نمی توانید مجتهد شوید منطق باید بدانید خوب صغری و کبری را تشخیص دهید تا بتوانید نتیجه بگیرید.

پس حافظه مهم است و اگر انسان معصیت نداشته باشد حافظه اش خوب می شود و این دعا را نیز بخوانید «سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَعْتَدِي عَلَى أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ ...» در تعقیبات مشترک در مفاتیح آمده است که سه خط بیشتر نیست بعد از هر نماز بخوانید حافظه شما زیاد می شود برخی چهل سال پیش چیزی از فردی شنیده است هنوز یادشان است؛ قرآن حفظ کنید حافظه تان زیاد می شود آیه الکرسی بخوانید حافظه تان زیاد می شود گناه نکنید حافظه تان زیاد می شود./1324/ت۳۰۲/ی

 

ارسال نظرات