۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۵۵۸۴۴۴
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

تمامی اعمال در جهان بینی و ایدئولوژی انسان ها ریشه دارد

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در این عالم نمی توان عملی را یافت که منفک از یک جهان بینی و ایدئولوژی خاص باشد، گفت: تمامی اعمال در جهان بینی و ایدئولوژی انسان ها ریشه دارد.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی، امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که امام علی (ع) توحید را نصف دین توصیف می کنند، توحید را به دو بخش توحید عملی و توحید نظری تقسیم کرد و افزود: در این عالم هر عملی که رخ داده و محقق می شود ریشه در یک بینش و نظر داد و در این عالم عملی محقق نمی شود مگر اینکه مبتنی بر یک بینش و نظر باشد و به عبارت دیگر در این عالم، عمل منفک از نظر وجود ندارد و هر ایدئولوژی ای مبتنی بر یک جهان بینی است مثلا نماز خداندن در اعتقاد به باور توحیدی و اعتقاد به وحدانیت خداوند ریشه دارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه توحید عملی مبتنی بر توحید نظری است و توحید عملی در حقیقت میوه و ثمره توحید نظری است، خاطر نشان کرد: هر نظری در عمل خود را بروز می دهد؛ بنابراین اگر انسانی به توحید عملی رسید می توان به وجود توحید نظری در او پی برد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: در تمامی آیات قرآن کریم مبحث توحید مورد تأکید قرار گرفته و در هر جا از قرآن کریم که اشاره به احدیت خداوند شده است به مبحث یکتا بودن خداوند اشاره دارد.

وی افزود: احد صفتی برای خداوند است که دو بردار نمی شود و معنی دوگانگی و دوئیت نمی دهد در حالی که شاید از معنای واحد استعمال به این شود که واحد بودن خداوند مانند واحد بودن موجودات است به همین دلیل در قرآن کریم در هر جا که صفت واحد بیان شده به دنبال آن صفت قهار نیز آمده تا به مردم به بفهماند که خداوند احد است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اصطلاح« وحدت حقه حقیقیه» که در نهج البلاغه از سوی امام علی (ع) به کار برده شده است، گفت: امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند که خداوند احد است ولی احدیت خداوند به معنای احد بودن و واحد بودن عددی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خاطرنشان کرد: این حدیث امام علی (ع) به این نکته اشاره دارد که امام علی (ع) به این درجه از معرفت رسیده اند که تمام وجود ایشان برای خداوند یکی شده است و جز خداوند را نمی توان در رفتار و کردار ایشان مشاهده کرده و انسان در وجود ایشان هیچ اثری را به جز خداوند مشاهده نمی کند و این اوج توحید و موحد بودن است./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات