۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۵
کد خبر: ۵۵۸۴۸۸
یادداشت؛

سیمای حضرت زهرا در قرآن

ابن عباس می گوید: وقتی آیه ۲۳ سوره شوری نازل شد، به رسول خدا عرض کردم این کسانی که مودت و محبت آنها واجب شده کیستند؟ رسول خدا(س) فرمود: علی و فاطمه و حسن و حسین.
کوثر نور

به گزارش خبرگزاری رسا، آیات متعددی در شأن اهل بیت(ع) نازل شده است که به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) آیات نازله در شأن آن حضرت مورد اشاره قرار گرفته است:

۱-  سوره کوثر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلّ‏ لِرَبِّکَ وَ انحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَر؛[کوثر/۱تا ۳] = به نام خداوند بخشنده مهربان ما به تو کوثر [خیر و برکت فراوان‏] عطا کردیم! پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن! (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده ‏نسل و بی‏ عقب است. این سوره حضرت فاطمه(س) را کوثر معرفی می کند.

 ۲- آیه تطهیر اهل بیت(ع)

إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً؛[احزاب/۳۳] =ای اهل بیت، خدا می ‏خواهد پلیدی را از شما دور کند و شما را پاک دارد.

حضرت علیّ علیه السّلام به جماعتی فرمود: ای مردم، آیا تصدیق می‏کنید که خداوند پس از نزول آیه: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» من و فاطمه و دو پسرم حسن و حسین را جمع نموده و بر ما کسا و شمدی فدکی کشیده و فرمود: «بار خدایا! اینان اهل بیت و گوشت تن منند، آزار و ناراحتی و زحمت اینان موجب زحمت و آزار و اذیّت من است، پس رجس و آلودگی را از وجود اینان زائل نموده و آنان را تطهیر فرمای!»، امّ سلمه با شنیدن این کلمات نزدیک کساء آمده و عرض کرد:  من نیز [از اهل کساء می‏ باشم‏]؟ فرمود: تو بر خیری، ولی این آیه فقط در شأن من و برادرم علیّ و دخترم فاطمه و دو فرزندم، و نه تن دیگر از فرزندان حسین نازل شده است، و کسی را در آن اشتراکی نیست. جماعت با شنیدن این سخن یکپارچه گفتند: گواهی می ‏دهیم که امّ سلمه این مطلب را برای ما نقل کرده است[۱]

۳-آیه مودت و اهل بیت (ع)

قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی‏؛[شوری/۲۳]= بگو: بر این رسالت مزدی از شما، جز دوست داشتن خویشاوندان، نمی ‏خواهم. ابن عباس می گوید: وقتی این آیه نازل شد، به رسول خدا عرض کردم این کسانی که مودت و محبت آنها واجب شده کیستند؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: علی و فاطمه و حسن و حسین. (تفسیر نور الثقلین، ج‏۴، ص: ۵۷۲)

۴- سوره انسان

در این سوره داستان انفاق خانواده حضرت علی (ع) بیان شده و قرآن از این عمل تجلیل کرده است: وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلیَ‏ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا * إِنمَّا نُطْعِمُکمُ‏ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکمُ‏ْ جَزَاءً وَ لَا شُکُورًا؛[انسان/۹-۸] =و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می‏ دهند! (و می ‏گویند ما شما را بخاطر خدا اطعام می ‏کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی ‏خواهیم!

در این سوره مبارکه، خداوند برای اهل بیت، نعمت‌ها و رحمت‌ها و بهشت‌هایی را وعده می‌دهد که نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده است. از لطایف این سوره این است که انواع نعمت‌های بهشتی در آن بیان شده ولی برای رعایت حرمت فاطمه علیهاسلام از نعمت حورالعین سخنی به میان نیامده است.

۵- آیه مباهله

فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ؛[آل عمران/۶۱]= از آن پس که به آگاهی رسیده‏ای، هر کس که درباره او با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم، ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را، ما زنان خود را و شما زنان خود را، ما برادران خود را و شما برادران خود را. آن گاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.

شکی نیست که مصداق مباهله کنندگان مسلمان، پنج تن بودند و اسقف نجران با دیدن پنج تن (علیهم السلام) گفت: ای گروه نصاری، من افرادی را می بینم که اگر از خدا بخواهند کوهی را از جا بکند، خدا آن را می‌کند. با اینها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد و تا روز قیامت یک نصرانی روی زمین باقی نخواهد ماند. [۲] و...

۶- آیه ۱۳۲ سوره طه

وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَی(طه/۱۳۲) و خاندان خویش را به نماز فرمان ده و بر آن شکیبا باش - مداومت نما -، از تو روزی نمی خواهیم، ما خود به تو روزی میدهیم، و سرانجام نیک پرهیزگاری راست.

عبدالله بن حسن از پدرش، از جدش نقل می کند که ابوالحمراء خادم رسول خدا صلی الله علیه و آله گوید: بعد از آنکه این آیه نازل شد، رسول خدا صلی الله علیه و آله پیش از هر نمازی بر در خانه علی و فاطمه می ایستاد و می فرمود: لصلاة، رحمکم الله انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا.

پی نوشت ومنابع:

۱. الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج‏۱، ص: ۱۴۸.

۲.  الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ج‏۱، ص: ۴۲

۳. شواهد التنزیل فی قواعدالتفضیل،حاکم الحسکانی، (عالم سنی حنفی،قرن۵،متوفی۴۹۰ق)، ج ۱، ص ۴۹۷.

/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: مهر

ارسال نظرات