۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۵۵۸۵۰۵
استاد حوزه علمیه:

کاستی‌های جامعه ناشی از کوتاهی مسلمانان است نه جامع نبودن اسلام

حجت‌الاسلام غلامی گفت: جریانی که در عقیده و عمل و در انگیزه و رفتار فرهنگ دین و اسلام را پذیرفته، اگر کم و کاستی هم در جامعه وجود دارد آن را از کوتاهی مسلمانان می‌داند نه از جامع نبودن فرهنگ دین.
اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد غلامی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، امروز در گفتمان دینی رسالت نیروهای انقلابی، اظهار کرد: در رابطه با انقلاب و نظام اسلامی چهارگونه برخورد و موضع‌گیری داریم و بر اساس آن‌ها چهارگونه آدم یافت می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس تقسیم‌بندی شهید باهنر بعضی‌ها نه‌تنها انقلابی و مکتبی نیستند ضد مکتب‌اند اسلام را قبول ندارند و معتقدند که اسلام دین متعلق به چهارده قرن قبل است.

حجت‌الاسلام غلامی اضافه کرد: گروه دیگری نسبت به اسلام بی‌تفاوت‌اند مثل یک جامعه لائیک که دین و مذهب را به‌عنوان یک مسأله ارزشمند و معیار ارزشی قبول ندارد و از کنار آن ساده و سریع رد می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از روشنفکران غرب‌زده ممکن است ضد اسلام نباشند ولی اسلام را فقط در حد یک تشریفات قبول دارند، این گروه دوم ضد مذهب نیست؛ اما غیرمذهبی است.

حجت‌الاسلام غلامی افزود: دسته سوم را کسانی تشکیل می‌دهند که مذهبی هستند؛ اما مذهب را به‌عنوان پایه حکومت قبول ندارند، اسلام را در زندگی و در قانون نمی‌پذیرد فقط به‌عنوان عبادت قبول دارد.

وی ادامه داد: دسته چهارم کسانی هستند که اسلام را با همه ابعاد آن قبول دارند اسلام را به‌عنوان شعار، قانون زندگی، زیربنای عقیده، بزرگ‌ترین مکتب آزادی‌بخش، بزرگ‌ترین فرهنگ عالم و به‌عنوان مترقی‌ترین و جامع‌ترین مکتبی که ازهرجهت انسان را هدایت می‌کند و جامعه را می‌سازد می‌شناسند.

حجت‌الاسلام غلامی اظهار کرد: در این نگرش مسأله جریان شناسی افراد و گروه‌ها به طور کامل و روشن پیداست؛ جریانی که از اساس با نظام و ارزش‌های آن پیوند و پیوستگی ندارد و می‌پندارد از مذهب کاری ساخته نیست و حتی آن را افیون ملت‌ها می‌داند.

وی ادامه داد: جریانی که خودی است؛ اما خودی بیگانه خواه و بیگانه‌پرست و در حقیقت از نگاه شناسنامه‌ای و ظاهری خودی است ولی درواقع غیرخودی و بیگانه است.

این استاد حوزه علمیه افزود: اما جریانی که در عقیده و عمل و در انگیزه و رفتار فرهنگ دین و اسلام را پذیرفته و اگر کم و کاستی هم وجود دارد آن را از کوتاهی مسلمانان می‌داند نه از جامع نبودن فرهنگ دین، بی‌گمان این جریان همان جریانی است که امام راحل از آنان به‌عنوان جریان مکتبی یاد کرده و امروز تحت عنوان جریان انقلابی و ارزشی فعالیت می‌کند./9314/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات