۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۵۸۸۲۹

توصیه های نوروزی آ‌یت الله مکارم شیرازی در درس خارج

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با اشاره به پیش رو بودن عید نوروز، این ایام را دارای فرصت ها و آسیب هایی دانست که باید از فرصت ها استفاده و از آسیب ها پرهیز کرد.
 درس خارج فقه حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به پیش رو بودن عید نوروز، این ایام را دارای فرصت ها و آسیب هایی دانست که باید از فرصت ها استفاده و از آسیب ها پرهیز کرد.

وی افزود: یکی از فرصت ها نظافتی است که مردم مقید هستند در زندگی خود انجام دهند و خانه تکانی کنند، همچنین دیدو بازدیدها که خانه تکانی قلبی به شمار می رود از دیگر فرصت ها است تا افراد کینه ها را فراموش و آشتی کنند؛ توجه به صله رحم و دوستان بسیار مهم است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی کمک به نیازمندان، کمک به آزادی زندانی ها و عیادت از بیماران  را از دیگر فرصت های ایام نوروز برشمرد و اظهار داشت: حضور مردم در مراکز دینی و مذهبی و شروع کردن سال با راز و نیاز با خداوند از دیگر فرصت های مهم است.

وی فرصت دیگر ایام نوروز را تفریح سالم است دانست و ادامه داد: مؤمن باید زمان خود به سه بخش برای ارتباط با خداوند متعال، دنبال معاش بودن و تفریح سالم تقسیم کند، اسلام اجازه می دهد که انسان در شبانه روز ساعاتی برای تفریح داشته باشد چرا که کمک به ساعات دیگر می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم همچنین به آسیب های ایام نوروز اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از آسیب ها مسائل رانندگی و تصادفات است که غالبا مقصر راننده است، سرعت و سبقت غیر مجاز  و خواب آلودگی سبب می شود در ایام شادی عید خانواده های زیادی داغدار شوند، اگر احتیاط شود این آسیب بسیار کاهش پیدا خواهد کرد، جاده ها و وسایل نقلیه هم مؤثر در این آسیب است اما عمده مشکلات مربوط به رانندگان است.

وی عنوان کرد: چشم و هم چشمی ها، فرار از دید و باز دید و از صله ارحام و آلوده شدن تفریحات به خلاف شرع از دیگر آسیب ها محسوب می شود، انسان نباید خود را از دیدار ارحام و دوستان محروم کند، در تفریحات نباید خلاف شرع هایی مانند اختلاط نادرست، بدحجابی و بی حجابی چو مصرف موارد غیر مجاز وجود داشته باشد.

این مرجع تقلید از آسیب های دیگر ایام پیش رو را آسیب رساندن به محیط زیست دانست و خاطرنشان کرد: عده ای به محیط زیست آسیب می رسانند که نباید اینگونه باشد بلکه باید ملاحظه و رعایت کرد، گاهی در آثار تخریبی بر محیط زیست جبران ناپذیر است؛ بنابراین باید از فرصت ها بهترین استفاده را کرد و از آسیب ها پرهیز کنیم.

وی همچنین با اشاره به مصادف شدن روز عید با شهادت امام هادی(ع) اضافه کرد: منافات ندارد که در این روز دید و بازدیدها صورت گیرد اما شادی هایی که با مسأله شهادت منافات دارد نباید انجام شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ابتدای سخنان خود با بیان این که سختگیری های بی مورد مطابق با دستورات اسلام نیست، گفت: زن و شوهر و اعضای خانواده نباید نسبت به یکدیگر سخت بگیرند، آتش قیامت بر کسانی که آسان گیر هستند حرام است.

وی افزود: بسیاری از مشکلات اجتماعی با آسان گیری حل می شود البته انسان باید مقید و منظم باشد اما اگر کسی گرفتار بود و اشتباه کرد نباید سخت گرفته شود، دستورات اسلام تنها مربوط به آخرت نیست بلکه دنیا و آخرت را شامل می شود.

این مرجع تقلید اظهار داشت: بشتر بیماری ها ناشی از استرس است که اگر انسان سخت گیر باشد دائما استرس و فشار روحی پیدا می کند و دچار بیماری های جدی می شود اما اگر انسان آسان بگیرد این چنین نخواهد بود؛ سلامتی جامعه، جسم و روح انسان ها در گرو سختگیری نکردن است./1323/

ارسال نظرات