۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۵۵۸۸۹۴

عجایب هفت‌گانه الازهر مصر

الازهر مصر به عنوان بزرگترین دانشگاه جهان اسلام شخصیت‌های مشهوری مانند ابن حجر عسقلانی را در خود پرورش داده است.
الازهر

به گزارش خبرگزاری رسا، الازهر مصر اولین و بزرگترین دانشگاه در رشته‌های مختلف دینی، آموزشی، فرهنگی، سیاسی و معماری و از با قدمت‌ترین و با سابقه‌ترین دانشگاه‌های جهان اسلام است که بیش از هزارسال از فعالیت آن می‌گذرد.

سالانه هزاران نفر از سراسر جهان برای کسب علوم مختلف وارد الازهر مصر می‌شوند. الازهر دارای نقش فرهنگی و دینی بسزایی در جامعه اسلامی به ویژه جامعه اهل سنت دارد.

این دانشگاه بزرگ اسلامی به دست فاطمیون تاسیس شده است؛ حکومتی که به بنای عمارت‌های بزرگ دینی اهمیت خاصی می‌دادند.

در این میان 7 ویژگی در الازهر مصر است که سبب شده تا این مجموعه به عنوان یک نهاد دینی معتبر در جهان اسلام شناخته شده و توجه بسیاری را به خود جلب کند.

1. بنای الازهر پس از فتح مصر به دست جوهر صِقِلّی‌، مشهور به‌ جوهربن‌ عبداللّه‌، سردار بزرگ‌ فاطمیان نهاده شد.

2. علت نام‌گذاری این نهاد دینی به الازهر به دلیل انتساب آن به حضرت زهرا (س) است زیرا فاطمیان خود را منسوب به حضرت زهرا(س) می‌دانستند.

3. اولین نماز جمعه در تاریخ 7 رمضان 361هـ.ق (972م) در الازهر اقامه شد.

4. دوران فاطمیان به اعتقاد برخی تاریخ نگاران بهترین و شکوفاترین دوران الازهر بود زیرا پادشاهان در اهتمام به طلاب، علما و ترویج علم بسیار کوشیده و بر یکدیگر سبقت می‌گرفتند به گونه‌ای که تایید آنان از سوی الازهر افتخاری برایشان به شمار می‌آمد.

5. الازهر دارای نقش بسزایی را در جریان مقاومت و ایستادگی در برابر اشغال مصر به دست ناپلئون بناپارت پادشاه فرانسه ایفا کرد.

6. رواق «المغاربة» در زمره بزرگترین رواق‌های مساجد اسلامی است که به دستور سلطان ملک اشرف قایتبای بازسازی شد.

7. شخصیت‌های دینی مشهوری مانند ابن خلدون، ابن حجر عسقلانی، سخاوی، ابن تغری بردی، قلقشندی و ... در این الازهر درس خوانده‌اند./981/ب902/ر

ارسال نظرات