۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۵۵۸۹۳۲
یادداشت؛

چرا سفیر انگلیس را نپذیرفتم

در طول چهارسالی كه به‌عنوان شهردار مشهد مقدس توفیق خدمت داشتم، یكی از سیاست‌های كلان كاری‌ام، توسعه دیپلماسی عمومی بوده است
سید صولت مرتضوی شهردار سابق مشهد

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه جوان در یادداشتی به قلم سید صولت مرتضوی می‌نویسد: در طول چهارسالی كه به‌عنوان شهردار مشهد مقدس توفیق خدمت داشتم، یكی از سیاست‌های كلان كاری‌ام، توسعه دیپلماسی عمومی بوده است، در این اثنا با گروه‌های مختلف اعزامی از كشورهای مختلف جهان، از جمله نمایندگانی از كشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی و زائران خارجی كه در قالب تشكل‌های مردمی توفیق تشرف به آستانه ملك پاسبان امام هشتم (ع) می‌یافتند، ملاقات‌های متنوعی داشته‌ام. در سال 2017 كه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نام گرفته بود، این دیدارها به حد اعلا رسید، این امكان فرصتی را فراهم كرد تا نشست‌های بین المللی با حضور نخبگانی از جهان برگزار نمایم، از جمله آنها می‌توان به برگزاری اجلاس‌های موفقیت آمیزی اشاره كرد كه بستر را برای دیپلماسی عمومی فراهم نمود.

برگزاری كنگره پزشكان جهان اسلام «با همكاری و دعوت جناب آقای دكتر ولایتی»، نشست جوانان كشورهای عضو مترو پلیس «به نمایندگی از وزرای خارجه كشورهای عضو»، برگزاری همایش رادیو تلویزیون‌های كشورهای اسلامی با همكاری سازمان صدا و سیما و دهها برنامه علمی و آموزشی دیگر، البته در این میان نقش جناب آقای ارباب خالص، مسئول نمایندگی وزارت خارجه در شمال شرق، جناب آقای رضوی كیا مدیركل دفتر روابط عمومی شهرداری و همكاران سخت كوش ایشان در حوزه بین‌المللی بسیار حائز اهمیت و در خور قدردانی و تشكر است. با این وصف شاید این سؤال مطرح شود چرا با درخواست ملاقات سفیر انگلیس مخالفت كردم؟ چنانچه مروری بر تاریخ چهارصد ساله بریتانیای كبیر (استعمار پیر) داشته باشیم درخواهیم یافت كه كارنامه دولت انگلیس سرشار از نقض حقوق بشر، نسل كشی، تجاوز، تجزیه كشورها، تفرقه در ممالك اسلامی وخصومت با ملت ایران و ... بوده است.

برای نمونه، تنها در دهه 1770 میلادی بالغ بر 10 میلیون از مردم مظلوم هند در ایالت بنگال بر اثر شكنجه، قحطی و گرسنگی به دست نظامیان متجاوز انگلیس جان خود را از دست دادند و در سال 1942 حدود 5 میلیون هندی دیگر را به كام مرگ كشاندند. به قول ویل دورانت تاریخ نگار امریكایی، انگلیسی‌ها در هند كار را به جایی رساندند كه از مردم هند برای اداره كشور انگلیس مالیات اخذ می‌كردند. گسترش استعمار پیر به آفریقا و تسلط بر منابع غنی و معادن طلای آفریقای جنوبی كه منجر به بروز پدیده اختلاف بین سیاه پوستان و سفید پوستان گردیده است. بمباران شیمیایی عراق به دستور چرچیل و آزمایش سلاح‌های شیمیایی در عراق كه سبب قتل عام جمع كثیری از عشایر كرد و عرب شد، بعضی خبرها حاكی از آن است كه آن بخش از مردم كه موفق به فرار از شهر و روستا می‌شدند، توسط پیاده نظام انگلیسی‌ها به رگبار بسته می‌شدند. در توجیه این نسل كشی چرچیل ( نخست وزیر وقت انگلیس) می‌گوید: من به شدت با استفاده از گازهای سمی علیه این قبایل بی تمدن ( عرب و كرد) برای گسترش وحشت موافقم.

رها كردن 3900 تن مواد آتش زا در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم و قتل عام بیش از 600 هزار نفر از مردم آلمان، ایجاد قفس شكنجه در شهر لندن به منظور آزار و اذیت اسرا و زندانیان و...

پرونده جنایت انگلیس در ایران قبل و پس از انقلاب اسلامی مملو از دخالت‌های مزورانه و توطئه‌های گوناگون است. ترور نافرجام مرحوم شیخ فضل الله نوری، قتل قائم مقام فراهانی و توطئه قتل امیركبیر و طراحی كودتاهای مختلف در ایران، از جمله كودتای سوم اسفند 1299 و سقوط احمد شاه قاجار به علت عدم امضای قرارداد ننگین 1919 و روی كار آوردن قزاقی به نام رضا خان، كودتای 28 مرداد با همدستی امریكا و حاكمیت 25‌ساله دیكتاتوری بر ایران، ایجاد اختلاف بین رهبران نهضت ملی صنعت نفت (مرحوم آیت الله كاشانی و دكتر محمد مصدق)، مقابله با نهضت جنگل و سركوب آن با همكاری فرقه ضاله بهائیت، مقابله با قیام دلیران تنگستان و شهادت رئیسعلی دلواری. دراین خصوص مرحوم شیخ محمد برازجانی از فقها و علمای با نفوذ و از مجاهدین جنوب، در جنگ جهانی اول‌ در پاسخ به نامه كنسول انگلیس در خلیج فارس می‌نویسد، تمام گرفتاری‌ها و مصیبت‌های مردم از طرف دولت انگلیس می‌باشد. انحراف در مسیر جریان مشروطیت، جدایی بحرین از ایران و تصرف جزایر سه گانه ایران، ایجاد شبكه زیرزمینی فراماسونری در جهان و لژ فراماسونری در ایران، راه‌اندازی شبكه‌های هرمی گلدكوئیست، اخراج و زندانی تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی مقیم لندن از آن جمله است.

دخالت در مسائل هسته‌ای و نقش آفرینی در صدور قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران، تدوین پیش نویس قطعنامه سوم شورای امنیت علیه ایران، فروش میلیاردها دلار سلاح به رژیم كودك‌كش عربستان به منظور قتل عام مردم مظلوم یمن و صدها جنایت ریز و درشت دیگر علیه بشریت و ملت مظلوم ایران، توطئه شوم اخیر، مثلث‌ انگلیس، عربستان و جریان شیعه انگلیسی در تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و اهانت به پرچم مقدس كشورمان خود مزید بر علت و دلیلی آشكار برای اثبات دشمنی‌های دولت انگلیس با ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. در رابطه با نقش انگلیس در ایجاد فساد در جهان، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: در این منطقه از دو قرن پیش به این طرف هر چه از انگلیس سرزده است شر و فساد و تهدید بوده، آن وقت این مسئول انگلیسی می‌آید اینجا و می‌گوید ایران تهدید منطقه است. این خیلی بی شرمی می‌خواهد كه كسانی كه خودشان در طول زمان، تهدید و خطر و نكبت برای منطقه بوده‌اند بیایند كشور مظلوم و عزیز ما را متهم كنند. اینها بخشی از ماهیت انگلیسی‌هاست. با توجه به گزاره‌های پیش گفته آیا پذیرش سفیر كشور استعمارگر، ناقض حقوق بشر با حریت و آزاده اندیشی ودفاع از حقوق مظلومین و منافع ملی سازگاری دارد؟!

در پایان به تمام كسانی كه دل در گرو ارتباط با نظام مرموز و استعمارگر انگلیس دارند توصیه می‌نمایم چنانچه فرصت مطالعه تاریخ استعمار پیر را ندارند، برای یك بار فیلم سینمایی كیف انگلیسی را مشاهده نمایند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات