۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۵۹۸۹۰

بقاع متبرکه، مأمن دلدادگان و عاشقان اهل بیت

وجود بقاع متبرکه در هر موقعیت و شرایط جغرافیایی همیشه مورد ارادت و احترام خاص مردم بوده و هستند از این رو این اماکن متبرکه مأمن امن و همچنین پناهگاه مردم محسوب می شوند و مردم به راحتی می توانند با آن ها ارتباط برقرار کنند.
بقاع متبرکه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، وجود بقاع متبرکه در هر موقعیت و شرایط جغرافیایی همیشه مورد ارادت و احترام خاص مردم بوده و هستند لذا این اماکن متبرکه مأمن امن و همچنین پناهگاه مردم محسوب می شوند و مردم به راحتی می توانند با آن ها ارتباط برقرار کنند و بهترین و تأثیرگذارترین مکان ها برای اجرای برنامه های فرهنگی محسوب می شوند.

به دلیل ایمان و اعتقادات مردم هر نسلی، هر سنی، هر قشری و هر مجموعه ای به زیارت بقاع متبرکه می روند و این اماکن متبرکه به روی تمام مردم تاثیرگذار هستند و می توان با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در جوار این مکان های متبرکه از فضای معنوی آنان استفاده کرد.

معرفی آستان مقدس امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم(ع) فردوس

آستان امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم(ع) در شهرستان فردوس، مرکز شهر واقع شده است، شهرستان فردوس تا بیرجند مرکز خراسان‌جنوبی 195 کیلومتر فاصله دارد.

باستان شناسان میراث فرهنگی و گردشگری این بنا را مربوط به دوره تیموریان می ‌دانند، موسیو آندره گدار معمار و باستان شناس فرانسوی که در سال 1305 شمسی از فردوس بازدید می ‌کند آن را به دوره تیموریان نسبت می دهد.

آستان مقدس سلطان محمد و سلطان ابراهیم(ع) قبل از زلزله 1347 هجری شمسی در محله سادات فردوس و در انتهای راسته بازار قدیم و پشت مسجد جامع فردوس قرار داشت.

در طی دوره های بعد قسمت هایی به بنای اولیه اضافه گردید و در زلزله 1347 بخش عمده بنا از بین رفت و سپس توسط اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان مرمت و بازسازی شد.

بر فراز بقعه گنبدی قرار دارد که بلندی آن از سطح زمین حدود 20 متر است و از مطالعه اشعار داخل گنبد قدمت بنا به سال 984 یعنی عصر شاه اسماعیل صفوی می رسد.

قسمت استوانه ای شکل گنبد در پایین دارای یک حاشیه آجری و سپس یک دوره کاشی بر روی آن قرار گرفته است، بالای استوانه مزبور قطاربندی جالب صورت گرفته که جلوه خاصی به مجموعه خوش ترکیب گنبد بخشیده است.

اين گنبد از دو پوسته گسسته تشكيل شده است و از نظر اصالت شباهت زيادی به گنبدهای دوره تيموری دارد، قسمت ساقه گنبد با كاشی ‌های خشتی فيروزه‌ای یک دست تزئين و اجرا شده كه در ميان آن كتيبه ‌هايی بر روی كاشی‌ ها با مضمون اسماءالهی ديده می ‌شود.

اجرای طرح جامع امامزادگان

حجت الاسلام محمد الهی، رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان فردوس با بیان اینکه مساحت صحن امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم(ع) حدود 2 هزار متر مربع است، اظهار داشت: همچنین در قسمت غربی، صحن بقعه 600 مترمربع زیر بنا دارد.

حجت‌ الاسلام الهی بیان داشت: به دلیل موقعیت مکانی شهر فردوس که بر مسیر راه های ارتباطی زائران مشهدالرضا(ع) قرار دارد، پذیرایی خیل عظیمی از مسافران می‌ باشد.

وی بارگاه امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم(ع) را از مهم ترین مکان ‌های زیارتی شهرستان فردوس ذکر کرد و افزود: بیشتر زائران بارگاه قدس رضوی که از مسیر خراسان ‌جنوبی به مشهد سفر می ‌کنند به زیارت این دو امامزاده مشرف می شوند.

رییس اداره اوقاف وامورخیریه فردوس اعلام کرد: در ایام عزاداری ائمه اطهار(ع) مراسم عزاداری با شرکت اقشار مختلف مردم برگزار می ‌شود به طوری که در مراسم ایام محرم بیش از 2 هزار نفر برای برپایی مراسم عزاداری به این مکان مقدس مشرف می شوند.

حجت الاسلام الهی برگزاری نماز جماعت، تهیه و توزیع بروشور به مناسبت‌های مذهبی، برگزاری مسابقات به مناسبت‌های مختلف، برگزاری جلسات محفل انس با قرآن، برگزاری مراسم اعیاد و مناسبت‌های شاد، برگزاری مراسم تحویل سال و برگزاری مراسم ادعیه در ایام مختلف را دیگر اقدامات فرهنگی در این بقعه متبرکه ذکر کرد.

وی از اجرای طرح جامع امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم(ع) خبر داد و یادآور شد: طرح جامع این بقعه متبرکه مشتمل بر 42 شاخصه شامل جانمایی، احداث کتابخانه، سالن اجتماعات و نقاره‌خانه مصوب شده و هم اکنون 6.1 هکتار از زمین های اطراف امامزادگان تملک شده است.

تشرف ۴۵ هزار نفر زائر در طول طرح آرامش بهاری به بقاع متبرکه فردوس

رییس اداره اوقاف وامورخیریه فردوس در ادامه از اجرای طرح آرامش بهاری در امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان فردوس خبر داد و گفت: طرح مذکور در امامزادگان سید محمد و سید ابراهیم(ع)، سلطان ابوالقاسم روستای سرند، سلطان احمد روستای مهوید و سید جلیل روستای امرودکان در حال برگزاری است.

حجت الاسلام الهی عنوان کرد: طرح نوروزی آرامش بهاری با هدف تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، با استفاده از ظرفیت تعطیلات نوروزی، تقویت باورهای دینی و مذهبی، ارتقاء سطح فکری و فرهنگی زائران و مسافران نوروزی و خدمت‌رسانی مطلوب به زائران اماکن متبرکه از 25 اسفندماه تا 15 فروردین‌ماه برگزار می ‌شود.

وی برپایی خیمه معرفت، غرفه‌های کودک و نوجوان، روانشناسی، مشاوره، سبک زندگی ایرانی اسلامی، محصولات فرهنگی مذهبی، خانواده و مشاوره وقف و حضور مبلغان بومی و اعزامی را از خدمات در نظر گرفته شده در طرح آرامش بهاری اعلام کرد.

رییس اداره اوقاف وامورخیریه فردوس با بیان اینکه در طول اجرای طرح آرامش بهاری در جوار بقاع متبرکه شهرستان فردوس مبلغان بومی و اعزامی از قم به بقاع متبرکه شهرستان اعزام شده‌ اند، تصریح کرد: برپایی خیمه‌ های معرفت شامل پزشک رایگان، مشاوره خانواده، مذهبی و کودکان و نوجوانان در این ایام در دستور کار است.

حجت الاسلام الهی با اعلام این مطلب که از ابتدای طرح آرامش بهاری تاکنون بیش از 45 هزار نفر به زیارت بقاع متبرکه شهرستان فردوس مشرف شدند، بیان داشت: همچنین طی این مدت بیش از 9 هزار زائر و مسافر در سوئیت‌ ها و زائرسراهای بقاع متبرکه شهرستان اسکان یافتند./880/پ203/ب1

ارسال نظرات