۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۶۰۰۳۳
سرمقاله؛

سد شکسته‌ شده

اجرایی‌سازی سیاست «حمایت از کالای ایرانی»،‌ اکنون بر بستر بسیار مناسبی قرار دارد که زمینه‌سازی‌های کافی درباره‌اش صورت گرفته است.
حمایت از کالای ایرانی

به گزارش خبرگزاری رسا، اجرایی‌سازی سیاست «حمایت از کالای ایرانی»،‌ اکنون بر بستر بسیار مناسبی قرار دارد که زمینه‌سازی‌های کافی درباره‌اش صورت گرفته است؛ به وضعیت بازار بنگرید: پنج‌سال قبل هنگام خرید شما در برابر این سؤال که «ایرانی‌اش چطوره؟» پاسخی جز یأس و ناامیدی و نفی نمی‌شنیدید. حتی اگر کالای مشابه ایرانی نیز وجود داشت با این گفت‌وگو مواجه می‌شدید که «اینم هست، اما خارجی‌ا‌ش خیلی بهتره» اما امروز شرایط به کلی دگرگون شده؛ دیگر کسی با سرشکستگی از وجود کالای ایرانی پرسش نمی‌کند و مهم‌تر از آن در کلیت کسب و کارها، معرفی و ترغیب و عرضه چنین کالاهایی در مقیاس وسیع صورت می‌گیرد.

در واقع یک سد گفتاری فروریخته و گامی مهم در فراگیرسازی داد و ستد #تولید_داخلی میان مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان برداشته شده است. فتح چنین سنگر ذهنی‌ای، محقق‌شدن واقعی، میدانی و نهایی افزایش و تثبیت خرید کالای ایرانی را بسیار تسهیل کرده و اگر سازوکارهای کلان اقتصادی (که متولیان آن در نهادهای دولتی، تقنینی و شوراهای مشورتی عالی حضور دارند) در جهت برنامه‌ریزی مشارکت عمومی به نفع #ساخت_ایران تقویت شود، راه رسیدن به اهداف فرهنگی برای توفیق در چنین عرصه‌ای تا نیمه پیموده شده است.

این پیوست فرهنگی اجرای سیاست حمایت از کالای فرهنگی، می‌بایست از لایه گفتار به رفتار و اقدام منتقل شود و احتمالاً بیش از ذهنیت، نیازمند محرک‌ها و مشوق‌های تکنیکی است، نظیر بهبود کیفیت، ارتقای صادرات به واردات، معرفی درجه‌بندی‌شده کالاهای ایرانی (از حیث میزان داخلی-خارجی بودن) و... که طبعاً در لایه فرهنگ‌سازی مؤثر بوده و توانی متفاوت از فعالیت‌های رسانه‌ای را می‌طلبد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات