۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۵۶۰۱۵۴
یادداشت؛

حمایت از تولید مقدمه حمایت از كالای ایرانی

حمایت از كالای ایرانی مولود نتیجه و معلول «حمایت از تولید و تولید كننده ایرانی» است. ناگفته پیداست كه بازار مصرف و ذائقه مردم تابع برتری و رقابت‌پذیری هر كالا نسبت به انواع مشابه خارجی آن است.
اطلاع‌نگاشت | حمایت از کالای ایرانی

به گزارش خبرگزاری رسا، حمایت از كالای ایرانی مستلزم تحقق پاره‌ای از اقدامات سلبی و ایجابی نظیر الزامات، رفع موانع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، وظایف دستگاه‌های دولتی، اقدامات فرهنگ‌ساز، وظایف نهادها و دستگاه‌ها و بخش خصوصی، كیفیت بخشی به كالای ایرانی، راه‌های پایین آوردن هزینه‌های تولید، رقابت‌پذیری، كثرت تولید و نسبت عرضه و تقاضا، وظایف مطبوعات و رسانه‌های مجازی، وظایف احزاب سیاسی، وظایف صدا و سیما و... است كه در فرصت‌های بعدی در باره آنها سخن گفته و خواهیم نوشت.

آنچه در این مقال و مجال موضوع اصلی بحث ماست این است كه حمایت از كالای ایرانی مولود نتیجه و معلول «حمایت از تولید و تولید كننده ایرانی» است. ناگفته پیداست كه بازار مصرف و ذائقه مردم تابع برتری و رقابت‌پذیری هر كالا نسبت به انواع مشابه خارجی آن است. به‌عنوان مثال كدام ایرانی حاضر است با وجود برنج ارزان ایرانی سراغ مشابه خارجی برود؟

بدیهی است كه مردم نقش مستقیم و چندانی در حمایت از تولید و تولید كننده ندارند و این مهم به‌عنوان مقدمه موضوع اصلی (حمایت از كالای ایرانی) وظیفه اصلی دولت و تمامی دستگاه‌های مسئول است. قوای سه‌گانه به‌ویژه قوه مجریه عهده‌دار حمایت از تولید و تولید كننده ایرانی هستند.

مواردی نظیر بالابودن هزینه تولید، ورود كالا به كشور از طریق قاچاق، ورود بی‌منطق و بی‌رویه كالا به كشور، اصلاح قوانین گمركی، اصلاح و رفع موانع خصوصی‌سازی، رهایی از وابستگی به دلار در تولید، اصلاح قوانین مالیاتی و بیمه‌ای، اصلاح نظام‌های مالی و پولی حمایت از تولید هیچ ارتباطی به مردم نداشته و همگی در حوزه وظایف و اختیارات قوای سه‌گانه است. سخن گفتن در باره دهها وظیفه و اقدام بر زمین مانده دولت و سایر دستگاه‌های مسئول نیز در یك مقال و دو مقال نمی‌گنجد و به دهها مقاله و نوشتار نیاز دارد كه در این‌خصوص به فضل الهی در آینده در باره آنها نیز خواهیم نوشت. اما در این مجال مختصر مردم از دولت انتظار دارند به شكل واقعی و بدون تعارف دلبستگی به اقتصاد را كم كرده و با رفع موانع خصوصی سازی اقتصاد و واگذاری آن به خود مردم و بخش خصوصی و پرهیز از دنیای شعاری زمینه حمایت از تولید كننده و تولید ایرانی را فراهم آورد. وقتی از وظایف قوای كشوری خاصه دولت و قوه مجریه در حوزه حمایت از تولید و تولید كننده ایرانی سخن می‌گوییم به این مهم بر می‌خوریم كه گویی سال‌هاست كه دولت‌ها در این حوزه سهواً (و یا خدای ناكرده عمداً) در انجام وظایف خود كوتاهی كرده و امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای مستقیماً به مردم مراجعه كرده و مثل همیشه چاره كار را در ورود مردم به صحنه دیده‌اند.

وقتی تولید كالای ایرانی در سال‌های اخیر به شدت آسیب دیده و به اذعان همه مسئولان حوزه صنعت، معدن و تجارت اغلب صنایع كشور به حال تعطیل و نیمه تعطیل درآمده و كمتر صنعتی را می‌توان یافت كه ظرفیت اسمی و حداكثر ‌ظرفیت به كار خود ادامه دهد و در شهرك‌های صنعتی گرد مرگ پاشیده‌ و تولید كنندگان، ورشكسته و زمین‌گیر شده‌اند، مردم باید از كدام تولید ایرانی حمایت كنند؟

بر اساس شعار سال، مردم در سال جاری باید غیرت‌مندانه با حمایت از كالای ایرانی در واقع بخشی از بار سنگین و بر زمین مانده دولت را هم به دوش كشیده و به دادن نفس مصنوعی و احیای صنعت پرداخته و از این طریق مقدمات تولید بیشتر و مرغوب ترِ كالای ایرانی را فراهم آورده و زمینه را برای حمایت واقعی از كالای ایرانی و پایین تر آمدن هزینه‌های تولید و در نتیجه بالاتر رفتن كیفیت كالای ایرانی فراهم كنند.

دولت می‌تواند و باید در كوتاه‌ترین زمان ممكن و به صورت ضربتی و با رویكرد جهادی و انقلابی نسبت به رفع موانع تولید همت گماشته و شعار سال را به كام مردم و تولید‌كنندگان شیرین كرده و دومینوی حمایت از كالای ایرانی، حمایت از تولید، اشتغال و رفع بیكاری، به حركت درآوردن چرخ صنعت و... را به حركت درآورد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات