۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۵۶۰۳۵۰
عضو شورای حوزه علمیه مازندران تأکید کرد؛

ضرورت بهره گیری از ظرفیت وقف برای حل معضلات فرهنگی و اجتماعی

عضو شورای حوزه علمیه مازندران بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت وقف به منظور رفع مشکلات اجتماعی جامعه تأکید کرد و گفت: نباید ظرفیت بالای این سنت حسنه دینی تنها در یک موضوع خلاصه شود بلکه باید در مسائل روز جامعه ورود پیدا کند.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در جمع کارکنان و رؤسای ادارات اوقاف استان به جایگاه مهم وقف در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: اهمیت مسأله وقف در دین و همچنین نظام اسلامی، حساسیت و امانت داری در این سازمان را بیشتر می کند.

وی با بیان این که خدمت در اوقاف بسیار حساس و از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: وقف سنت حسنه ای است که از ائمه معصومین(ع) به ما ارث رسیده به همین دلیل باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

مسؤول مدرسه علمیه مسجد جامع نکا در ادامه سخنان خود با اشاره به این که حفظ امانت داری در مجموعه اوقاف از اهمیت بالایی بردار است، خاطرنشان کرد: خادم وقف باید حافظ حقیقی نیت واقف باشد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که موضوعی که در مسأله وقف بسیار حائز اهمیت است عمل به نیت واقفان خیر اندیش است، تصریح کرد: نباید به گونه ای عمل شود تا خدای ناکرده حقوق موقوفات در جامعه ضایع شود.

حجت الاسلام لائینی با اشاره به این که وقف در طول تاریخ همواره منشأ خیرات و مبرات در جامعه اسلامی بوده است، بیان داشت: بسیاری از معارف دینی در جامعه اسلامی با بهره گیری از ظرفیت وقف در جامعه زنده مانده و گسترش یافته است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که مردم به دلیل عشق و علاقه ای که به اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) داشتند اموال و دارایی خود را در راه گسترش فرهنگ حسینی وقف کردند، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار منتشر شده در استان بیش از 70 درصد موقوفات مازندران در راه امام حسین(ع) وقف شده است.

حجت الاسلام لائینی بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت وقف به منظور رفع مشکلات اجتماعی جامعه تأکید کرد و گفت: نباید ظرفیت بالای این سنت حسنه دینی تنها در یک موضوع خلاصه شود بلکه باید در مسائل روز جامعه ورود پیدا کند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که با بهره گیری از ظرفیت وقف می توان در جهت گسترش فرهنگ دینی گام برداشت، تصریح کرد: وقف یک ظرفیت چند بعدی است که می توان در رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی، جوانان، درمانی و حتی اشتغال از آن بهره گرفت.

حجت الاسلام لائینی همچنین با تأکید براین که حفظ جایگاه وقف در جامعه دینی یک ضرورت مهم است، ادامه داد: متأسفانه تا قبل از پیروزی انقلاب بسیار کردند تا ابهت و عظمت وقف را بشکنند و آن را نابود کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که وقف به طور حتم یک سرمایه عظیم در جامعه دینی است که نباید نادیده گرفته شود، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا جایگاه وقف بیش از پیش در جامعه تبیین و ترویج شود تا شاهد رونق این سنت حسنه دینی در جامعه اسلامی باشیم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران به نقش مبلغان دینی در ترویج و گسترش فرهنگ وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: روحانیت باید در منابر و خطابه های خود احکام وقف را بیشتر برای مردم تبیین کنند چون بخش مهمی از جامعه هنوز نسبت به احکام وقف بیگانه هستند.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز در ادامه این نشست، اجرای طرح تربیت حافظان قرآن، عمران و آبادانی بقاع متبرکه، عمران و آبادانی موقوفات، اخذ سند رسمی برای موقوفات کشور به‌منظور تثبیت مالکیت، بهینه‌سازی و تکریم منابع انسانی با هدف ارتقای سطح کارآمدی، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف  با محوریت وقف جمعی و با رویکرد نخبگان و مردم و خدمات دهی به مردم در راستای اجرای نیات واقفان نیک‌اندیش ازجمله اولویت‌ها و رویکردهای این اداره کل در سال جدید عنوان کرد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که تلاش داریم تا خدمات مادی و معنوی موقوفات و بقاع متبرکه برای مردم و نخبگان شفاف سازی کنیم، افزود: در حال حاضر خدمات موقوفات و امامزادگان در عرصه های مختلف دینی، فرهنگی، آموزشی، درمانی و رفاهی گسترده است.

حجت الاسلام حیدری با تأکید براین که همه تلاش خود را برای تحقق نیات واقفان به کار خواهیم گرفت، گفت: در سال گذشته بیش از هفت میلیارد تومان از عوائد موقوفات صرف اجرای نیات و خدمات دهی به مردم شده است.

مدیر کل اوقاف مازندران در بخش پایانی سخنان خود همچنین از اخذ 948 سند برای موقوفات استان در سال گذشته خبر داد و افزود: اخذ این اسناد به منظور تثبیت مالکیت موقوفات صورت گرفته است./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات