۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۶۰۳۵۹
سرمقاله؛

دروازه‌بانی مصرف

دروازه‌بانی مصرف، در بیشتر خانه‌ها توسط «خانم‌ها» انجام می‌گیرد و اگر بتوان این نقش‌آفرینی را هدایت، تمهید و ساماندهی کرد، می‌توان مطمئن بود که بخش اصلی حمایت از کالای ایرانی تدارک شده است.
حمایت از کالای ایرانی

به گزارش خبرگزاری رسا، در دانش ارتباطات، یک مفهوم پایه و رایج وجود دارد که به آن دروازه‌بانی خبر می‌گویند؛ این واژه ماحصل مطالعاتی است که در خلال جنگ جهانی دوم، روی گروه‌های مصرف‌کننده مواد غذایی صورت گرفته تا به جهت مضایق موجود بر سر تأمین گوشت نرم، چه بخش‌هایی از اندام گوسفندها را می‌توان در سبد خرید خانه جایگزین گوشت کرد. نتیجه حیرت‌انگیز است: اگر زنان خانه‌دار که عمدتاً مسوولیت خرید روزمره را بر عهده دارند، چنین تغییری را بپذیرند، هدف‌گذاری مورد نظر تأمین خواهد شد.

این دروازه‌بانی بعدها وارد ادبیات رسانه‌ها شد، اما آنچه در وضع امروز ایران برای ما سرنوشت‌ساز است، همراهی، مجاب شدن و مشارکت زنان در اجرای سیاست حمایت از کالای ایرانی است؛ چه اینکه آنها هستند که حاوی سلایق، سبک‌ها و روش‌های خریدند و این می‌تواند کلیت خانوارها را از خویش متأثر سازد.

دروازه‌بانی مصرف، در بیشتر خانه‌ها توسط «خانم‌ها» انجام می‌گیرد و صرفاً محدود به زنان خانه‌دار یا مادران نیز نیست (یعنی دختران یا خواهران همین نقش را درون خانواده ایفا می‌کنند). اگر بتوان در فرآیند خرید، این نقش‌آفرینی را هدایت، تمهید و ساماندهی کرد، می‌توان مطمئن بود که بخش اصلی حمایت از کالای ایرانی تدارک شده و بخشی که در اجرای این سیاست متوجه مردم است، به شکلی بهنگام، جهت‌دار و مثبت، در حال ایفای نقش خویش است؛ مشوق‌های واقعی (و نه مجازی) و فرهنگی می‌تواند این دروازه‌بانی را به مرور پرقدرت و تعیین‌کننده کند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات