۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۵۶۰۴۵۳

سازمان ملل میانمار را برای مسلمانان روهینگیا ناامن دانست

یک مقام ارشد سازمان ملل بر این باور است که میانمار به هیچ وجه برای بازگشت آوارگان روهینگیا آمادگی ندارد.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که سازمان ملل و آمریکا رسما میانمار را به پاکسازی قومی متهم کرده و اقدامات سرکوب گرایانه و خشونت آمیز ارتش و نیروهای امنیتی میانمار موجب آواره شدن بیش از 700 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از اوت گذشته و فرار آنها به بنگلادش شده است، عالی ترین مقام سازمان ملل که تاکنون امسال به میانمار سفر کرده است، هشدار داده است که میانمار برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا آماده نیست.

اورسولا مولر دستیار دبیر کل سازمان ملل در امور انسانی پس از یک سفر شش روزه به میانمار تاکید کرد: از آن چیزی که من از مردم دیدم و شنیدم، هیچ گونه دسترسی به خدمات بهداشتی وجود ندارد، مردم به شدت نگران اوضاع امنیتی هستند، شرایط برای بازگشت آوارگان روهینگیا اصلا اماده و مناسب نیست.

دولت میانمار وعده داده است تا تلاش خود را برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا انجام خواهد داد. میانمار و بنگلادش نوامبر سال گذشته توافقنامه ای را برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا امضا کردند.

میانمار تاکنون تنها هویت چند صد نفر از آوارگان روهینگیا را برای بازگشت به این کشور تایید کرده است. این افراد نخستین گروه از آوارگانی هستند که قادر به بازگشت به میانمار خواهند بود.

مولر اجازه یافته است تا دسترسی کم سابقه ای به مناطق بحران زده میانمار در استان راخین داشته باشد. وی در این سفر با وزرای دفاع و امور مرزی میانمار دیدار و گفتگو کرده است. وی همچنین با آنگ سان سوچی رهبر میانمار نیز دیدار داشته است.

مولر در مصاحبه با رویترز تاکید کرد: من از مقام های میانمار خواستم تا خشونت را پایان دهند و بازگشت آوارگان روهینگیا از اردوگاه های منطقه کاکس بازار بنگلادش کاملا داوطلبانه و اختیاری باشد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات