۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۶۰۶۵۴
دبیر قرارگاه فرهنگی حضرت صاحب‌الامر خراسان شمالی:

نظریه «هنر برای هنر» توطئه شیطانی برای ناکارآمد کردن هنرمندان است

دبیر قرارگاه فرهنگی حضرت صاحب‌الامر(ع) خراسان شمالی گفت: نظریه «هنر برای هنر» توطئه شیطانی برای ناکارآمد کردن هنر و هنرمند است.
حجت الاسلام افشین فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد افشین فر، دبیر قرارگاه فرهنگی حضرت صاحب‌الامر (ع) خراسان شمالی، شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی تحلیل اندیشه‌های ادبی شهید آوینی که همزمان با سالگرد شهادت شهید آوینی و نخستین روز هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور شاعران و هنرمندان در حوزه هنری خراسان شمالی برگزار شد، به تبیین اندیشه‌های ادبی شهید آوینی و تقابل دو نگاه هنر متعهد به حقیقت و هنر برای هنر پرداخت.

وی اظهار کرد: وقتی حرف از هنر متعهد می‌زنیم درواقع برای هنر و هنرمند ارزش قائل می‌شویم؛ زیرا هنرمند متعهد به حقیقت مقام والایی دارد.

حجت‌الاسلام افشین فر اضافه کرد: این در حالی است که هنر برای هنر توطئه شیطانی است که برای ناکارآمد کردن هنر و هنرمند به وجود آمده است.

احمد مرجانی هم در این نشست، با اشاره به اندیشه‌های ادبی شهید آوینی، اظهار کرد: بر اساس رهیافت سید شهیدان اهل قلم هنرمند باید نخست به مبانی فکری و فلسفی غرب مسلط باشد، در مرحله بعد یک رشته هنری تجربه ذوقی و مهارتی را پیدا کند و در وهله سوم تخلق به اخلاق و تفکر توحیدی پیدا کند.

وی تصریح کرد: از اینجا است که هنرمند می‌تواند شکافی را به وجود بیاورد، به نوسازی و بازآفرینی جدید دست یافته و به هنر متعهد و نوگرا برسد.

دکتر مرجانی خاطرنشان کرد: هنر انقلاب قالب و ماده هنر غربی را می‌گیرد؛ یعنی ما باید برویم مهارت هنر را پیدا کنیم، به آن روح و صورت تازه بدهیم و درنهایت ازلحاظ ماده و قالب کار از هنر غربی متمایز شده و در مرحله بعد از قالب گذشته و به محتوا برسیم.

اباصلت رضوانی، شاعر برجسته خراسان شمالی هم در این نشست اظهار کرد: بینش مکتبی و اسلامی با هنر برای هنر مخالف است؛ زیرا بر اساس مکتب ما نمی‌شود هنر و شعر بیهوده خلق و عرضه کرد.

وی افزود: اگر ما بحث هنر برای هنر را بپذیریم دچار مشکلات فراوانی می‌شویم ازجمله خلع سلاح هنر؛ زیرا با پذیریش این موضوع که شعر فقط می‌خواهد زیبایی خلق کند عملاً شعر و شاعران را خلع سلاح کرده‌ایم و خیال اربابان زر و زور و تزویر راحت می‌شود زیرا عملاً هنرمند بی‌سلاح شده و نمی‌تواند کارکردی داشته باشد./9314/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات