۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۵۶۰۸۶۸
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

دلالت منابع قرآنی و روایی بر لزوم حمایت از کالاهای داخلی

حجت الاسلام نعیمیان با اشاره به دلالت منابع قرآنی و روایی بر لزوم حمایت از کالاهای داخلی بر لزوم دستگیری از هم نوعان و توجه به عدم سلطه بیگانگان بر مسلمانان تأکید کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذبیح‌الله نعیمیان ذبیح الله نعیمیان

حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نامگذاری سال 97 به سال حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب به تبیین لزوم پشتیبانی از کالای بومی بر اساس مبانی آیات و روایات و پرداخت و اظهار داشت:  مقوله حمایت از کالای بومی و ایرانی باید بر اساس مبانی دینی و عقلی مشخص شود تا مردم اهمیت و ارزش این کار را درک کنند.

عضو گروه حکومت اسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: اگر ما بگوییم این پدیده در فضای کنونی با زندگی و معیشت مسلمانان ارتباط دارد به روایتی می رسیم که می فرماید: «من لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» یعنی اگر کسی به امور مسلمانان دیگر اهتمام نورزد اصلا اسلام در جان و دل او رسوخ نکرده است، بنابراین ما باید دغدغه مسلمانان را داشته باشیم چه ایرانی و چه غیر ایرانی.

وی با بیان این که امروز ما در رقابت بین جهان اسلام و کفر به سر می بریم، ابراز داشت: نظام سرمایه داری به دنبال آن است که مثل همیشه بازارهای کشورهای اسلامی را به دست بگیرد و سلطه پیدا کند و از این جا زمینه بحث دیگری مطرح می شود که محدود به این نیست که اهتمام به امور مسلمانان داشته باشیم بلکه زمینه قاعده «نفی سبیل» فراهم می آید که کفر نباید بر اسلام سلطه پیدا کند.

حجت الاسلام نعیمیان تصریح کرد: سلطه کفار در ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر مسلمانان ممنوع شمرده شده است ولی بحث اقتصاد می تواند حیثیت خاص تری داشته باشد، چراکه صرف وظیفه در خدمت به مسلمانان و عناوینی مثل کمک و یاری مسلمانان نیست بلکه حتی فراتر از همکاری بلکه از باب حمایت از هم نوع است یعنی باید از زندگی و معیشت مردم صیانت کنیم و در جهت رفاه عمومی هم حرکت حاکمیتی و هم خیرخواهی عمومی نیاز است.

وی یادآور شد: در فضای امروز که دشمنان می خواهند در بازار رقابت، زندگی و معیشت مسلمانان را تنگ کنند باید به فکر تولیدات داخلی باشیم چراکه توجه صرف به خارج ممکن است تولید داخلی را از بین ببرد و اگر تولید داخلی به صورت مناسب اداره نشود اوضاع کشور فلاکت بار خواهد شد، همچنانکه در دوار گذشته بسیاری از محصولات و فراورده هایی که متناسب زندگی بود در اختیار داشتیم ولی با برنامه ریزی بیرونی بسیاری از تولیدات داخلی به ورشکستی رسید.

عضو گروه حکومت اسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به این که دشمنان در اوایل دوره پهلوی قحطی ساختگی برای کشور رقم زدند، ابراز کرد: در آن دوره خرید انبوه گندم و برخی دیگر از محصولات زندگی ایرانیان باعث شد که حتی 10 میلیون آمار تلفات داشته باشیم، بنابراین درگیری نظام جهانی با ما فراموش نشدنی است و حمایت از تولیدات نیز به یک کالا و دو کالا نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در ریز و درشت زندگی فردی عدم توجه به تولیدات داخلی موجب بیکاری جوانان به وجود آمده و با تعطیلی کارخانه ها معضل از بین رفتن مشاغل سالم و وابستگی بین المللی پیش می آید که دوباره قاعده نفی سبیل محوریت پیدا می کند، بنابراین باید دغدغه داشته باشیم که تحت سلطه نرویم و از طرف دیگر حمایت از هم نوعان وظیفه یکایک مردم و وظیفه حاکمیتی است و توجه به تولیدات داخلی زمینه را برای اشتغال جوانان فراهم می کند.

حجت الاسلام نعیمیان حمایت از کالای های ایرانی را نیازمند برنامه ریزی کلان دانست و تأکید کرد: بخشی از آن نمی تواند به صورت جزئی متوجه ما باشد ولی بخش مهمی می تواند بر دوش اعضای جامعه باشد به ویژه افرادی که از اندوخته مالی خوبی بهره مند هستد یا سازمان های مردم نهاد و خیرین می توانند با گرفتن دست دیگران به تولید ملی کمک کند و موجب تحقق بخشیدن به آیه تعاون باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر حمایت حقیقی از تولید داخلی شکل بگیرد موجب مسرت مسلمانان می شود و در کنار آن امید به امکان ساختن کشور اسلامی بیشتر خواهد شد، چراکه غایت نهایی ما ایجاد تمدن اسلامی است و حرکت به سوی تمدن و احیای داشته های پیشین و ظرفیت های تمدنی پیشنین مربوط امروز جزئی نیست و در سطوح کلان جامعه مطرح می شود./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات