۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۶۱۰۸۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

جدایی انسان از نبوت و امامت سرآغاز ورود به جهالت است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جدایی انسان از نبوت و امامت در اصل سرآغاز ورود به ظلمات بی انتهای جهالت است، گفت: پیامبر مایه هدایت جامعه انسانی تا زمان قیامت است.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه و مفسر قرآن کریم، امروز در حسینیه همدانیها به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند در بسیاری از سوره‌های قرآن کریم از خورشید و ماه به عنوان نعمتی بسیار مفید یاد می‌کند و آن دو را از نشانه‌های قدرت، حکمت، ربوبیت و رحمتش بیان می‌کند.

وی افزود: امروز دانشمندان در شگفتی خورشید حیرت زده هستند زیرا این جسم نورانی باید ملیونها سال قبل خاموش و سرد می‌شد اما نه تنها برچیده نشده بلکه خود را حفظ کرده است و از درون خودش تولید داخلی دارد و این از عجایب خورشید است که خودش را تامین می‌کند.

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه خداوند خیلی از موجودات را مولد اعضا و جوارح خودشان قرار داده است، ابراز کرد: این در حالی است که بشر در این زمینه لنگ و معتل است و بر آن است که با سلول‌های بنیادین سلول عضو از بین رفته را بازسازی کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید بر اینکه تدبر و مطالعه درباره خورشید انسان را به تحیر وامی‌دارد، اظهار داشت: عظمت و بزرگی خورشید انسان را به یاد خالق هستی می‌اندازد. خورشید آقای منظومه شمسی است و این منظومه در گوشه بازوی راه شیری قرار دارد. حجم خورشید یک میلیون دویست هزار برابر زمین است و خداوند به قدری آن را بزرگ آفریده که متناسب با منظومه خودش است نه آنقدر بزرگ که منظومه خود را به کام آتش بکشاند و نه آن مقدار کوچک که حیات منظومه‌اش را به سردی و نابودی سوق دهد.

این مفسر قرآن کریم مهمترین وظیفه خورشید را تربیت کردن بیان کرد و گفت: خورشید در منظومه شمسی مربی است و موجودات را رشد می‌دهد اگر همین خورشید به زمین حرارت ندهد هیچ دانه‌ای در زمین رشد نخواهد کرد. دانشمندان می‌گویند اگر زمین یکسال بارش باران نداشته باشد صد و 25 متر نمک روی هم انباشته خواهد شد و اگر خاک این نمک‌ها را تولید نکند بیشتر از زندگان جنگل، خشکی‌ها و قاره‌ها موجودات دریا نابود می‌شوند.

این خطیب مشهور با بیان اینکه خورشید یکی از جلوه‌های ربوبیت خداوند است، عنوان کرد: خداوند در خورشید نیرویی قرار داده که در مدت شش میلیون سال از عمری که داشته نه تنها از مدار خود منحرف نشده بلکه با یک سرعت معین به فعالیت و حرکت خود ادامه داده و می‌دهد موجودات نیز گرد او طواف می‌کنند.

وی با بیان اینکه همه اسماء به کار رفته در قرآن کریم علاوه بر آنکه دارای اسم ظاهری هستند نیاز به تاویل نیز دارند، گفت: تاویل خورشید در قرآن کریم پیامبر است که مایه هدایت جامعه انسانی تا قیامت است و بعد از غروب خورشید این مسؤولیت بر عهده ماه قرار داده شده تا موجودات هم از نور وجود پیامبر بهره ببرند و دیگر آنکه از مسیر حق گمراه نشوند.

حجت اسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: پیامبر باید مراقب باشد که انسان‌ها هم از مدار انسانیت خارج نشوند و هم از وجود نور امامت استفاده کنند. انسان‌ها اگر از نبوت و امامت جدا شوند وارد چند نوع ظلمت می‌شوند دزدی، ربا، اختلاس، قتل، غارت و غیره همه ثمره جدایی از این دو نور پر فروغ است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات