۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۵۶۱۱۵۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

مبعث آغاز نبوت رسول اکرم و منشأ شب قدر است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بعثت پیامبراکرم(ص) منت خداوند به انسان‌ها است، گفت: مبعث و آغاز نبوت رسول اکرم(ص) منشأ شب قدر است.
عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه و خطیب مشهور در مراسمی که به مناسبت شب مبعث پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسینی(ع) برگزار شد، گفت: مبعث منشا همه مناسبت‌ها است.

وی افزود: اگر چنین شبی نبود همه مناسبت‌ها و جشن‌هایی که ما در نیمه شعبان، 13 رجب، موالید ائمه و شب قدر می‌گیریم، وجود نداشت. خداوند با انتخاب حضرت محمد(ص) به عنوان پیامبر خاتم بر مردم منت گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم بارها جایگاه پیامبر را تبیین کرده است، ابراز کرد: خداوند به همه انسان‌ها دستور داده تا از پیامبراکرم اطاعت کنند و از ایشان پیشی نگیرند. محبوبیت پیامبر نزد خداوند به قدری است که خداوند هیچگاه ایشان را به اسم در قرآن مورد خطاب قرار نداده در حالی که این مهم نسبت به سایر انبیا صادق نیست و به مسلمانان نیز دستور داده پیامبر را به اسم صدا نکنند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ابوطالب(ع) یار و یاور پیامبر بودند و ایشان را در ابلاغ رسالت کمک می‌کردند، اظهار داشت: تا زمانی که جناب ابوطالب در قید حیات بودند به کسی اجازه ندادند کسی به حضرت آسیب جسمی وارد کند، ابوطالب در عین حال که به پیامبراکرم ایمان داشت این ایمان را نیز اظهار نمی‌کرد تا بتواند از پیامبر دفاع کند.

وی هدایت مردم جاهل را امری بسیار سخت و دشوار بیان کرد و گفت: انسان شاید در یک برهه زمانی بتواند با پول رای مردم را بخرد ولی گاهی همین مردم شام را می‌خورند و به انسان رای نمی‌دهند بر همین اساس دل مردم را نمی‌توان با پول خرید از این رو خداوند برای جذب دل مردم به پیامبراکرم 9 دستور اخلاقی داد تا از این طریق مردم را به سوی خود جذب کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اخلاص، عفو و اعتاب مردم را سه ویژگی مهم پیامبر بر شمرد و عنوان کرد: خداوند به ایشان خلق عظیم عطا کرد تا با سخاوت و گذشت مردم را به اسلام دعوت کند کسانی که می‌گویند اسلام دین شمشیر بوده باید بدانند که پیامبر در طول 13 سالی که مکه بودند حتی یکبار هم جنگ نکردند بنابراین اسلام با اخلاق پیامبر پیش رفت.

این خطیب مشهور ادامه داد: انسان مخلص با مزمت مردم شل و با تشویق آنان گم نمی‌شود اگر مسؤولان نظام برای خدا کار کنند دیگر برای شرکت در انتخابات و یا آوردن رای مجبور به تخریب چهره یکدیگر نمی‌شوند و یا برای آنکه به مجلس وارد شوند دروغ نمی‌گویند که افکار عمومی را مشوش کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در اسلام هدف مقدس با حرکت نامقدس مغایر است، تصریح کرد: وسیله و هدف در اسلام باید مقدس باشد انسان نمی‌تواند به تصور اینکه خودش برای کشور مفید است با دروغ کسب رای کند؛ دلیل محبوبیت امام راحل این بود که ایشان فردی دو رو و موذی نبودند. امروز همه مسؤولان باید بدانند بر سر سفره شهدا نشسته‌اند بنابراین آن مسؤولی که ولنگاری مالی، کلامی و رفتاری دارد نمی‌تواند جواب خون شهدا را بدهد. اینکه در جامعه اسلامی کاشف به عمل آید که فلان صندوق ذخیره تخلیه شده برای جامعه اسلامی ننگ است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی صله رحم، اعتدال و عدالت سه ویژگی دیگر پیامبراکرم(ص) بیان کرد و گفت: پیامبراکرم در همه امور میانه رو بودند و اعتدال داشتند متاسفانه جامعه امروز به شدت دچار اسراف و مسابقه ثروت اندوزی شده است. ایشان عدالت داشتند ما باید بدانیم که عدالت داشتن تنها برای قوه قضاییه نیست بر همین اساس انسان هنگام خشم و یا عصبانیت باید سعی کند اهل عدالت باشد و در همه امور عادلانه رفتار کند.

وی افزود: امروز 15 میلیون پرونده قضایی و 26 درصد طلاق بیانگر کمرنگ شدن عفو و بخشش در میان جامعه است انسان باید در سبک زندگی خود اهل صله رحم، عفو و پرهیز از کینه توزی باشد.

این استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به سه خصلت دیگر پیامبراکرم که موجب موفقیت ایشان در ابلاغ رسالت شد، خاطرنشان کرد: خداوند به پیامبراکرم می‌فرماید: ای رسول؛ سکوتت فکر باشد، نگاهت عبرت باشد و کلامت ذکر؛ انسان باید بسیار اهل تفکر و تدبر باشد و هنگامی که چیزی می‌بیند از آن عبرت بگیرد برای مثال اگر کسی از دنیا رفت باید بداند که قبر سالن خروج از دنیا و ورود به جهان آخرت است بنابراین دل بستن به دنیا کاری عبس و بیهوده است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات