۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۶۲۸
نماینده ولی‌فقیه در قزوین:

انسان زاهد خود را به زیور دنیا نمی‌فروشد

نماینده ولی‌فقیه در قزوین گفت: انسان زاهد کسی است که ایمان را زینت خود دانسته و دنیا و آخرت را می‌فهمد و می‌داند که خداوند متعال مشتری جان آدمی است از این‌رو خودش را به زیور دنیا نمی‌فروشد زیرا می‌داند آنچه در نزد خداوند است خیر و باقی است.
حجت الاسلام عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین ظهر امروز در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه که در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجدالنبی(ص) قزوین برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک شعبان با اشاره به فضیلت این ماه بزرگ گفت: ماه شعبان ماهی آکنده از برکات عظیم الهی و فرصت‌های بسیار معنوی است؛ ماه شعبان ماه طهارت و پاکی برای ورود به ماه نورانی رمضان است امیدواریم خداوند متعال به همه ما لیاقت و شایستگی درک ماه مبارک رمضان را بدهد.

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین فرمایش حضرت امیرمومنان(ع) در نهج‌البلاغه پیرامون زهد افزود: آن حضرت خطاب به فرزند بزرگوارشان در خصوص زهد می‌فرمایند فرزندم نفس خودت را با روح زاهدانه در نگاه به دنیا و جاذبه‌های آن بمیران زیرا، تا نفس نمیرد حقیقت انسان زنده نخواهد شد.

این استاد تفسیر در ادامه با بیان اینکه خداوند متعال در آیه بیست‌وسوم سوره حدید میزان سنجش زهد را بیان فرموده است اظهار کرد: در تفسیر این آیه شریفه آمده است که اگر شما به جایی رسیدید که با از دست دادن چیزی از دنیا تاسف نخوردید و با بهره‌مندی از آن شادمان نشدید یعنی در شما موجی ایجاد نشد در چنین حالتی شما دارای روحیه زاهدانه بوده و از زهد معنوی برخوردار هستید.

وی در ادامه اضافه کرد: در حقیقت این آیه به ما بیان می‌کند که اصل ماجرا انسانیت انسان است و این اصل ضروری با وقایع و حوادثی که در پیرامون انسان واقع می‌شود نباید تغییر کند یعنی کرامت آدمی باید آن‌قدر زیاد باشد که با از دست دادن و بدست آوردن چیزی احساس اندوه و شادمانی نکند.

نماینده ولی‌فقیه در قزوین با اشاره به کلام حضرت امیرمومنان(ع) پیرامون آیه بیست‌وسوم سوره حدید خاطرنشان کرد: آن حضرت در کلامی فرموده‌اند تمام زهد در میان دو کلمه قرآن خود را نشان می‌دهد نخست اینکه کسی نسبت به چیزی که از دست داده متاسف و ناراحت نباشد و دیگر اینکه نسبت به آنچه که به دست آورده دلخوش نباشد چنین انسانی زاهد است.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌‌های انسان‌ زاهد گفت: انسان زاهد کسی است که ایمان را زینت خود دانسته و دنیا و آخرت را می‌فهمد و می‌داند که خداوند متعال مشتری جان آدمی است از این‌رو، خودش را به زیور دنیا نمی‌فروشد زیرا، می‌داند آنچه در نزد خداوند است خیر و باقی است.

این استاد تفسیر در ادامه با بیان اینکه انسان‌های متقی دارای روحیه زاهدانه هستند عنوان کرد: انسان‌های متقی به دلیل زهدی که در وجود خود دارند روحشان با خداوند متعال صاف شده و به سوی خداوند و قیامت اشتیاق دارند نور خداوند متعال با عظمت و بزرگی در جانشان درخشیدن گرفته و به غیر خداوند وابستگی ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های دیگر متقین تصریح کرد: متقین نسبت به مومنان نصیحت و خیرخواهی داشته و در مقابل کافران سخت‌گیر هستند خداوند متعال دنیا را برای آنها اراده کرده اما آنها از قبول آن سرباز زده‌اند دنیا خواست آنها را به اسارت خود درآورد اما متقین خودشان را از اسارت دنیا رها کردند.

وی در پایان گفت: امام صادق(ع) در تفسیر زهد فرموده‌اند زهد در دنیا این نیست که تو اموال خود را ضایع کرده و آنها را به آتش بکشانی بلکه زهد این است که دلبستگی تو در دنیا به آن چیزی که در اختیارت است بیشتر از آنچه که در نزد خداوند است نباشد یعنی اینکه انسان نباید مملوک و برده چیزی باشد زیرا، خداوند انسان را آزاد آفریده است از این رو نباید خود را به چیزی بفروشد./873/پ203/ب1

ارسال نظرات