۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵۶۱۷۲۸
مسؤول قرارگاه فرهنگی صاحب‌الامر خراسان شمالی:

هنر متعهد تربیت‌کننده جامعه است

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: هنر و شعری که برخاسته از عالم عشق باشد تربیت‌کننده جامعه است، عشق همان فطرت و حقیقتی است که همه آن را فهم می‌کنند؛ اما همه حاضر نیستند زندگی خود را به پایان بگذارند.
حجت الاسلام افشین فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد افشین فر، استاد حوزه علمیه و مسؤول قرارگاه فرهنگی صاحب‌الامر خراسان شمالی امروز در جمع هنرمندان، با گرامیداشت هفته هنر انقلاب، با بیان اینکه شهید آوینی نماد هنرمند انقلابی است، اظهار کرد: قلم شهید آوینی دارای فیض است.

وی افزود: وقتی حرف از هنر متعهد می‌زنیم باید بدانیم هنرمند متعهد به حقیقت مقام والایی دارد در حالی که نظریه هنر برای هنر توطئه شیطانی است که برای ناکارآمد کردن هنر و هنرمند به وجود آمده است.

حجت‌الاسلام افشین فر خاطرنشان کرد: ما جبهه حق و باطل داریم؛ دشمن می‌گوید عده‌ای آن‌قدر پلید نیستند که باطل باشند و برای اینکه حق نباشند باید آنها را از کارآمدی انداخت.

وی ادامه داد: دشمنان در آنجایی که نمی‌توانند هنرمند را در چنبره خود بگیرند تا او را در راستای سیاست‌های اقتصادی و سیاسی خود به کار بگیرند نظریه هنر برای هنر را مطرح می‌کنند تا هنرمند را از کارآمدی بیندازند.

حجت‌الاسلام افشین فر در ادامه با بیان اینکه شهید آوینی می‌فرماید: شاعر کسی است که می‌تواند خرق عادت کند واژه جنون در کار او به‌صورت جدی نقش‌آفرین است، گفت: این جنون درواقع خلاف مرسوم بودن مردم است، اینکه هنرمند و شاعر مجنون است به معنای اینکه وی دچار مشکل روانی است نیست؛ بلکه به این معنا است که از تعلقات وارسته است.

وی ادامه داد: عارف وقتی به مقامات عالیه می‌رسد دیگر شطح و سخنان بیهوده نمی‌گوید، در آنجا بسیار رفتار حساب‌شده‌ای از خود نشان می‌دهد که کسی باور نمی‌کند این عارف است؛ اما کسانی که مبتدی هستند تا در کرسی عرفان می‌نشینند ابتدا سبیل آنها بلند می‌شود و بعد ریش می‌گذارند.

حجت‌الاسلام افشین فر تصریح کرد: این‌ها بازی و ظواهر است در حالی که مجنون بودن هنرمند یعنی از تعلقات دنیوی وارسته است تعلقاتی که بر حقیقت غبار و آوار می‌شوند و هنرمندی که توانسته از این‌ها وارسته شود در خدمت حقیقت قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: وارستگی سبب می‌شود هنرمند رفتاری از خود نشان دهد که مردم او را مجنون می‌پندارند، پیامبر هم در روزگار خود به جنون متهم شد چون هرچه می‌گفت در محدوده حق بود و در حالی که می‌توانست عزیزکرده دنیای آن روز باشد اما این بساط را کنار زد.

حجت‌الاسلام افشین فر افزود: هنر و شعری که برخاسته از عالم عشق باشد تربیت‌کننده است، عشق همان فطرت و حقیقتی است که همه آن را فهم می‌کنند اما همه حاضر نیستند زندگی خود را به پایان بگذارند؛ اما عاشق کسی است که بتواند پای این بایستد./9314/پ203/ب1

ارسال نظرات