۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۵۶۱۷۳۸

برگزاری آئین نکوداشت صاحب جواهر با حضور شخصیت های حوزوی

آیین نکوداشت مرحوم صاحب جواهر با عنوان «عیار فقاهت» با حضور شخصیت های حوزوی و اساتید در مدرسه علمیه آیت الله گلپایگانی قم برگزار شد.
صاحب جواهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین نکوداشت مرحوم صاحب جواهر با عنوان «عیار فقاهت» با حضور شخصیت ها، اساتید و طلاب و فضلای حوزه در مدرسه علمیه آیت الله گلپایگانی قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم ابعاد مختلف شخصیتی و علمی مرحوم صاحب جواهر در سخنرانی شخصیت های حوزوی مورد ارزیابی و کنکاش قرار گرفت.

آیت الله کریمی جهرمی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در این همایش، توجه به نظرات مختلف و دوری از تعصبات را از ویژگی های مرحوم صاحب جواهر دانست و افزود: ایشان در نظرات علمی و مباحث علمی، مخالفان از میان اصحاب را نیز نادیده نمی گیرد بلکه نام آنها را با استدلالات آنها بیان و سپس نظر خود را ابراز می کند.

آیت الله علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز مرحوم صاحب جواهر را قائل به امر سهله بودن دین دانست ولی در عین حال بیان کرد که ایشان آن را به چشم یک قاعده نمی دیدند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم دوران مرحوم صاحب جواهر را دوران باشکوه حوزه علمیه نجف ذکر کرد و گفت: حال در چنین فضایی که علما و مراجع بسیار بزرگی زندگی می کردند جواهرالکلام در کنار ریاض و کشف و مفتاح الکرامه و دیگر آثار نوشته شد.

وی افزود: کتاب صاحب جواهر موقعیت عظیمی در نزد بزرگان شیعه دارد به نحوی که  مرحوم آقا بزرگ تهرانی این اثر را اثری بی نظیر در تاریخ اسلام بر می شمرند؛ مرحوم میرزای نوری این کتاب را برترین شگفتی عصر خود می داند.

این گزارش حاکی است، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش به تبیین شخصیت مرحوم صاحب جواهر پرداخت و تاکید کرد که ایشان نقش مهمی در ادبیات فقهی ما دارند.

وی تصریح کرد: اگر فقه جواهری مبنای فعالیت حوزوی ما است باید کتاب فاخر جواهرالکلام در حوزه تدریس مستمر شود. مرحوم صاحب جواهر ادبیات نوینی رادر حوزه فقه بنیان نهادند که در شاگردان و بزرگان تشیع نیز تاثیر فراوان گذاشت.

این گزارش می افزاید، حجتالاسلام عشایری دبیر علمی همایش نیز گزارشی را روند و چگونگی برگزاری همایش نکوداشت صاحب جواهر بیان کرد و گفت: پیش از این نکوداشت های شخصیت هایی چون محقق خراسانی، شیخ عبدالکریم حائری و دیگر علما برگزار شده است؛ در این مراسم نیز از شخصیت و اخلاق علمی و عملی مرحوم صاحب جواهر تجلیل می شود.

دبیر علمی همایش تجلیل از شخصیت صاحب جواهر موضوع همایش که از سوی شورای عالی مدرسه خاتم الاوصیا(ع) معین شده را مبحث تحول علمی دانست که مرحوم صاحب جواهر در حوزه روش علمی ایجاد کردند. /924/پ203/ج

ارسال نظرات