۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۶۱۸۷۹

واکنش استاد شریعت اسلامی الازهر به حکم تکفیر بازیکنان فوتبال

استاد شریعت اسلامی الازهر در واکنش به ارتداد بازیکنان فوتبال در فرض افطار روزه در ماه مبارک رمضان تاکید کرد که چنین فتوایی نشان از جهالت مفتی است.
الازهر

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ مصطفی راشد استاد شریعت اسلامی و رییس جمعیت وجدان جهانی حقوق بشر مصر فتوای صادر شده از سوی برخی مفتیان مبنی بر تکفیر و مهدورالدم بودن بازیکنان فوتبال در جام جهانی را به شدت محکوم کرد.

به تازگی در برخی شبکه‌های اجتماعی فتوایی منتشر شده است که بازیکنان منتخب کشورهای اسلامی حاضر در جام جهانی روسیه در صورتی که در ماه مبارک رمضان و به هنگام مسابقات روزه خود را افطار کنند، خونشان مباح و به قتل رساندنشان جایز است.

شیخ راشد در واکنش به این فتوا خاطر نشان کرد: بازیکنان فوتبال این اجازه را دارند که در ایام ماه مبارک روزه خود را افطار کرده و پس از ماه مبارک قضای آن را به جا آورند زیرا اسلام دین سهولت و آسانی است.

وی با بیان اهتمام اسلام به سلامت بشری افزود: حیات انسانی رکن اصلی اسلام است. مطابق با آیات 183و184 سوره بقره بازیکنان فوتبال می‌توانند به شرط قضا، روزه خود را افطار کرده و برای هر روز به یک مسکین اطعام دهد.

استاد شریعت اسلامی دانشگاه الازهر گفت: مسافری که از وطن خود به میزان 80 کیلومتر دور شود روزه برایش واجب نیست و باید قضای آن را به جا آورد. از سویی چون بنای اسلام بر سهولت است در مورد افراد عادی یعنی غیر از مریض و مسافر نیز در فرض مشقّت و سختی روزه داری، این افراد با افطار کردن روزه باید برای هر روز به یک فقیر اطعام دهند.

عالم اهل سنت مصر ادامه داد: بازیکنان فوتبال نیز برای مسابقه به توان کافی نیاز دارند و در صورت روزه‌داری ممکن است که زندگی آنان با خطر مواجه شود. بنابراین با اطعام فقیر هدف اساسی از روزه داری که همان درک سختی و مشقت‌های افراد مسکین و فقرا است، حاصل می‌شود.

شیخ راشد در پایان تصریح کرد: کسی که فتوای ارتداد بازیکنان فوتبال را در فرض افطار روزه صادر کرده بی‌شک انسان جاهلی است که به هیچ فهمی از اسلام دست نیافته است./981/ب901/ر

ارسال نظرات