۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۶۲۰۲۳
حجت الاسلام یوسفی:

انتشار مجموعه پنج جلدی آثار حکیم مؤسس

حجت الاسلام یوسفی با بیان این‌که کمیته‌ای برای جمع‌آوری آثار آقاعلی مدرس طهرانی تشکیل شد، از رونمایی این آثار همزمان با برگزاری همایش نکوداشت این حکیم و فیلسوف خبر داد.
نشست خبری همایش حکیم طهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدتقی یوسفی مسئول کمیته احیاء و تصحیح آثار مجمع عالی حکمت اسلامی در نشست خبری همایش ملی حکیم طهران که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد درباره کارهای انجام شده جهت جمع‌آوری آثار موجود از آقاعلی مدرس زنوزی اظهار داشت: کمیته احیاء یکی از واحدهای مربوط به همایش است که در سال 92 تشکیل شد و با مدیریت آن بنای کار بر این شد که نسخه‌هایی از آثار آقای حکیم وجود دارد شناخته شود.

وی در ادامه افزود: تمام فهرست نامه‌هایی که برای آقای حکیم وجود دارد و گزارش‌های داده شده بررسی شد و کمیته در هرجایی که گمان وجود آثاری از ایشان بود تلاش کرد که آن آثار را تهیه کند و تمام فهرست‌های موجود کتاب‌خانه‌ها را بررسی کرد، حتی آثاری که در منزل علما بود نیز بازشناسی شد.

مسئول کمیته احیاء و تصحیح آثار با بیان این‌که برخی از نویسندگان حوزه و کسانی که قدرت بر تصحیح داشتند شناسایی شدند گفت: در این مجموعه‌ قریب به بیست نفر تقسیم کار صورت گرفت، بعد از دو سال کار مستمر توسط تصحیح کنندگان، آنچه که انجام شده بود به دست کمیته رسید و در کمیته هم به صورت جدی مورد بازخوانی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در تمام این امور از استاد متخصص آن فن برای مراقبت، بررسی و تأیید کار استفاده شد، در پایان کار هم خود آقای فیاضی که مسئولیت کار را برعهده داشتند به صورت جزئی و خط به خط تمام آثار را مطالعه کردند و تصحیح خیلی جامعی روی آن انجام شد که تا جای ممکن غلط‌ها کمتر باشد.

حجت الاسلام یوسفی درباره تفاوت‌های مجموعه انجام شده با اثر قبلی بیان کرد: این مجموعه با مجموعه‌ای که در گذشته انجام شده بود در چند زمینه تفاوت جدی دارد؛ یکی از تفاوت‌ها این است که به لحاظ کمی، تحقیقات پیدا شده از آقاعلی مخصوصا در باب نفس که جلد هشتم و نهم از اسفار است، نسبت به مجموعه قبلی بسیار بیشتر است.

وی با بیان این‌که تفاوت دیگر به لحاظ کیفی است ابراز داشت: نکته بعدی شیوه جدیدی است که در تصحیح این مجموعه صورت گرفته است که برای اولین بار انجام می‌شود، به این صورت که متن اصلی به مقداری که برای درک مطلب توسط محقق لازم است که گاهی نصف و گاهی سه صفحه است در یک پارگراف آورده شده است.

وی اضافه کرد: پاراگراف حاوی متن اصلی ابتدای صفحه آورده شده است با عنوان «صدرالمتألهین این‌گونه می‌گوید» و بعد تعلیقه آقا علی بعد از آن آورده شده است، در نتیجه محقق دیگر نیازی به باز کردن کتاب اسفار ندارد تا بفهمد متنی که تعلیقه زده شده، چیست، از این رو چنین کاری خیلی مهم است؛ چراکه تحقیق موضوعی محقق را بسیار آسان میکند.

حجت الاسلام یوسفی خلاصه پنج جلد منتشر شده آقاعلی زنوزی را به این صورت عنوان کرد: جلد نخست بدایع الحکم است که در این کتاب هفت سؤال از آقاعلی شده است و پاسخ داده شده است، جلد دوم تعلیقات آقاعلی زنوزی بر جلد اول تا هفتم اسفار است، جلد سوم و چهارم به ترتیب تعلیقات بر جلد هشتم و نهم اسفار است.

وی در پایان افزود: جلد پنچم 27 رساله، تعلیقه و تقریض با موضوعات مختلف مانند کلام، منطق، فقه و.. است، یک جلد هم به‌صورت محتوایی هر پنج جلد را گزارش می‌کند که در دست نوشتن است و حتما به این مجموعه اضافه خواهد شد./876/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات