۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۵۶۲۴۰۵
آیت الله سبحانی:

امام و انقلاب قرآن را به متن زندگی بشریت آوردند

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که امام خمینی(ره) و انقلاب قرآن را به متن زندگی بشریت آورد، قرائت قرآن را مقدمه ای برای فهم و عمل به آ‌ن دانست.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب جهان اسلام که عصر امروز در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد با اشاره به آیه «و لقد جائکم برهان من ربکم» عنوان کرد: منظور از برهان در این آیه شریفه، رسول اکرم(ص) است و وجود رسول خدا(ص) برهان است.

وی افزود: انسانی که به تمام معنا امی بود و در میان امتی امی بزرگ شد، تمدنی به این بزرگی آفریده است که این مسأله خودش برهان بزرگی است که پیامبر(ص) از جانب خدا برای هدایت انسان ها آمده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: قرآن نور روشنی است که خداوند نازل کرده است که بعد از 14 قرن هنوز نوآوری های آن دیده می شود.

وی با اشاره به ویژگی های نور حسی و نور معنوی قرآن خاطرنشان کرد: اولین ویژگی نور حسی، سرعت سیر آن است که قرآن نیز به سرعت در جهان منتشر شده و تمدن شرک آن زمان را از بین برده و مدنیت توحیدی را پایه گذاری کرد.

حضرت آیت الله سبحانی اضافه کرد: ویژگی دوم نور، وابسته بودن حیات انسان ها و جانداران به آن است و قرآن نیز مایه حیات است و با جهل مبارزه می کند و حیات انسان با ایمان، توحید و عمل صالح است و اگر ایمان و توحید در جهان از بین برود، امنیت جهان از بین می رود و قرآن نیز داعی توحید، ایمان و عمل صالح است.

وی ادامه داد: ویژگی سوم نور، از بین بردن موجودات مضر است بطوریکه اگر نور نباشد موجودات مضر، حیات را از بین می برند و قرآن نیز جهل را از بین می برد و با مفاسد اخلاقی مبارزه می کند.

مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: ویژگی دیگر نور، این است که راه را به انسان نشان می دهد و اگر نباشد، بشر در ظلمت است و قرآن نیز صراط مستقیم را به ما نشان می دهد و اگر بشر در این مسیر حرکت کند، به سعادت می رسد.

وی ابراز کرد: متأسفانه امروه در تمدن مادی از ایمان، تقوا و عمل صالح دور خبری نیست و انسان ها از قرآن دور هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه اظهار کرد: خدمتی که قرآن به بشریت کرده است، هیچ کتابی نتوانسته انجام دهد به طوریکه برای فهمیدن قرآن 24 علم تأسیس شده است و قرآن توانسته معارف و فرهنگ عظیمی را ایجاد کند.

آیت الله سبحانی افزود: امام خمینی(ره) قرآن را در متن زندگی بشریت آورد و ما امروز در قم بیش از 3 هزار حافظ قرآن داریم که اگر تعداد حافظان تمام کشور را به آن اضافه کنیم تعداد زیادی است که برای ما افتخار بزرگی محسوب می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرائت قرآن باید مقدمه ای برای فهم قرآن باشد و باید به روش های گوناگون به تفسیر قرآن پرداخت و به هر فرد به گونه ای که مناسب اوست تفسیر قرآن ارائه شود./872/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات