۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۶۲۶۱۶
با برگزاری نشستی علمی؛

طرح بانکداری اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت

نشست بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز با حضور حجج اسلام والمسلمین مصباحی مقدم و موسویان در مجتمع امین برگزار شد
بانکداری بدون ربا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، با برگزاری نشستی علمی، طرح بانکداری جمهوری اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین موسویان با اشاره به روند بررسی طرح جدید بانکداری عنوان کرد: موضوع بازنگری قانون عملیات بانکی بدون ربا از مجلس دوره قبل آغاز شد و از دو منظر فقهی و شرعی و مسائل اقتصادی این طرح مورد بررسی جدی قرار گرفت.

وی افزود: بیش از 200 جلسه تخصصی با موضوع مباحث شرعی و فقهی بانکداری اسلامی در طول سه سال برگزار شد و مباحث مختلف پیرامون این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: قانون بانکداری فعلی از سال 1362 مصوب و اجرا شد و بنا بود این طرح به صورت آزمایشی و در طول 5 سال اجرا شود و پس از بررسی نقاط مثبت و منفی آن، مورد بازنگری قرار گیرد که هم اکنون 35 سال از آن سال می گذرد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم به بیان کارکرد شورای فقهی در تدوین این طرح پرداخت و خاطرنشان کرد: نگرانی در سیستم بانکی از قدیم وجود داشته است که ورود فقه به مسائل بانکی سبب کند شدن مسیر فعالیتی آنها شده و نظارت فقه را مساوی با ایجاد مانع و سخت شدن موانع می دانند.

وی افزود: این در حالی است که تجربه ده ساله ما در بحث بورس نشان می دهد که ورود فقه به موضوعات بانکی نه تنها مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند بلکه کار آنها را ساده تر می کند و اعتماد مردم را به سیستم بانکی بیش از پیش افزایش می دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: متأسفانه در 40 سال گذشته همه قوانین و مقررات بانکی مطابق شرع نبوده است که در طرح جدید این مشکلات مرتفع می شود.

ور خاطرنشان کرد: اگر در روند اجرای این طرح مشکلاتی به وجود آمد، شورای فقهی می تواند با ارائه پیش نویس به مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد روند اصلاح و تغییر در قانون را ارائه دهد.

گفتنی است مشروح این نشست به زودی از سوی سرویس سیاسی خبرگزاری رسا منتشر می شود./872/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات