۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۵۶۲۷۵۰
حجت الاسلام گواهی تشریح کرد؛

احکام روزه قضای ماه مبارک رمضان و اعمال شب نیمه شعبان

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران بخشی از احکام روزه قضای ماه مبارک رمضان و اعمال شب نیمه شعبان را تشریح کرد.
گواهی احکام دینی، احکام شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالعلی گواهی مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران امروز در بخش بیان احکام نماز جمعه تهران در که دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به برخی احکام روزه گرفتن گفت:  درباره کسی که در ماه رمضانی روزه نگرفته و تا ماه رمضان بعدی نتواند قضای آن را انجام دهد چند فرض وجود دارد.

وی افزود: اگر فرد مریض بوده و مریضی تا رمضان بعدی طول کشیده قضای روزه بر آن واجب نیست و بعد از این که مریضی او خوب شد فقط باید قضای آخرین ماه رمضان را به جا آورد، اگر انسان به واسطه عذر دیگری روزه نگرفته باشد همه را باید قضا کند.

رییس سازمان بسیج طلاب اظهار داشت: اگر انسان به دلیل مریضی نتوانسته در ماه رمضان روزه بگیرد اما بعد از این ماه خوب شده و به دلیل عذر دیگر تا رمضان بعدی قضای روزه ها را به جا نیاورده باید قضا را انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر زنی وضع حمل داشته و نتوانسته روزه بگیرد باید بعد از ماه مبارک رمضان روزه ها را قضا کند و برای هر روز یک مد طعام به فقرا بدهد، کسی که وقت وسیع دارد باید قضاها ماه رمضان را به جا آورد اما اگر وقت کم باشد و از چند ماه رمضان روزه قضا باقی مانده باشد ابتدا باید قضای روزه آخرین ماه رمضان را به جا آورد.

حجت الاسلام گواهی ابراز داشت: اگر انسان در نیت معین نکند که روزه او مربوط به کدام ماه رمضان است برای آخرین رمضان محسوب می شود، اگر انسان در تعداد روزه قضا شک داشته باشد انجام حداقل آن کفایت می کند.

وی عنوان کرد: اگر کسی یک مد طعام را بدهکار است تنها مربوط به تأخیر سال اول است و اگر مثلا سه سال نتوانست قضای روزه را بگیرد نیازی نیست که برای هر سال یک مد طعام بدهد، درباره چگونگی تقسیم طعام به فقیر نیز خود انسان می تواند برنامه ریزی کند یعنی ضرورت ندارد که همه را به یک نفر بدهد یا اگر 20 روز بدهکار است حتما به 20 نفر پرداخت کند بلکه می تواند بر اساس نیاز فقیر پرداخت کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اعمال شب نیمه شعبان خاطرنشان کرد: اعمال شب نیمه شعبان مانند شب قدر است و می توان شب زنده داری کرد که برکات بسیاری دارد و هرکس شب نیمه شعبان را احیا نگه دارد قطعا مورد رحمت و غرفت خداوند متعال قرار خواهد گرفت./1323/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات