۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۵۶۲۷۵۶
کارشناس رسانه ملی مطرح کرد؛

"انتظار مطلوب" نیاز امروز جامعه ایمانی

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این‌که انسان‌ها سبب غیبت امام زمان(عج) بیان شده است، گفت: انتظاری مطلوب است که بتواند با تربیت انسان‌های آماده و پا به رکاب، زمینه‌های حکومت جهانی حضرت را فراهم کند.
حجت الاسلام نظری منفرد

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره تأثیر فرهنگ انتظار در تربیت انسان‌ها گفت: اساسا انتظار بر دو نوع مطلوب و مذموم است و آنچه بر تربیت انسان‌ها تأثیر می‌گذارد همان انتظار مطلوب است.

انتظار مطلوب و انتظار مذموم

کارشناس رسانه ملی انتظار مذموم را این‌گونه توصیف کرد: این‌که انسان‌ها منتظر شیوع ظلم و خواهان افزایش ظلم در سراسر جهان باشند، این انتظار مذموم است، چراکه این مطلب واضح و روشن است که اسلام از انسان‌ها را از ظلم و فساد نهی کرده است.

وی با بیان این‌که برای فراهم کردن حکومت عدل امام زمان(عج) ابتدا بایستی خودسازی را از خود و خانواده‌های خود شروع کرد اظهار داشت: انتظار مطلوب انتظاری است که بتواند زمینه‌های حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) را فراهم کند، اجتماع هم که ترکیبی از افراد است، از این رو زمینه‌های لازم ابتدا باید از خودسازی فردی آغاز ‌شود که مقدمه‌ای برای ساختن جامعه سالم است.

خودسازی مقدمه انتظار مطلوب

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: این خودسازی زمینه سازی برای همان انتظار مطلوب است که یاران پا به رکاب حضرت ولی عصر(عج) آماده شوند؛ چراکه در مسائل کلامی هم انسانها سبب غیبت حضرت بیان شده است و در صورت مساعد شدن زمینه از نظر روحی و فردی برای تشکیل حکومت، ظهور محقق خواهد شد.

وی با اشاره به وجود ریشه‌های انتظار در روح انسان تأکید کرد: از نظر روحی و عقیدتی یک فرد مؤمن همیشه باید خواهان برپایی و حکم‌فرمایی عدل در محیط زندگی و کل جهان باشد؛ خداوند متعال بر صرف عمل خارجی که جزا نمی‌دهد، تعبیر «إعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ» در قرآن کریم هم دراین رابطه است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان درباره دلایل تأکید روایات بر انتظار فرج بیان کرد: خود این انتظار یک حالت روحی است و انسان منتظر در روح خود اراده و طلب می‌کند که حکومتی بر پایه عدل فراهم شده تا بساط ظلم برچیده شود، خداوند متعال برای همین حالت روحی جدای از این‌که شخص عمل خیری را مرتکب شود ثوابی جداگانه اعمال می‌کند./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات