۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۶۳۰۹۶
استاد حوزه علمیه:

تکریم علما دستور دین و سبب اشاعه ارزش های اخلاقی در جامعه می شود

استاد حوزه علمیه گفت: تکریم علما و پاسداشت مقام علم و پژوهش، دستور دین و سبب اشاعه ارزش های اخلاقی در جامعه می شود.
عکس عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدباقر آیت میردامادی، نماینده حضرت آیت الله نوری همدانی و استاد اخلاق حوزه علمیه، امروز در جلسه درس اخلاق که در موسسه علمی فرهنگی الغدیر برگزار شد با بیان اینکه تکریم علما و پاسداشت مقام علم و پژوهش، دستور دین و موجب اشاعه ارزش های اخلاقی در جامعه می شود، گفت: آیت الله سیدمحمد میردامادی، فرزند مرحوم آیت الله حاج سیدمحمدصالح میردامادی، که فروردین ماه 1397 درگذشت، جزء علمای ربانی و زحمتکش ایران اسلامی بودند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: پدر مرحوم حاج آقا محمد، یعنی آیت الله سیدمحمد صالح میردامادی، در اصفهان با مرحوم آیت الله آقا سیدابوالحسن اصفهانی در یک حجره زندگی می نمودند و هم بحث بودند. ایشان پس از تحصیل فقه و اصول، در خمینی شهر اصفهان سکونت نمودند و ده ها سال اقامه جماعت می نمودند و ارشاد و هدایت می کردند. ایشان، عالمی متواضع و بی ریا و ساده زیست بود و مردم از نفس معنوی ایشان در رفع مشکلات خصوصا بیماریها بهره می بردند.

این نویسنده و پژوهشگر برجسته حوزوی خاطرنشان کرد: آیت االله حاج سیدمحمد میردامادی، وارث اخلاق حسنه، ادب، تواضع و اخلاص پدرشان بودند و در برابر همگان حتی کودکان نیز تواضع می کردند. این اخلاق و سبک زندگی، درسی برای همگان به ویژه طلاب و روحانیون است.

آیت الله سیدباقر آیت میردامادی اضافه کرد: ایشان از استادان حوزه علمیه اصفهان و از شاگردان آیات، سیدمحمدرضا خراسانی، شیخ محمود مفید بیدآبادی، صدرالدین کوپایی، خادمی و حاج آقارحیم ارباب بودند؛ امام هیچگاه به این موضوع، تفاخر و تکبر نمی ورزیدند که شاگرد چنین بزرگانی بودند.

وی بیان داشت: آیت الله حاج سیدمحمد میردامادی با برخی از علما و شخصیت های برجسته همچون آیت الله حاج میرزا حسین مظاهری، شهید سیدمحمد بهشتی و حاج آقا مرتضی مدرس، همدرس و هم بحث بودند. هچنین مرحوم حاج آقامهدی مظاهری و مرحوم حاج آقا قومی نژاد و آیت الله العظمی شیخ حسین مظاهری، نیز از شاگردان این عالم جلیل القدربودند. اما در این باره نیز هیچ گاه شخصا سخنی به زبان نیاوردند، اما من از زبان برخی از این علما، شنیدم که شاگرد آیت االله حاج سیدمحمد میردامادی بودند.

این پژوهشگر و نویسنده کتب فقهی، اخلاقی و اجتماعی ادامه داد: آیت الله حاج آقا سید محمد میردامادی (قدس سره) در نوجوانی وارد حوزه علمیه اصفهان گردید و مشغول به تحصیل دروس حوزوی شد و چون علاقه زیادی به علوم عقلی و عرفانی داشت رشته تخصصی خود را عرفان و فلسفه قرار دادند.

آیت الله سیدباقر آیت میردامادی اضافه کرد: تدریس کتاب قبسات العقول از کتب علامه میرداماد و کتاب های ملاصدرای شیرازی و منظومه ملاهادی سبزواری و کتاب های فلسفی و عرفانی دیگر همچون کتاب لطائف العرفان و منازل السائرین، علاوه بر تدریس کتاب های فقهی و اصولی مثل کتاب کفایۀ الاصول و قوانین الاصول و شرح مطارح و حاشیه مکاسب از جمله افتخارات این سید بزرگوار است.

وی اظهار کرد: معظم له دارای حافظه ای سرشار و عالی بودند که می توان به حافظ بودن ایشان نسبت به اکثر سوره های قرآن و همچنین حافظ بودن ایشان نسبت به اکثر احادیث و روایات از ائمه معصومین علیهم السلام و اشعار عرفانی و ادبی اشاره نمود که در منبرها و سخنرانی ها و تدریس های علوم اسلامی و معرفت شیعی از آنها استفاده می کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: مرحوم آیت الله سیدمحمد میردامادی (قدس سره) علیرغم آنکه علاقمند تحصیل در حوزه علمیه قم بودند بخاطر اینکه پدر بزرگوارشان رحلت نمودند به اقامه جماعت در مساجد محله ورنوسفادران پرداختند و قریب به بیش از 60 سال مشغول اقامه نماز و منبر در این مساجد بودند. یکی از آن مساجد، مسجد حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در محله کوشکباج ورنوسفادران است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات