۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۵۶۳۱۵۰
آیت الله اعرافی:

اندیشه مهدویت راه را بر کج روی ها می بندد

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت و جایگاه نظریه انتظار و مهدویت در اندیشه اسلامی، گفت: نقشه ای که در اندیشه اسلامی نسبت به نظریه مهدویت و انتظار ارائه شده یک نقشه جامع بوده؛ انتظار یک تئوری کلان، فرابخشی و حاکم بر تمامی اندیشه های اسلامی است.
 آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه استان تهران که در سالن شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی برگزار شد، گفت: نقشه ای که در اندیشه اسلامی نسبت به نظریه مهدویت و انتظار ارائه شده یک نقشه جامع است، انتظار یک تئوری کلان، فرابخشی و حاکم بر تمامی اندیشه های اسلامی است. از ابتدا که مقوله مهدویت پیش آمد گویا پیشاپیش دین کج راهه را پیش بینی کرده و نظریه به گونه ای آمده که در مسیر کج راهه ها نباشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به تهدیداتی که متوجه مهدویت است، گفت: این اندیشه(مهدویت و انتظار) هدف گیری شده زیرا انتظار هسته یک نظریه است. مهدویت و انتظار یک نظریه تمدن آفرین است و چنین نظریه ای با این ابعاد و آفاق، از جهاتی آسیب هایی متوجه اش شده و مورد هجمه و هدف قرار گرفته است.

 آیت الله اعرافی با اشاره به آسیب هایی که مورد توجه این اندیشه(مهدویت و انتظار) است، ابراز داشت: اصولا افکاری وجود دارد که اساس مهدویت را نفی می کند که در طول تاریخ شاهد آن بوده ایم. درحالی که قضیه مهدویت و انتظار به درازای اندیشه بشری و  اندیشه الهی سابقه دارد.

وی ادامه داد: اندیشه های انحرافی، مهدویت را مبهم معرفی می کنند، تفاوتی که مهدویت شیعی با دیگر ادیان دارد این است که  مهدویت شیعی دارای اندیشه متشخص و با نقشه جامع است، ایجاد مهدویت های ادعایی و دروغین که تقریبا در هر قرن شاهد آن بودیم، وقف بر امامان پیشین، ایجاد نیابت های خاص و دروغین، انتصاب های دروغین، ادعای تشرف و رؤیت، بیان زمان ظهور، نا امیدی، غفلت و بی تفاوتی به مهدویت، تفسیر های غلط از انتظار و مهم تفسیر نادرست از انتظار این است که آن را بدیل دیگر تکالیف بدانیم درصورتی که انتظار تکلیفی است که بر دیگر تکالیف سایه می افکند. 

وی ادامه داد: نفی نیابت عامه دیگر آسیب بوده که البته ادله نیابت عامه مربوط به مرجعیت و ولایت فقیه محکم و متقن است. تسریع در تطبیق علائم ظهور دیگر آسیب این نظریه است. وقتی انسان دقت می‌کند می فهمد این اندیشه کاری می کند که راه را بر کج روری ها می بندد. وقتی روایات و اخبار را می بینیم متوجه می شویم که این کج راهه ها از پیش معالجه شده و این بسیار جالب است./811/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات