۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۶۳۴۲۲
یادداشت؛

درس بزرگ شهید مطهری به روحانیت

نهضت های بزرگ تاریخ بشری مدیون معلمین فداکاری هستند که با تربیت نوع انسان وظیفه خویش را به انجام رسانده اند. هر انقلابی به رهبرانی در میدان سیاست و مبارزه و مردان بزرگی در ساحت تفکر و اندیشه احتیاج دارد.اما باید دانست که این متفکرین هستند که چهارچوب مبارزه را تعیین می‌کنند.
مطهری

به گزارش خبرگزاری رسا، نهضت های بزرگ تاریخ بشری مدیون معلمین فداکاری  هستند که با تربیت نوع انسان وظیفه خویش را به انجام رسانده اند. هر انقلابی به رهبرانی در میدان سیاست و مبارزه و مردان بزرگی در ساحت تفکر و اندیشه احتیاج دارد.اما باید دانست که این متفکرین هستند که چهارچوب مبارزه را تعیین می‌کنند.

سازمان فکری هر انقلابی مهمترین بخش آن و در عین حال حیاتی ترین آن هست. خود امام (ره) بیشتر از اینکه مرد سیاست باشد مرد عقل و اندیشه بود . از همین روی افرادی مانند علامه شهید، مطهری در نزد ایشان ارج و قربی فراوان داشتند. مهر تایید امام بر آثار شهید مطهری امری استثنایی است. مطهری را باید به حق معلم انقلاب دانست .

تولید علم دینی ، طراحی منظومه فکری انقلاب اسلامی و تربیت شاگرد از خصوصیات منحصر بفرد او بود. مطهری محصول حوزه بود اما خودش را در آن محصور نکرد . حسینیه ارشاد ، مسجد قبا ،دانشگاه تهران و دهها مجلس مردمی دیگر پایگاه فکری او را تشکیل می دادند.

نگاهی به آثار مکتوب بجا مانده از وی نشان می دهد که او در نوشتن و تولید علمی نیز خود را منحصر در علوم مرسوم حوزه نکرده  و کلیت جامعه را مخاطب خویش ساخته اند. ایشان در مقام مصلح دینی ، سعی وافری بر زنگار زدایی از چهره مبارک اسلام داشتند و تلاش کردند نسل جوان و جویای حقیقت را با اسلام ناب آشنا سازند .       

این عالم دینی ، با مجاهدت علمی ، از آموزه های مذهبی ، سدی در مقابل موریانه های مکاتب شرقی و غربی ساخت و در دوره ای که ماتریالیسم ، پرفروش ترین خوراک فکری جامعه بود. او مبلغ نگاه نویی به عالم و هستی و انسان بر پایه باورهای دینی بود.

متفکری بود که درد دین و جامعه را داشت . مورد وثوق امامش بود . وفادار به مشی و مرام خمینی بود . اگر  بخواهیم یک دلیل برای فرهنگی بودن انقلاب اسلامی بیاوریم بایستی توجه افکار عمومی را به اولین گزینش امام (ره) برای ریاست شورای انقلاب معطوف سازیم . و آن کسی نبود جز شیخ مرتضی مطهری.

مطهری در طول امام ، به رهبری فکری انقلاب دست زد و توانست سازمان فکری انقلاب را طراحی نماید . به فرموده امام ، مطهری یک اسلام شناس تمام عیار بود. و با قدرت بی نظیر فکری و فن بالای خطابه و هنر مثال زدنی ارتباط با اقشار مختلف مردم ، خصوصا نسل جوان ، عملا به پایگاه اسلام انقلابی و مترقی تبدیل شده بود. 

نظام جمهوری اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند مطهری هاست . جای خالی تفکر مطهری  در جامعه ما و همچنین در حوزه و دانشگاه خالی است . دردمندی و جهاد علمی در زندگانی این شهید راه حق موج می زند و ذی طلبگی و دوری از زخارف دنیا درس بزرگ ایشان به روحانیت امروز است.مطهری نمونه برجسته یک عالم دینی ، متفکری دردمند و روحانی انقلابی است.                           

جریانات فکری علاقمند به اعتلای انقلاب اسلامی ، همچنان نیازمند به مطالعه آثار این شهید راه حقیقت هستند.  بازشناسی باورها و اعتقادات شهید مطهری نیاز جامعه امروز ماست و بر جوانان انقلابی فرض است که خود را با اندیشه های علامه شهید مطهری آشنا سازند.

نیازهای فکری جامعه امروز ما ، کمتر از نیازهای اقتصادی نیست و پاسخ به آنها از ضروری ترین کارها ست . تمدن اسلامی که دورنمای نظام جمهوری اسلامی است محتاج نظریه پردازی است و آثار بجا مانده از شهید مطهری کمک شایانی برای این مقصود مهم است . آثار این شهید ، ذخیره علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی و پناه گاه نیروهای وفادار به آرمانهای نقلاب اسلامی است که دراین روزهای کم کاری محیط های علمی ،می تواند چراغ راه فکری ایشان باشد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات