۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۵۶۳۵۰۱

گزارشی از سفر مدیر حوزه خواهران به اصفهان

حجت الاسلام والملسمین بهجت پور مدیرحوزه های علمیه خواهران با سفر به استان اصفهان با مدیران، اساتید، طلاب و کارکنان مدارس علمیه خواهران دیدار کرد.
حجت الاسلام بهجت پور

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والملسمین بهجت پور مدیرحوزه های علمیه خواهران با سفر به استان اصفهان با مدیران، اساتید، طلاب و کارکان مدارس علمیه خواهران دیدار کرد.

دیدار با مديران مدارس علمیه خواهران استان اصفهان

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین ابطحی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان ضمن خیر مقدم گویی و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: قبل از انتصاب بنده، همه مدارس علمیه خواهران استان اصفهان تحت اشراف و نظارت مستقیم مرکز مدیریت قم بود و از ابتدای سال ۸۶ حضرات آیات شرعی، مظاهری، مقتدایی و طباطبایی بنده را به عنوان مدیر حوزه‌‌های علمیه استان اصفهان معرفی و منصوب  نمودند.

وی با بیان اینکه همواره مدارس علمیه خواهران استان اصفهان از درخشش خوبی در کشور برخوردار بوده و به اعتراف بسیاری از مسئولین حوزه‌های علمیه خواهران، اصفهان یکی از استان‌های فعال و نمونه در کشور معرفی شده است، گفت: هرساله، چهار جلسه با مدیران حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان برگزار می‌شود که بعضاً با حضور مؤسسین و رؤسای هیئت‌امنای مدارس علمیه خواهران همراه است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ابطحی با اشاره به ارزیابی صورت گرفته در بخش استادان مدارس علمیه خواهران، ابراز نمود: در زمینه مسائل فرهنگی نسبت به بررسی وضعیت استادان حوزه علمیه خواهران آن‌گونه که شایسته است تلاش نشده است؛  باید یک ارزیابی تربیتی، فرهنگی نیز نسبت به استادان حوزه علمیه خواهران انجام شود که وضعیت استادان حوزه هم ازنظر علمی و مهارت‌های تدریسی و هم از بعد تربیتی و تهذیب و فرهنگی مورد ارزیابی دقیقی قرار بگیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان بیان کرد: اگرچه در بعد آموزش جهش خوبی داشتیم ولی در بعد فرهنگی احتیاج به یک حرکت نوین و قدرتمند داریم؛ گاهی مدارس علمیه خواهران ازنظر فرهنگی و معنوی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و حتماً باید برای این مسئله برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی به این معنا نیست که تنها یک نفر به‌عنوان معاون فرهنگی تمام این امور را انجام دهد، عنوان کرد: فعالیت‌های فرهنگی باید به ‌صورت جمعی انجام شود؛ به اعتقاد بنده اگر در مرکز حوزه‌های علمیه خواهران یک اتاق فکر فرهنگی تشکیل شود و از کارشناسان و افراد خبره و در رابطه با مسائل فرهنگی استفاده شود، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

وی ابراز داشت: حدود ۵۰۰مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور وجود دارد و این تعداد مدرسه برای رفع نیازهای جامعه کفایت می‌کند و نیازی به گسترش بیشتر وجود ندارد؛ گسترش بیشتر مدارس علمیه خواهران موجب پراکندگی می‌شود و در این صورت نمی‌توانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای همه آن‌ها داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابطحی ادامه داد: باید برای باکیفیت سازی حوزه‌های علمیه خواهران برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود که در این مسیر در متون درسی نیاز به بازنگری داریم؛ متونی که برای تدریس انتخاب‌شده است مربوط به ۱۵سال پیش است و دیگر کاربردی نیست و کیفیت لازم را ندارد؛

وی با انتقاد از تعداد زیاد واحدهای درسی در حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: برای کارشناسی در دانشگاه‌ها ۱۲۰واحد و نهایتاً ۱۴۰‌واحد باید گذرانده شود؛ 190 واحد درسی برای طلاب حوزه‌های علمیه خواهران که دوسوم از آن‌ها متأهل هستند بسیار زیاد است؛ لذا باید این واحد‌های درسی تعدیل شود و به ۱۴۰واحد درسی برسد و بیشتر به بحث کیفیت درس‌ها اهتمام داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابطحی تأکید کرد: حوزه‌های علمیه خواهران باید به دنبال تربیت مدیر و کارکنان مناسب در این مدارس باشند؛ مدیران ما باید بر اساس آموزه‌ها و دوره‌های باکیفیتی آموزش ببینند تا بتوانند در مدارس نقش مؤثری ایفا کنند.

وی بابیان اینکه اکثریت مدارس علمیه خواهران استان اصفهان با نظارت و مدیریت هیئت‌امنا اداره می‌شود، اظهار کرد: صورت‌جلسه‌های برگزارشده هیئت‌امنای مدارس به‌صورت فصلی برای مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران استان اصفهان ارسال می‌‌شود.

در ادامه این نشست مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور در جمع مدیران و مؤسسين مدارس علمیه خواهران استان اصفهان  تاکید نمود: باید با هوشمندانه برنامه ریزی کردن، ضریب تاثیر حوزه علمیه خواهران را بالاتر ببریم.

 حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به سامان دادن ۵۰۰مدرسه علمیه گفت: در ابتدای کار موسس مدرسه همه کاره بود و در مورد بودجه و شیوه اداره مدرسه تصمیم می گرفت ولی از زمانی که از حجم انتظار از موسس کاسته شد، مرکز مدیریت حوزه های علمیه جریان حضور خود را به مدارس و مناطق طراحی کرد.

وی گفت: هرچه نسبت تاثیر گذاری و حمایت و پشتیبانی پررنگ شود نقش هیات امنا به حاشیه می رود، حالا باید دید مصلحت حوزه کدام است؟

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور تاکید کرد: راه نجات همه ما مدرسه محوری است و معنای آن این نیست که کار را به مدرسه تحویل دهیم بلکه باید روی کارآمدی مدرسه حساب می کنیم.

 وی با بیان اینکه باید ببینیم در شرایط جدید چگونه می توان درست عمل کرد افزود: تفویض ساده ترین راه حل برای فرار از حل مساله است.

 مدیر حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: حوزه علمیه خواهران اصفهان چشم انداز بسیار مهمی را شروع کرده اند و مسئولیت های اجتماعی کلانی را به عهده گرفته اند.

وی یا بیان اینکه آن چیزی که حوزه علمیه قم را از حوزه های علمیه نجف برتر می کند همین است که حوزه علمیه قم می خواهد عرصه های اجتماعی کلان و نظام و حکومت را جمع کند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور اظهار داشت: حوزه همراه با نظام، هنر بزرگی است که باید به خرج داده شود تا بتواند جایی برای زندگی باشد و حوزه در زبان و در عمل متولی دین مردم است.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه باید کف و سطحی داشته باشد که به هیچ چیزی وابسته نباشد و حتی در صورت فرض محال از بین رفتن انقلاب هم حوزه علمیه باقی بماند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه مرکز مدیریت باید خادم و پشتیبان مدارس نه نان آور آنها باشد ابراز داشت: حکومت اسلامی در خدمت دین است پس حوزه باید طوری طراحی شود که ما باشیم یا نباشیم حوزه باقی بماند.

وی افزود: حوزه و مدرسه آغاز حرکت ماست و باید نقص های آنها شناخته شود و تمرکز باید در مدرسه و مباشرت با طلبه باشد،

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با تاکید بر اینکه طلبه ها باید در جامعه اثربخش باشند خاطر نشان کرد: مدارس باید از نظر اقتصادی مستقل شوند و نشان علمی داشته باشند و مرکز مدیریت طلبه ها را بورسیه کند تا بتواند کار تربیتی انجام دهد.

وی ابراز داشت: اولین مسئله در طرح مدرسه محوری، ثبات کادر مدرسه است، تنها در این صورت می توان کار تربیتی موفقی انجام داد.

در طرح مدرسه محوری کسی از بالا نخبگان را جمع نمی کند که برای کل کشور تصمیم بگیرند، بلکه تصمیم سازی از خود مدرسه شروع می شود.

وی تاکید کرد: ما معمار هستیم و نیامده ایم که دوباره مهندسی کنیم و طرح و نقشه بکشیم بلکه می خواهیم اشکالات را برطرف کنیم.

شنبه بعد از ظهر  مورخ اول  اردیبهشت ماه 97 نشست  با 80 نفر از اساتید منتخبمدارس علمیه خواهران استان اصفهان

دیدار با اساتید حوزه علمیه اصفهان

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور ضمن خیر مقدم به اساتید ابراز داشت: بنده بیشتر از آن که دوست داشته باشم به عنوان مدیر مجموعه شناخته شوم دوست دارم که استادی مثل شما باشم. به شغل معلمی افتخار کنید و بدانید هیچ چیز به اندازه ی اشتغال، تعلیم و تربیت ارزشی ندارد. مدیران خادمان اساتید هستند که تلاش می کنند رشد علمی و معنوی را در حوزه ها بالا ببرند. من به شما تبریک می گویم معلمی شغل عالی است. تشکر می کنم از آقای راعی و خانم ها نعمتی و معینی، فرمایشات آن ها را شنیدم و این نشان می دهد که چه میزان فضل، توان، آمادگی و شناخت وظیفه در این جمع چقدر بالاست از نکته سنجی ها و دقت نظر ها و تأملاتی که معلوم است کاملا حساب شده و وزین انتخاب شده، استفاده کردم. ان شاء الله بعد از چند ماه خدمت در مجموعه و ظاهر شدن اثر تصمیمات که بنده اصرار دارم بر اساس نظرات مجموعه ی تصمیم ساز و همکاری اساتید و مدیران و حتی طلاب است، بتوانم پاسخ در خوری را به پیشنهادات و ارشادات شما داشته باشم.

وی تصریح نمود: حوزه باید برای طلبه جذاب باشد، باید طلبه در حوزه شادابی را بیاموزد، باید بتواند ورزش کند، باید محیط مدرسه پر از گلدان باشد، باید مهد کودک داشته باشد، باید محیط حوزه را تبدیل کرد به محیط زندگی و در عین حال تحصیل، که البته شاید بتوانیم این کار را انجام بدهیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: باید طلبه ها را شیفته ی دانش کرد که این کار اساتید است. اساتید باید لذت علم آموزی را در طلبه ها ایجاد کنند. باید فضای علمی ایجاد شود که شوق دانش، وارستگی علمی و احساس سرسبزی تحصیل در آن موج بزند. این کار اساتید است کار مدیر نیست، اگر اساتید این کار را درست انجام ندهد آن وقت مدیر باید با حضور و غیاب، حذف سامانه، تشویق و تهدید این کار را انجام بدهد که در این صورت مدیر تبدیل به نیروی انتظامی می شود و این امر خوشایندی نیست. ایجادش به دانش و فضا سازی مناسب استاد است که می تواند حتی یک خانم را در خانه در حالی که مشغول شیر دادن فرزند است به درس خواندن وادار کند نه از باب تکلف بلکه از باب عشق به درس.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور  خاطر نشان کرد: شعار بنده،  شعار مدرسه محوری است و منظور این است که گزارش همه ی تلاش های شما نباید این باشد که فلان رشته را راه انداخته ایم و یا فلان جشنواره و جلسه را برگزار کرده ایم بلکه باید این باشد که ما طلبه را طوری تربیت کرده ایم که به اندازه فهمش سینه اش را در دفاع از دین، مذهب و انقلابش سپر کرده است و قدرت حضور تأثیر گذار در جامعه را دارد. طلبه باید با بصیرت و درک درست نقش پیامبرانه ی خود را ایفا کند. اگر ما بخواهیم این اتفاق در حوزه بیفتد باید همه ی توجه خود را به مدرسه و اتفاقات درون مدرسه معطوف کنیم. اگر بنا باشد نظامات آموزشی دیگر بیایند و از تجربیات ما بیاموزند باید به این مسئله اهمیت بدهیم. نقش اول این امر اساتید هستند. مدیر و معاونان خادمان اساتید هستند. اگر بتوانیم مشکلات، دغدغه ها و خواسته های اساتید را بر طرف کنیم خیلی به این امر نزدیک شده ایم. توجه به این مسائل و توجه به اتفاقاتی که در مدارس می افتد همان مدرسه محوری است که مد نظر ماست.

وی افزود:  در مورد پیشنهاد ها باید بگویم که باید با شناخت مصالح پیشنهاد بدهید، شرایط ما را هم در نظر بگیرید. بودجه ای که در سال ۹۶به حوزه های خواهران اختصاص داده شد ۱۷۰میلیارد تومان بود که به خاطر مشکلات موجود در دولت تنها ۶۹درصد آن را که مبلغی معادل ۱۱۲میلیارد تومان بود پرداخت کرد. از این مبلغ ۹۲درصد خرج های اجتناب ناپذیر مانند حقوق کارکنان، مزایا، قبوض و غیره بود و تنها ۸درصد آن به فعالیت های خاص تعلق گرفت که مبلغ ناچیزی است.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور  خاطرنشان کرد: درخواست هایی چون افزایش حقوق اساتید، اردو، هدیه و غیره با این بودجه امکان پذیر نیست. شما هم در این چالش با ما شریک باشید. ما یک خانواده هستیم و باید در غم و شادی هم سهیم باشیم. باید شرایط را درک کنیم.

وی گفت:  باید راه حلی پیدا کنیم، البته بنده همه ی تلاش خود را در این زمینه به کار می گیرم و معتقدم اولا باید صرفه جویی کنیم بار خرج های خارج از مدرسه را به سود مدرسه کم کنیم. ثانیا عمده پول و هزینه به جای این که در مرکز خرج شود باید در مدرسه خرج شود. کار های فرا مدرسه ای را به حداقل خواهیم رساند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران در پایان افزود: پیشنهاد دیگری هم دارم این است که هیأت های خیرین را در مدرسه راه بیندازیم که این می تواند بهترین پشتوانه برای مدرسه باشد. باید فکر این را بکنیم شاید روزی برای حفظ عزت طلبگی مجبور به پشت کردن به بودجه های دولتی شویم که البته دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد پس باید طوری برنامه ریزی کنیم که حوزه ها بتوانند روی پای خودشان بایستند این از مبحث مالی، اما مسئله دیگر این که: یکی از بزرگترین و بدترین کاری که در مجموعه ی ما شده این بوده که سیستم آموزشی با ۱۹۰واحد درسی فشار زیادی به طلبه وارد می آورد و حال بدتر این که واحد پژوهش و فرهنگی هم چندین واحد به آن اضافه کرده اند که به حدود ۲۶۰واحد می رسد که یکی از دلایل ریزش طلاب همین مسئله است. من قول می دهم و تلاش می کنم که این مسئله را حل کنم و آنچه را در نظام آموزشی بتوانم اصلاح کنم، اصلاح خواهم کرد. البته از شما هم کمک می خواهم. در مدرسه شورا تشکیل دهید و بگوئید چه کتابی چه مشکلی دارد حتی در مورد حذف کتاب هم نظرتان را بفرمائید ما حتما نظرات شما را ترتیب اثر خواهیم داد و پیگیر پیشنهادهای شما هستیم تا به نتیجه ی روشنی برسیم.

نشست با کارکنان مدیریت استان اصفهان

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور ضمن تشکر از ایجاد زمینه ی ملاقات های تاثیرگذار در استان  بیان نمود: با توجه به تغییرات در زمینه مدرسه محوری سعی کنید از طریق نمای حوزه با رویکرد جدید مرکز مدیریت آشنا شوید.

وی  هدف و رویکرد جدید مرکز را تمرکز بر محتوا، تمرکز بر فعالیت های تاثیر گذار و توسعه های اثر بخشی حوزات خواهران در افق کشور و به تدریج فرا منطقه ای و در واقع اعتلای جایگاه بانوان متدینه و فاضله در سطح کشور بیان نمود و گفت: ما به دنبال تحقق این اهداف امده ایم هر چه گفتگو می شود پشت سرش چنین باوری است.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور تصریح نمود: زنان تا عالیترین مراتب می توانند رشد کنند، زنان می توانند عرصه های فراوان فرهیختگی را طی کنند، هیچ مانعی برای حضورشان در میدان ها نیست باید باورشان کنیم و باید کار را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه بانوان برای رشد آماده تر از آقایان هستند افزود: خانم ها مشغله ی کمتری دارند و چون مشغله ی کمتری دارند دل مشغولی های کمتری دارند، مسئولیت تامین زندگی با عهده ی آن ها نیست، مگر عارضی باشد اگر یک فرهنگ غیر اسلامی باشد و  گرنه خواهران با فراغت بال و خیال آرامتری می توانند رشد بهتر و بیشتری داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران یادآور شد: با اعتقاد به یک طراحی درست، از جایگاه زن مسلمان در حوزات علمیه است که می توانیم به جهان خارج از دین، بیگانه به دین و ضد دین نشان دهیم در نظام جامع اسلامی می توان خانم ها را در اوج ترین و موثرترین و متنی ترین فعالیت ها آورد بدون اینکه ذره ای از تدین، تعبد و تهجد و وظایف خانه و خانواده کاسته شود و این بزرگترین هنر ماست.

وی بیشترین هدف مرکز مدیریت را تلاش برای طراحی و ارائه یک ماکت و الگوی شیرین، مثبت و شاداب از حضور زن مسلمان در عرصه ها حوزه ها عنوان نمود.

دیدار با طلاب مدرسه علميه خواهران كوثر اصفهان

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور به همراه حجت الاسلام مهدی ابطحی مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان وهیئت همراه، در حوزه علمیه کوثر اصفهان از بخش‌های گوناگون این مدرسه بازدید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبداالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران، با حضور در مدرسه علمیه کوثر ضمن بازدید از بخش‌های گوناگون این مدرسه، با طلاب و اساتید این مدرسه دیدار داشت.

وی در ابتدای نشست دوستانه با طلاب و اساتید مدرسه کوثر ضمن تبریک اعیاد شعبانیه ابراز داشت: حوزه علمیه قطعا حامی خانمهاست، ما به دنبال اثرگستری طلاب خواهر هستیم، لذا بخش دانش آموختگان را تبدیل به مرکز دانش آموختگان می کنیم تا با تدابیر مختلف از وجودشان استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور در ادامه خاطر نشان کرد: قبل از هر چیزی آنچه آسیب زاست این است که حوزه خواهران را محلی برای اشتغال خواهران تلقی کنیم، حوزه علمیه مکانی فاخر است و طلاب حوزه های علمیه خواهران بدانند، برای اینکه در خط پیامبران و حضرت زهرای مرضیه(س) و زینب کبری(س) قرار بگیرند و تاریخ ساز شوند، باید مهارت پیدا کنند که چگونه ارزشها را به جامعه بیاورند وضد ارزشها را از جامعه پاک کنند.

وی با اشاره به ارزشهای والای علم آموزی خطاب به طلاب افزود: گاهی حوزه های علمیه و طلبه ها هدفشان را گم می کنند، هدف نباید گم شود گاهی در اوج برنامه ریزی هدفمان را گم می کنیم وقتی در حوزه ها انگیزه ها را می سنجیم نباید هدف طلاب اشتغال و کسب در آمد باشد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور اظهار داشت: واقعا حیف است انگیزه از آمدن به حوزه مادی باشد، باید کاری کنیم که لحظه به لحظه تان احساس کنید امام زمان به شما نظر دارد و مطمئن باشید امام زمان تک تک ما را وارسی می کند و نیت ها و انگیزه هایمان را می داند، اگر هدف خدایی باشد، دنیایمان هم تامین خواهد شد چون خدا ضامن ما شده است

حضور مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور در جمع طلاب مدرسه علميه خواهران طلاب و كاركنان موسسه آموزش عالي فاطمه الزهراء(س) و مدارس علميه زهراي مرضيه(س)، خديجه كبري(س)، سيداشهداء(س) و مدرسه علميه فاطمه الزهراء(س) اصفهان

همايش اجتماع طلاب با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور مدير حوزه هاي علميه خواهران كشور، حجت الاسلام ابطحي مدير حوزه علمیه خواهران استان اصفهان و طلاب و كاركنان موسسه آموزش عالي فاطمه الزهراء(س) و مدارس علميه زهراي مرضيه(س)، خديجه كبري(س)، سيداشهداء(س) و مدرسه علميه فاطمه الزهراء(س) اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور در این مراسم گفت: ما مفتخريم كه كتابي چون صحيفه سجاديه از ماست. اگر ما يك نكته اخلاقي اين صحيفه را ياد بگيريم و در زندگي خود پياده كنيم كفايت مي كند، صحيفه سجاديه داراي بيش از 50 عنوان دعا است كه بيشتر حرف دل ماست و بيش از هر چيزي تعبد و پرستش و تنظيم رابطه با خدا در آن به چشم مي خورد.

وي گفت:به فرموده حضرت آيت الله جوادي آملي اگر عواطف و احساساتي كه در بانوان وجود دارد، خوب مديريت شود باعث رابطه عميق آنها با خدا مي شود، آیت الله شجاعي يكي از شخصيتهاي بارز جامعه اسلامي به بعد معنوي خانمها اهميت مي داد و معتقد بود بيشترين رشد معنوي در خانم ها وجود دارد، پس بايد به آن توجه شود.خداوند متعال وقتي حضرت مريم(س) را معرفي مي كند چهره اورا عابده، زاهده، اهل مناجات با خدا مي داند.

وی ابراز داشت: افتخار ما در حوزه هاي علميه اين است كه به خانم ها خدمت كنيم، ما همچون حضرت زكريا(ع) كه كفالت حضرت مريم(س) را برعهده داشت، مفتخريم كه در مسير ايشان هستيم و به قشر طلاب خواهر خدمت مي كنيم، انشاالله بتوانيم آن را حفظ كنيم.

مدير حوزه هاي علميه خواهران كشور افزود: ما تمام تلاشمان را خواهيم كرد تا خواسته هاي طلاب عملي گردد، آنچه تا كنون به عنوان بودجه در مركز حوزه هاي علميه صرف مي شود انشاالله در مدارس علميه هزينه شود.

وي گفت: طلاب بايد علاوه بر تحصيل نمودن، در جامعه نيز حضور داشته باشند، همچنين بايد محيط حوزه محيط شادابي باشد، بايد همه با هم به سمت شادي درون مدرسه اي حركت كنيم، همسران و فرزندان شما بايد تحت تأثير شما باشند، بايد مانند حضرت زهراء(س)( كه رابطه با نشاطي با فرزندان خود داشتند)باشيم.

وی ادامه داد: طلبه بايد در عين حال كه سخت ترين كارها را انجام مي دهد با نشاط ترين افراد نيز باشد، اگر چهره زن حوزوي شاداب نباشد بخشي از وظيفه خود را ايفا نكرده است، چهره شما بايد در مواجهه با مردم و در هنگام تبليغ دين جذابيت داشته باشد، چرا كشور ايران بايد دومين كشور افسرده جهان باشد؟

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور در ادامه گفت: طلبه وارد حوزه نشده است تا خودش تربيت شود، چون اگر اينگونه بود بايد تمام مردم براي تربيت شان وارد حوزه شوند، بلكه آمده است تا جامعه را اصلاح كند، بايد در اجتماع ايفاي نقش كند، مانند جوي آبي كه آب را به مزرعه مي رساند.، طلبه به عنوان داعيان الي الله حركت مي كند، نبايد شخصي منتسب به وي باشد مگر اينكه به وسيله او هدايت شده باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور تصریح کرد: ما بايد گروه هاي اجتماعي بزرگ تشكيل داده و در آن فعاليت كنيد، موضوعي را به چالش كشيده و در مورد آن بحث كنيد، اگر خانم ها در يك جامعه اي منحرف شده باشند مقصر زنان طلبه آن اجتماع هستند، طلاب بايد نقش رهبري ديني زنان جامعه را بر عهده بگيرند

وي خاطر نشان كرد: در جامعه اي كه مردان و زنان طلبه آن آزادانه عمل كردند و در چهار چوب اداري وارد نشدند، هم بهتر عمل كردند، هم زندگي با بركتي داشته اند و بخش زيادتري را اصلاح نمودند، وقتي شخصي در فضاي كاري قرار مي گيرد مخصوصا در حوزه ها سالم ماندن در اين فضاي كاري سخت تر است.

مدير حوزه هاي علميه خواهران كشور ادامه داد: يكي از بزرگترين اشتباهات ما اين بود كه حوزه هاي علميه به مدرك گرايي روي آورد، وقتي در اين فضا قرار گرفتيم به جاي اينكه شخص عالم تر شود به دنبال مدرك مي روند، بايد اين نظم به كمك فضل حوزه مي آمد در حالي كه آن را به چالش كشيد، نظام حوزه مانند نظام آموزشي دانشگاه شده است و اين يك اشتباه است، افراد زيادي هستند كه علم دارند ولي عمل به دانسته هايشان كم است.

وي در پايان گفت: اگر طلاب در مدارس علميه برنامه ريزي كنند و خود فعاليتشان را شروع كنند، منتظر ديگران نباشند، فضاي اخلاقي معرفتي حوزه را بسازند ما نيز آنها را يار ي مي كنيم، بايد حوزه هاي علميه طوري اداره شوند كه اگر برنامه از طرف مركز نبود، خود طلاب آن را اداره كنند./1324/د۱۰۱/ج

ارسال نظرات