۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۶۳۶۷۳
تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه:

طلاب با خودشناسی به خودسازی دست یابند

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) با تاکید بر اینکه تزکیه درون نخستین گام برای تصفیه برون است، گفت: طلبه با خودشناسی می‌تواند به خودسازی دست یابد.
جازاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید جازاری معمویی تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع)، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان برخی مباحث اخلاقی و معنوی سبب تغییر سبک زندگی و موجب خودسازی انسان می‌شود از این رو طلاب باید قدر این ایام را بدانند و از مباحث این سه ماه گرانسنگ غفلت نکنند.

وی افزود: در این  ایام لازم است انسان نسبت به رفتار و روحیات خو بازنگری داشته باشد و از امر خودسازی غفلت نکند، انسان در ماه رجب تغییر می‌کند و در ماه شعبان و رمضان از آن تغییر و تحولات بهره می‌برد.

حجت الاسلام جازاری با بیان اینکه در امر خودسازی مراحلی وجود دارد که طلبه باید آن مراحل را طی کند تا به هدف مطلوب دست یابد، ابراز کرد: در وهله اول انسان باید خود را بشناسد. خودشناسی در اصطلاح علوم عرفانی به عنوان معرفت نفس شناخته میشود و این مرحله مهمترین و نخستین گام در امر خودسازی به شمار می‌رود؛ بنابراین طلبه باید بداند چه هدفی دارد و در کدام مسیر گام بر می‌دارد و رسالتی که به عهده دارد کدام است.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) در ادامه با تاکید بر اینکه طلبه باید رسالت خود را باز شناسی کند، اظهار داشت: در عصر حاضر تفکر و خودشناسی از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است برای مثال در گذشته عنوانی که به زن و مرد اختصاص میدادند با یک عنوان تعریف می‌شد اما امروزه با توجه به فعالیت رسانه‌ای و مطبوعات گسترده جایگاه زن و مرد و رسالت انسان تعریف بالاتری به خود اختصاص داده است.

استاد دانشگاه کاتولیک فرانسه ادامه داد: در مسیر خودسازی ابتدا انسان باید خودش را بشناسد و بداند اگر یک طلبه است چه نقشی در جامعه باید ایفا کند و چه رسالتی به عنوان مسلمان شیعه بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه در مسیر طلبگی طلبه باید شرایط و موقعیت خود را به درستی بشناسد تا بتواند به مرحله خودسازی دست یابد، تصریح کرد: طلبه پس از این مرحله باید با برنامه ریزی دقیق به تصفیه روح پرداخته و بداند که در این مسیر نداشتن برنامه مساوی است با عدم حرکت، بر همین اساس یک طلبه باید از همه فرصت‌ها استفاده کرده و با مشورت بهترین و کاربردی‌ترین برنامه را برای پیمودن این راه مقدس انتخاب کند و این امر با مشورت گرفتن از افراد عاقل و دانا بهتر میسر می‌شود.

حجت الاسلام جازاری الگو داشتن در دوران طلبگی را بسیار مهم دانست و گفت: انسان در همه مراحل زندگی اعم از دوارن علم آموزی، موقعیت اجتماعی، زندگی شخصی و اجتماعی، رسالت فردی و سایر امور نیاز به الگو دارد. یکی از نکات مهم در الگو گرفتن انتخاب افراد مثبت اندیش و دوری گزیدن از افراد منفی نگر است. انتخاب افراد مثبت در زندگی باعث تقویت نگاه انسان و وسعت دید شخص می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) ادامه داد: برای مثال؛ فرد مثبت اندیش به مشکلات و سختی‌های زندگی به عنوان یک آزمایش الهی می‌نگرد و سعی می‌کند عملکرد او در سختی و مشکلات با رویکردی مثبت باشد، امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند: اگر به فرد منفی نگری در زندگی برخوردید از وی بپرهیزید.

استاد حوزه علمیه تمرین کردن را مرحله بعدی زی طلبگی دانست و اظهار داشت: تزکیه نفس و تصفیه روح با تمرین میسر می‌شود، تمرین کردن طلبه را برای مراحل بعدی خودسازی آماده میکند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طلبه با گذراندن این مراحل به مرحله عمل می‌رسد و آثار مراحل طی شده در عملکرد او آشکار می‌شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات