۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۵۶۳۷۰۵
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

منبر و تبلیغ رفتن از استحباب به وجوب رسیده است

استاد حوزه گفت: مبلغان باید بدانند که امروزه امر منبر و تبلیغ دین از حالت مستحب بودن خارج شده و به وجوب رسیده است، زیرا دشمن از طریق ماهواره های فراوان، سایت ها و تلفن های همراه همواره سعی می کند بینش مردم را تغییر دهد .
استاد انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر و خاطره اخلاق تبلیغ دین که عصر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم  برگزار شد، با اشاره بهآِه شریفه «ادْعُ إِلى‌ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» گفت: تبلیغ عالمانه و همراه با استدلال نخستین راه تبلیغ است که خداوند در این آیه شریفه به روی ما باز کرده است؛ این نوع تبلیغ به صورت عامل نمی تواند صورت بگیرد، بلکه در جامعه و مراکز علمی و مجالس خصوصی می توانبا کسانی که در اشتباه یا انحراف هستند، بحث و گفت وگو کرد.

استاد حوزه «موعظه حسنه» را دومین راه تبلیغی معرفی کرد و اظهار داشت: این موضوع  همواره عامل حفظ دین مردم و پاکی و سلامت آن ها بوده و همچنین بارها مشاهده شده است که عامل توبه و تغییر برخی افراد نیز واقع شده است.

وی سومین راه تبلیغی را اینگونه توصیف کرد: بر اساس آیات قرآن کریم «جدال با نیکوترین روش» با مخالفان بهترین راهی است که می توان در عرصه های تبلیغی به کار گرفت و افرادی را که در اشتباه به سر می برند، هدایت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم از مبلغان دعوت می کند که با بکارگیری سه روش مذکور همه انسان ها را به دین اسلام دعوت کنند، ابراز داشت: مبلغان باید بدانند که امروزه امر منبر و تبلیغ دین از حالت مستحب بودن خارج شده و به وجوب رسیده است، زیرا دشمن از طریق ماهواره های فراوان، سایت ها و تلفن های همراه همواره سعی می کند بینش مردم را تغییر دهد و همین موضوع سبب می شود تا امر تبلیغ برای مبلغان واجب شده و اقتضا کند که با هر توانی که دارند به عرصه عمل داخل شوند.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: دشمن امروزه سیل هجمه های خود را نسبت به توحید، نبوت، امامت و ارزش های اسلامی آغاز کرده است و از طریق فضای مجازی در کنار مردم قرار گرفته و با افکارشان به صورت نرم می جنگد، بر این اساس اگر خاموش بنشینیم گناه مرتکب شده ایم.

وی تأکید کرد: یک مبلغ دینی باید تا هنگامی که نفس می کشد، حتی در زمان مرگ خود نیز مبانی اسلامی را برای اطرافیان خودش بیان کند، زیرا بر اساس روایات این کار از سیره انبیا و اولیای الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اثر موعظه کردن را از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) اینگونه بیان کرد: با موعظه می توان دل مرده انسان ها را زنده کرد، یعنی بدترین آدم ها ممکن است با موعظه متحول شوند، بنابراین مبلغان نباید از تبلی دین و بیان کلام نورانی خداوند و معصومان(ع) ناامید شوند، چون این کلام سراسر نور و معنویت است و تا عمق جان و قلب انسان ها نشسته و آن را تحت تأثیر قرار می دهد.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که پاداش تبلیغ در راه خداوند را تنها خود پروردگار می تواند محاسبه کند، مطرح کرد: مبلغان در امر تبلیغ ابتدا باید بدانند که هیچ ابزاری همانند «زبان» نمی تواند در تبلیغ اثرگذار باشد، همچنین بر روی منابر باید تنها خداوند را در نظر بگیرند و برای رضای او سخن بگویند تا مباحث شان برکت بگیرد و اثرگذار باشد.

وی نخستین ابزار تبلیغی را «دین شناسی» دانست و اظهار داشت: این مسأله از لازمه های یک مبلغ است و تنها از طریق خوب درس خواندن و دقیق شدن بر مطالب حاصل می شود؛ یک مبلغ باید ادبیات، فقه، کلام، تفسیر و غیره را به خوبی خوانده باشد و بتواند مباحث دشمن شناسی، دوست شناسی و غیره  را از دیدگاه قرآن کریم برای مردم تبیین کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان خاطرنشان کرد: اخلاص و پیشی گرفتن از دیگران در عبادت و اخلاق نیز از سایر لازمه های یک مبلغ است که اگر وجود نداشته باشد، بی تردید امر تبلیغ اش اثرگذار نخواهد بود.

خطیب برجسته حوزه با بیان این که مبلغان باید مسائل الهی را بر اساس قرآن کریم، روایات و ادعیه تبیین کنند، ابراز کرد: مبلغان دینی در سفرهای تبلیغی خود باید از قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، تحف العقول، مجموعه مقدس «ورّام»، جلد امر به معروف و نهی از منکر وسائل الشیعه و جلد دوم اصول کافی بهره گیری کنند.

وی افزود: همچنین اشعار نصیحتی سعدی، پروین اعتصامی، ناصرخسرو، صناعی غزنوی و الهی قمشه ای نیز می توانند در تبلیغ به کار مبلغان بیاید، زیرا شعر در جامعه ما از اثرگذاری ویژه ای برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان تأکید کرد: مراسم های احیا، عرفه، کمیل خوانی و غیره باید به دست عالمان دینی برگزار شود تا آن اثر معنوی لازم را داشته باشد، بر این اساس این گونه مراسم ها را خود مبلغان انجام دهند./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات