ویژگی های منافقان در قرآن
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد امام خميني(ره) برگزار شد در تفسير آيه 95 سوره مباركه توبه گفت: خداوند در آيات قبلي به مسلماني كه در حال بازگشت از نبرد با دشمن بودند تذكر مي دهد مراقب منافقيني كه از شركت در جنگ خود داري كردند باشند.
وي افزود: خداوند به مسلمانان مي فرمايد به منافقيني كه در جنگ شركت نكردند بگوييد بهانه نياورند و دروغ نگويند كه حرف هاي آنها را باور نمي كنيد و توجهي به حرف آنها نداريد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آيه 95 سوره مباركه توبه مي فرمايد، ‹‹سَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَيْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ›› منافقين براي عدم حضورخود در جنگ به خدا قسم مي خورند نيت خير داشتند اما مسلمانان به قسم دروغ آنها هم توجهي نكنند.
وي افزود: منافقين خدا را قبول ندارند از اين رو به قسم آنها توجهي نداشته باشيد، ‹‹فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ›› و از آنها رويگردان شويد كه افراد پليدي هستند، ‹‹وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ›› و به دليل اعمالي كه انجام دادند جايگاه آنها جهنم خواهد بود.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: موضوع منافقين به اندازه اي مهم است كه خداوند در آيه 96 سوره توبه بار ديگر به آن تأكيد مي كند ‹‹يَحْلِفُونَ لَكُمْ لِتَرْضَوْا عَنْهُمْ›› آنها قسم مي خورند تا شما را راضي كنند، ‹‹فَإِنْ تَرْضَوْا عَنْهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَرْضَىٰ عَنِ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ›› اما اگر شما هم آنها را ببخشيد خداوند هيچگاه آنها را نخواهد بخشيد.
حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره با داغ شدن موضوع رفع حصر، گفت: امروز با مطرح كردن جايز الخطا بودن انسان و يا اينكه آنهايي كه در حصر هستند انقلاب و امام و رهبري را دوست دارند و با ادامه حصر دشمن تراشي نكنيد دقيقا مصداق آيات منافقين در سوره توبه است كه مي فرمايد اگر حتي قسم خوردند پشيمان شدند قسم آنها را باور نكنيد.
وي با اشاره به اينكه سران فتنه هر ضربه اي كه بايد به اسلام و انقلاب و نظام بزنند زدند و اگر نتواستند ضربات ديگري بزنند براي اين بود كه در توان آنها نبود، اضافه كرد: امروز افرادي كه به دنبال رفع حصر براي سران فتنه هستند بايد بدانند با اين كار خود به جريان نفاق و ضد انقلاب كمك مي كنند و ما بايد مراقب باشيم تا فريب آنها را نخوريم.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اين افراد امروز براي رفع حصر خود موضوع رييس جمهور قبلي را مطرح مي كنند در حاليكه اين دو موضوع هيچ ارتباطي با يكديگر ندارد چرا كه اگر آنها اشتباه كرده اند نمي توانند مدعي شوند اگر فرد ديگري بعد از آنها مرتكب اشتباه شد، آنها خود را بي گناه قلمداد كند.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: قرآن مي فرمايد هركس بار گناه خودش را به بر عهده دارد و نمي توان با مطرح كردن اشتباه و گناه ديگران قصد بي گناه جلوه دادن گناه كار قبلي را داشت.
وي در ادامه با اشاره به اينكه خداوند در سه آيه 97 تا 99 سوره توبه اعراب باديه نشين را به سه گروه تقسيم كرده است، گفت: در آيه 97 سوره توبه اعراب باديه نشين را بي اطلاع از آيات و روايات، در آيه 98 اعرابي كه تصور مي كردند انفاق برايشان خسارت است و در آيه 99 اعرابي كه انفاق را تقرب به خدا مي دانستند.
حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند در آيه 97 مي فرمايد، ‹‹الْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا›› در اين آيه منظور از اعراب باديه نشين است كه اگر كافر شدند كفر و نفاق آنها بيشتر از اعراب شهرنشين است، ‹‹وَأَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ›› چرا كه اعراب باديه نشين در شهر نبودند تا از آيات قرآن و روايات اطلاع داشته باشند.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در آيه 98 سوره توبه گروه دوم اعراب باديه نشين را اينگونه معرفي مي كند، ‹‹وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ يَتَّخِذُ مَا يُنْفِقُ مَغْرَمًا›› اين آيه هرچند در بين اعراب باديه نشين است اما گاهي براي ما نيز مصداق دارد كه مي فرمايد برخي از اعراب باديه نشين وقتي انفاق ميكنند تصور مي كنند مال خود را از دست داده اند و يا اينكه انفاق و كمك را خسارت مي دانند.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، ‹‹وَيَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوَائِرَ›› هميشه آنها منتظر رسيدن آسيب به مسلمانان هستند و نه تنها به مسلمانان كمك نمي كنند بلكه از كمك به مسلمانان خوشحال نمي شوند و هر حادثه اي كه براي مسلمانان رخ مي دهد خوشحال مي شوند و خداوند نيز در جواب آنها مي فرمايد، ‹‹عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْء›› عذاب شديدي در انتظار آنها است.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند براي گروه سوم اعراب باديه نشين در آيه 99 سوره توبه مي فرمايد، ‹‹وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ›› برخي از آنها به خدا و روز قيامت ايمان دارند، ‹‹وَيَتَّخِذُ مَا يُنْفِقُ قُرُبَاتٍ عِنْدَ اللَّهِ›› و انفاق را به عنوان تقرب به خدا مي دانند، ‹‹وَصَلَوَاتِ الرَّسُولِ›› كسي كه انفاق مي كند سبب مي شود پيامبر براي او درود و رحمت و دعا كند، ‹‹أَلَا إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَهُمْ›› انفاق آنها سبب تقرب آنها است، ‹‹سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ›› و تأكيد مي كند خداوند آنها را به رحمت خودش وارد مي كند./1307/پ203/ب1