۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۵۶۳۹۱۹
ایران در رسانه‌های جهان عرب:

ایران و آرزوهای محال ترامپ؛ ادعای عجیب رسانه اماراتی درباره تهران

اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه امروز تصمیم خود را درباره توافق هسته‌ای(برجام) با ایران اعلام می‌کند ، مهم ترین خبری است که روزنامه های عرب زبان در پوشش خبری خود از اخبار مربوط به ایران به آن پرداختند.
روزنامه های عربی

در شرایطی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز گذشته اعلام کرد امروز تصمیم خود را در قبال توافق هسته‌ای با ایران اعلام می کند (چند روز پیش از موعد تعیین شده یعنی 12 می) بسیاری از روزنامه‌های عربی در پوشش اخبار مربوط به ایران این موضوع را محور قرار داده و برخی از ترس و نگرانی در ایران سخن گفته و برخی دیگر از جمله روزنامه الحیات تا القای عقبگرد ایران از مواضع قبلی پیش رفتند.

در مقابل روزنامه‌های دیگر از جمله روزنامه الجمهوریه مصر شدت گرفتن تهدیدهای ایران علیه آمریکا خبر دادند.

روزنامه رای الیوم نوشت: ترامپ تصمیم خود درباره توافق هسته‌ای با ایران را بعد از ظهر امروز در کاخ سفید اعلام خواهد کرد.

روزنامه سعودی الحیات در مطلبی با عنوان «روحانی از تهدیدهای ایران مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای کوتاه آمد» نوشت: حسن روحانی رییس جمهور ایران اعلام کرد حتی اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، ایران آماده پایبندی به این توافق امضا شده با گروه 5+1 است به این شرط که اتحادیه اروپا منافع ایران را تضمین کند.

وی تاکید کرد ایران در برابر فشارهای آمریکا برای کاهش نفوذ منطقه ای تهران، سرسختانه مقاومت خواهد کرد . این در حالی است که فرانسه و آلمان متعهد شده ‌ند، توافق هسته ای را به اجرا در آورده و در تلاش برای نجات آن هستند.

الحیات مدعی شد این موضع روحانی عقبگرد از اظهارات مسؤولان ایرانی مبنی بر احتمال خروج از توافق هسته‌ای در صورت خروج واشنگتن از آن به شمار می‌آید.

پایگاه خبری عربی 21 نیز مطلبی با این عنوان منتشر کرد: «تغییر لحن تهران: احتمال پایبندی به توافق هسته‌ای حتی در صورت خروج ترامپ از آن وجود دارد».

این منبع نوشت : مقامات ایران بارها کاهش نفوذ تهران در منطقه را که آمریکا و متحدان اروپایی به دنبال آن هستند، بعید دانسته‌اند.

در این میان حسن روحانی روز گذشته به این موضوع اشاره کرد که حتی در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، احتمال دارد ایران به آن پایبند بماند اما با سرسختی در برابر فشارهای آمریکا مبنی بر کاهش نفوذ ایرا ن در خاورمیانه مقاومت خواهد کرد.

روزنامه الاتحاد امارات متحده عربی نیز درصدد القای نگرانی در ایران از تصمیم ترامپ برآمده و در مطلبی تحت عنوان «ترس و نگرانی در خیابان‌های تهران پیش از تصمیم ترامپ» نوشت: در انتظار تصمیم ترامپ در قبال توافق هسته‌ای، اخیرا ترس و نگرانی در ایران نمود پیدا کرده است زیرا ترامپ تهدید کرده است توافق مزبور را لغو می‌کند؛ توافقی که به موجب آن تحریم‌ها علیه ایران لغو شده بود.

آرزوهای محال ترامپ درباره ایران

«صحبت‌های آمریکا در مورد تغییر نظام ایران» مطلبی است که روزنامه الاهرام مصر منتشر کرده و نوشت: رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک تاکید کرد، ترامپ به تغییر نظام در ایران پابیند است.

الاهرام با بیان اینکه این اظهارات جنجالی در آستانه اعلام تصمیم ترامپ در قبال توافق هسته‌ای ایراد شده است، افزود: جولیانی که اخیرا به تیم حامیان ترامپ ملحق شده است، در سخنرانی در کنگره عمومی اقلیت‌ ایرانی(ضد انقلاب) در واشنگتن گفت: «هیچ چیزی مهم تر از آزادی و آزادی ملت‌های خوب مانند ملت ایران نیست» و تحقیق صلح در خاورمیانه بدون تغییر نظام ایران امکان پذیر نیست.

روزنامه الشعب مصر نیز نوشت: «رییس جمهور ایران گفت: ایران از تصمیم آمریکا در قبال توافق هسته‌ای نگران نیست و نفوذ آن در منطقه به مذاق آمریکا خوش نمی‌آید و از استقلال ایران نگران است».

این رونامه افزود: روحانی تاکید کرد، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اشتباه راهبردی است که از آن پشیمان خواهد شد و بهای سنگینی برای آن خواهد پرداخت .

روزنامه الجمهوریه از دیگر روزنامه‌های مصری در مطلبی با این عنوان «تهدیدهای ایران علیه واشنگتن تشدید می‌شود» نوشت: رییس‌ جمهور ایران روز گذشته برای دومین روز پیاپی آمریکا را که در تلاش برای خروج از توافق هسته‌ای است، تهدید کرد و گفت واشنگتن در تلاش برای تضعیف نفوذ منطقه ای ایران است.

او همچنین تاکید کرد در صورت خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، کشورش برای همه احتمالات آماده است.

روزنامه اللواء لبنان نیز مطلبی با این عنوان منتشر کرد: کاهش غیرمنتظره بهای نفت و لحظه شماری دنیا برای اظهارات دونالد ترامپ.

«ترامپ امروز تصمیم در مورد توافق هسته‌ای با ایران را اعلام خواهد کرد» عنوان مطلبی است که پایگاه خبری شبکه الجزیره قطر منتشر کرده و نوشت: در شرایطی که تکاپوی اروپا برای حمایت از توافق هسته‌ای ادامه دارد، ترامپ در یک توئیت اعلام کرد که تصمیم خود در قبال توافق هسته‌ای را عصر امروز اعلام خواهد کرد.

روزنامه الثوره سوریه در مطلبی با عنوان «جمهوریخواهان به ترامپ در مورد پاره کردن توافق هسته‌ای هشدار می‌دهند»، نوشت: مک تورنبری عضو کنگره آمریکا و رهبر جمهویخواهان در کمیته نیروهای مسلح کاخ سفید به ترامپ هشدار داد، از توافق هسته‌ای خارج نشود.

او با این هشدارها به مواضع اروپایی‌ها مبنی بر اعطای فرصت دیگر به توافق هسته‌ای نزدیک شده است زیرا در صورت شکست توافق ، دیگر تکرار پذیر نخواهد بود و نجات توافق مزبور برای آینده آمریکا و اروپا بسیار مهم است چرا که جایگزین آن جنگ خواهد بود.

اختلاف اروپا با ترامپ بر سر موضوع هسته‌ای ایران

روزنامه السبیل اردن با اشاره به اینکه ترامپ امروز تصمیم خود را در مورد توافق هسته‌ای اعلام خواهد کرد، نوشت: این درحالی است که اروپا با ترامپ در این خصوص اختلاف داشته و برخی کشورهای اروپایی پایبندی خود را به توافق اعلام کرده‌اند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات