۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۵۶۴۰۶۴
آیت الله شب زنده دار:

ایمان در ادبیات اهل بیت اعتقاد به همراه عمل است

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که ایمان در ادبیات اهل بیت اعتقاد به همراه عمل است، گفت: بالاترین سرمایه انسان ایمان است که هرچه قوی تر و محکم تر باشد سعادتمندی انسان بیشتر خواهد بود.
آیت الله شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق گفت: بالاترین سرمایه انسان ایمان است که هرچه قوی تر و محکم تر باشد سعادتمندی انسان بیشتر خواهد بود.

وی ازود: اهتمام به تقویت ایمان باید جزو مهم ترین مسائلی باشد که انسان دنبال می کند، برای تقویت ایمان باید استدلال و تأمل در آفرینش صورت گیرد و همچنین راه هایی که برای تکمیل ایمان در روایات بیان شده عملی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بر اساس روایت شادی و نشاط مؤمن در چهره او و ترس مؤمن در قلبش قرار دارد، اظهار داشت: این ویژگی یکی از موارد استکمال ایمان است که شرط لازم برای مبلغان نیز به شمار می رود، چرا که در این صورت تأثیرات بسیاری می توانند داشته باشند.

وی ادامه داد: مؤمن با وجود خوف درونی باید صورت خندان و شاد داشته باشد و با خوشرویی برخورد کند، این اخلاق تأثیر ویژه ای به خصوص بر نسل جوان دارد، بزرگان بسیاری با رعایت اخلاق و خوش برخوردی مردم را به اسلام جذب کردند.

آیت الله شب زنده دار صبر بر فقر و تنگدستی را از دیگر ویژگی مؤمنان دانست و ابراز داشت: مؤمن باید فقر را برای خود بشارت بداند نه این که فقر را تنگنا برای خود محسوب کند، مقاماتی که خداوند برای فقرا و صبر فقیر قرار داده بسیار است، اگر مؤمنی فقر باشد باید بداند که خداوند راهی را برای او باز کرده تا بتواند ارتقا پیدا کند.

وی عنوان کرد: افراد غنی وظایف سنگینی بر دوش دارند که فقرا بر عهده ندارند، غالبا کسانی که در رفاه و آسایش هستند انس ویژه با خداوند متعال را ندارند و لذت ویژه ای که فقرا از عبادت و مناجات درک می کنند را نخواهند داشت.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ایمان در ادبیات اهل بیت(ع) اعتقاد به همراه عمل است، مؤمن اگر از راز کسی اطلاع پیدا کرد آن را فاش نخواهد کرد، مؤمن هرچه که مورد رضایت الهی باشد را انجام می دهد و این عبادت است.

وی اضافه کرد: مؤمن حسن وقار دارد، وقار داشتن برای مؤمن به ویژه طلاب بسیار لازم است، برخی از فقها گفته اند که مروت جزو عدالت است و عدالت تنها ترک معصیت به شمار نمی رود، پیامبر گرامی اسلام(ص)با جاذبه اخلاق الهی مردم را به دین اسلام دعوت کردند.

عضوفقهای شورای نگهبان، ویژگی دیگر مؤمن را سکوت حکیمانه دانست و با بیان این که این سکوت سبب پرداختن انسان به خود می شود، گفت: در این صورت انسان عیوب خود را متوجه می شود و آن ها را برطرف می کند، ضمن این که اگر این سکوت حکیمانه نباشد انسان به گناهان زبان آلوده می شود.

وی افزود: وقتی نسبت به مؤمن امر جاهلانه ای انجام می شود صبر و بردباری کرده و با دیگران با مهربانی برخورد می کند، مؤمن در قبال امانات امین بوده و از خیانت ها دور هستند و در این زمینه حساسیت دارند؛ انسان باید تلاش داشته باشد که ایمان خود را تکمیل کند./1323/

ارسال نظرات