۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۵۶۴۱۲۶
یادداشت؛

خطر غرق‌آب طرح‌های ورشكسته با سرمایه‌های بانكی! ‌

طبق اراده دولت، نیاز امروز جامعه، اقتصاد و مصوبه بانك مركزی، بانك‌ها باید از بنگاه‌داری فاصله بگیرند و تا پایان امسال اموال خود را واگذار كنند.
بانک

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه جوان در یادداشتی با اشاره به مشکلات پیشروی تولید ملی و معایب نظام بانکی کشور آورده است:

 1- طبق اراده دولت، نیاز امروز جامعه، اقتصاد و مصوبه بانك مركزی، بانك‌ها باید از بنگاه‌داری فاصله بگیرند و تا پایان امسال اموال خود را واگذار كنند. اما اعتراف مسئولان بانكی در این‌باره و آمارهای موجود نشان می‌دهد كه بانك‌ها در این مسیر حركت نكرده‌اند.

گفته می‌شود به غیر از سیاست‌های اعمالی از سوی دولت مانند تسهیلات تكلیفی و شركت‌های ورشكسته ورود حریصانه برخی بانك‌ها به پروژه‌ها به خصوص پروژه‌های ساختمانی از قبیل مراكز خرید بزرگ و مسكن‌های لوكس در مناطق ویژه شهرهای بزرگ باعث كاهش قدرت تسهیلات‌دهی و عاملی مهم در به حركت درآمدن گردش پول و در نتیجه ركود است.

2- با توجه به توسعه تجارت الكترونیك به نظر می‌رسد كه عمر ابر مراكز خرید رو به پایان است. سه سال پیش درست در اوج «مال»سازی‌های سریالی در تهران (سرمایه‌گذاران هیجانی از روی دست همدیگر)، یك هشدار سراسری در امریكا - بورس قدیمی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراكز تجاری چندمنظوره- از «آغاز سراشیبی سقوط تجارت با مال‌ها» خبر داد. سال ۲۰۱۴ كارشناسان شهرسازی و دلالان ملك در امریكا با رؤیت اولیه «رقبای مجازی» مراكز تجاری، پیش‌بینی كردند كه ۱۵درصد «مال»ها طی ۱۰سال «تعطیل» یا «تبدیل به انبار» می‌شوند.

3- خبر گزاری فارس در مطلبی با عنوان «بنگاه‌داری یك بانك خصوصی با تزریق سپرده‌ مردم به زیرمجموعه‌ها» نوشته است كه ۲۲هزار میلیارد تومان برای یك ابر پروژه در نظر گرفته شده است. این بانك كه با افزایش نرخ سود در سال گذشته دارایی‌ خود را از 35هزار میلیارد تومان به بیش از 80هزار میلیارد تومان رسانده است، بیش از 32هزار میلیارد تومان از منابع خود را در شركت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری كرده است.

در این بانك حدود 40درصد از دارایی‌های خود را در شركت‌های زیرمجموعه خود و در چنین شرایط و چشم‌انداز اقتصادی‌ای به سنگ، سیمان و آهن بدل كرده است !

نكته قابل تأمل آنكه، براساس صورت‌های مالی سال 93، بانك آینده 9هزار و 700 میلیارد تومان از منابع بانك مركزی اضافه برداشت كرده است، در همان سال برای پروژه ایران مال بیش از 8 هزار و 300میلیارد تومان سرمایه‌گذاری كرده است.

به عبارت دیگر بانك با چنین سرمایه‌گذاری بزرگی با مشكل نقدینگی مواجه شده و منابع لازم را با اضافه برداشت از بانك مركزی تأمین كرده است. اضافه برداشت از منابع بانك مركزی به معنای انتشار پول پرقدرت است كه اثر ضریب فزاینده آن، حجم نقدینگی واقعی تولید شده را چند برابر می‌كند. ناگفته نماند كه بانك آینده برای بازپرداخت بدهی خود به بانك مركزی نرخ‌های سود سپرده را به حدود 27 تا 28درصد افزایش داد و توانست در مدت چندماه چند هزار میلیارد تومان سپرده جدید جذب و بدهی به بانك مركزی را بازپرداخت كند. در واقع بانك وارد بازی پونزی شد و با به هم ریختن بازار پول و جریان سپرده‌گیری در بانك‌ها، برای بازپرداخت بدهی به بانك مركزی سپرده جذب كرد.

سه خبر مذكور نشان واضحی از یك تصمیم غلط و پافشاری بر این تصمیم است و از سوی دیگر نشانه‌ای واضح بر لزوم كاهش دارایی‌ها و كاهش بنگاه‌داری با این سبك در بانك‌های كشور است.

متأسفانه بانك مركزی نه تنها با این نوع دورزدن‌های قانونی براساس مصوبات خود برخورد نمی‌كند، بلكه مماشات‌های عجیبی همچون اجازه سپرده‌گیری بالاتر از نرخ مصوب را هم به برخی بانك‌های خاص داده است. بدیهی است این نوع مماشات‌ها آینده‌ای را خواهد ساخت كه جز ضرر برای سپرده‌گذاران و سهامدارانش نیست!

غرق آب‌كردن طرح‌های از پیش ورشكسته را به بهانه ایجاد شغل در بخش ساخت‌و‌ساز، آن هم با سرمایه‌های معلمان، كارگران و بانكی متوقف كنید تا چند سال دیگر باز رئیس‌جمهوری دیگر پای تلویزیون یا در تریبونی با ابراز تأسف نگوید، 12هزار میلیارد تومان پول از بیت‌المال برای مشكلات بانكی اختصاص دادیم و تورم آن را هم باید مردم تحمل كنند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات