۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۶۴۲۸۶
استاد حوزه علمیه قم:

مرحوم آیت الله صابری همدانی فقیهی زمان‌شناس، عالم و مبلغ بود

حجت الاسلام محمدی نظام آبادی گفت: زندگی آیت الله صابری همدانی پر از آموزش به‌معنی تحصیل و تدریس و تبلیغ است، او احساس می‌کرد که پرچم دین را باید در کشورهای مختلف مسلمان و غیر مسلمان به اهتزاز درآورد، بنابراین به تبلیغ دین در کشورهای دیگر پرداخت.
آیت الله صابری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدی نظام آبادی استاد حوزه علمیه در مراسم اولین سالگرد آیت الله احمد صابری همدانی که شب گذشته در حسینه شهدای قم برگزار شد، با اشاره به صفات انسان‌های بزرگ گفت: انسان‌ها در این عالم به فراخور تلاش‌های خود جایگاه خاصی رابه خود اختصاص می‌دهند که در این میان عالمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

وی با اشاره به آیه 9 سوره زمر بیان کرد: طبق این آیه دانایان بر نادانان ترجیح دارند و عالمان دینی و کارشناسان مذهبی از جایگاه مختص به خود را دارا هستند، اگر به آورده‌های دینی مراجعه شود، آیات و روایات زیادی در این زمینه وجود دارد.

حجت الاسلام محمدی نظام آبادی با اشاره به نیاز فقیه و عالم دینی به زمان‌شناسی بیان کرد: یک فقیه کارشناس و عالم دینی که فردی را از انحراف نجات می‌دهد، ابزار نجات او علم است که به‌واسطه تعلیم دیگران مانع سقوط آنها در مهلکه می‌شود.

وی ادامه داد: یک فقیه نیاز به موقعیت شناسی دارد که چه مطالبی برای چه سطحی نیازمند است، تحمل وجود چنین فقیه زمان‌شناسی برای شیطان سخت‌تر از تحمل هزارعابد شب‌زنده دار است.

این خطیب حوزوی در تبیین تفاوت فقیه و عابد اظهار داشت: استدلال قضیه بسیار جالب است، امام صادق(ع) می‌فرماید: عابد تمام تلاش خود را برای نجات خویش به‌کار می‌بندد، در حالی‌که فقیه علاوه بر نجات خود، نجات غریق را نیز اراده کرده و سعی می‌کند دست دیگران را بگیرد.

وی چند نکته‌ای درباره مرحوم آیت الله صابری همدانی بیان کرده و ابراز داشت: مراسم سالگرد فقیهی است که زمان‌شناس، عالم، مبلغ و...بود، هرکدام از این صفات دارای جایگاه خاصی است، زندگی این عالم بزرگوار پر از آموزش به‌معنی تحصیل و تدریس و تبلیغ است، او از قاعده حب‌الوطن پیروی کرد و احساس می‌کرد که پرچم دین را باید در کشورهای مختلف مسلمان و غیر مسلمان به اهتزاز درآورد، بنابراین به تبلیغ دین در کشورهای دیگر پرداخت.

حجت الاسلام محمدی نظام آبادی اضافه کرد: کسی که مورد اعتماد امام راحل بوده و نماینده تام الاختیار امام در کشورهای ترکیه و آذربایجان بود، بعد از رحلت امام خمینی نیز مورد اطمینان رهبر معظم انقلاب قرار می‌گیرد.

وی در پایان درباره فرزندپروری این عالم ربانی بیان کرد: دو دوره نمایندگی همدان در مجلس خبرگان و عضویت در جامعه مدرسین در کارنامه درخشان این فرد می‌درخشد و فرزندانی پزشک تحویل جامعه می‌دهد، به تعبیری مرحوم آیت الله صابری همدانی هم علم ابدان را در دودمان خویش پدید آورد و هم به‌عنوان کارشناس عمیق دینی توانست علم ادیان را در خود حاصل کند./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات