۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۵
کد خبر: ۵۶۴۵۸۴
سرمقاله؛

... و شد ایامی «چند»

این‌که چرا دولت ما نمی‌تواند در برابر اقدام مشخص، روشن و واضح طرف آمریکایی -که از گذشته‌ها آن را کشور اصلی بدخواه می‌دانست- اقدامی متقابل، ولو در حد تعیین زمان انجام دهد، درد بزرگی است.
برجام

به گزارش خبرگزاری رسا، «چند» در زبان فارسی عددی دال بر ابهام، نامعین و نامعلوم بودن است و بدین اعتبار، این جمله رییس‌جمهوری ایران در برابر مواضع مداخله‌جویانه دونالد ترامپ -که ما چند هفته مذاکره و صبر می‌کنیم- معنایی ابهام‌آمیز، گنگ و بی‌انتها دارد. اما همان ادبیات‌فارسی روشن کرده که «چند» نمی‌تواند کمتر از سه و بیشتر از 9 باشد که در اینجا می‌شود فاصله زمانی‌ای کمتر از سه هفته یا دو ماه.

این‌که چرا دولت ما نمی‌تواند در برابر اقدام مشخص، روشن و واضح طرف آمریکایی -که از گذشته‌ها آن را کشور اصلی بدخواه می‌دانست- اقدامی متقابل، ولو در حد تعیین زمان انجام دهد، درد بزرگی است که بهتر است به آن کمتر فکر کنیم.

ولی آنچه اکنون تعیین‌کننده است، مطالبه محدودیت زمانی موجود و به سرانجام رساندن توافق برجام است تا علاوه‌بر خسارت‌بار بودن آن، حیثیت ملی را نیز خدشه‌دار نکند. تاکنون رییس‌جمهوری با برخی روسای کشورهای تروئیکا تلفنی مذاکره کرده و پیش از این در سطح وزیر و معاون وزارت خارجه گفت‌وگوهایی صورت گرفته که احتمالاً نتیجه آن را ماندن اروپا در برجام معرفی کرده‌اند.

لیکن اروپایی که مدعی تقلیل توان دفاعی ایران، کوتاه آمدنش از مقاومت و اعمال توقف ممنوعیت ابدی توسعه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزش است، با چنین اروپایی کار سختی در پیش است که ان‌شاءالله دولت، از پس آن برآید و منافع کشور را به نحو شایسته تأمین کند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات