۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۶۴۶۰۳
آیت‌الله ری شهری:

انسان فحاش از خشم خدا در امان نمی‌ماند

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هیچ چیزی خدا را مانند حلم خشنود نمی‌کند، گفت: سکوت در برابر ناسزاگو سبب خشم و عصبانیت شیطان و مجازاتی برای انسان احمق است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: دشنام و سب از منظر قرآن و روایات انواع مختلفی دارد که در جلسات گذشته به سه مورد آن اشاره کردیم حال در اینجا برای انسان سوال ایجاد می‌شود که آیا جایز است انسان در مقابل ناسزا گویی دیگران مقابله به مثل داشته باشد و سکوت نکند.

وی افزود: پاسخ این پرسش را می‌توان در سیره امیرمومنان علی(ع) جستجو کرد؛ نقل شده فردی در حضور حضرت به خدمتکار ایشان قنبر ناسزا گفت و قنبر خواست جواب او را پاسخ دهد که امام مانع این کار شدند و قنبر را آرام کردند و فرمودند: دشنام گوی خود را خار و سرشکشته کن.

آیت‌الله ری شهری ادامه داد: حضرت فرمودند: اگر کسی به شما بد گفت و شما در برابر او سکوت کردید خدا را از خود خشنود و شیطان را از خود ناراضی کرده‌اید؛ بنابراین سکوت در برابر دشنام دیگری خود کیفری برای دشمن است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری صبر و حلم را از صفات نیکو بیان کرد و ابراز کرد: هیچ چیزی خدا را مانند حلم خشنود نمی‌کند، سکوت در برابر ناسزاگو موجب خشم و عصبانیت شیطان و مجازاتی برای انسان احمق است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: در تاریخ بزرگان و علمای بسیاری بودند که با داشتن همسران بد دهان و تلخ زبان سختی دشنام را در ملاعام تحمل می‌کردند و لب به دشنام نمی‌گشودند تا مبادا شیطان را از خود راضی و خدا را از خود ناراضی کنند و خداوند به سبب این حلم و بردباری به آنان مقامات عالیه عطا کرد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات