مهاجرت یکی از راههای خروج از تفرقه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، امشب در دیدار جمعی از افراد مهاجر در کوهدشت گفت: در قرآن چهار واژه: «ارض الله، وسیع بودن زمین، مهاجرت و استضعاف زدایی» به یکدیگر گره خورده و مرتبط شدهاند.
وی به کارکرد مهاجرت اشاره و عنوان کرد: کارکرد مهاجرت این است که با بهره گیری از فرصتها و ظرفیتهای نهفته در فراخنایی زمین، تنگناهای موجب پیدایش استضعاف فکری، معلوماتی، بینشی، روحی، اقتصادی، فرهنگی، تعصبی و طائفه ای را در هم می شکند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان کرد: نقش اساسی و زیرساختی آن در ایجاد انسجام، الفت، وحدت و هم زیستی در جامعه از جمله کارکردهای مهاجرت است که این نقش مهم را به صورت تدریجی محقق می کند.
وی تصریح کرد: عالمان شیعه و سنی باید آن دسته از مفاهیم قرآنی که حامل بار اجتماعی و قدرت معناییِ نقشآفرین در فضاهای اجتماعی، فرهنگی و بینالمللی هستند را شناسایی، استخراج و تحلیل کنند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان کرد: ارائه و تزریق نظریههای قرآنی حاصل از این مطالعات به جامعه، افزون بر این که جامعه را از حیث بینشی متعالی میکند، تنظیم نگاهها و سیاست گذاریهای اجتماعی، فرهنگی و بینالمللی بر اساس قرآن را ممکن می سازد.
وی با بیان اینکه مهاجرت انسان مؤمن را از ضیق و بسته بودن به فراخی و انشراح انتقال میدهد، افزود: در این صورت خدا را میبیند و در راه او قرار میگیرد.
نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان تأکید کرد: ما باید به تعریف، تعیین مصادیق پویا و فعال، معنادار کردن، تعیین مشخصهها و مؤلفههای مهاجرت برسیم تا استضعاف موجود در جوامع اسلامی از بین برود.
وی یادآور شد: «منطق قرآنی هجرت» محدودیت، ایستایی، رکود، درجا زدگی و بنبست را می شکند و از وسعت زمین فرصتی برای وسیع شدن نگاه و بینش انسان و عاملی برای فراخ شدن روح و قلب انسان میسازد.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه ریشهها، مایهها و پایههای اختلاف و تفرقه بین امت اسلام در ضعف فکری، فرهنگی و بینشی نهفته است، خاطرنشان کرد: تفرقه از مصادیق استضعاف است.
وی مهاجرت را یکی از راههای خروج از شرایط تفرقه خواند و گفت: افراد تفرقه چی، افرادی تنگ نظر، کوچک، عصبی، تعصبی و مستضعف هستند.
نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان با اشاره به اینکه در جامعه امروز مهاجرت نسبت به گذشته آسانتر شده است، افزود: مهاجرتها باید به مثابه یک نهاد تأثیرگذار اجتماعی، قرآنی، عبادت ساز، مرتبط کننده انسان و خدا باشد و این مهم میتواند به صورت مجازی نیز اتفاق بیفتد./9451/پ203/ب1