۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۵۶۵۲۳۷
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

مغفرت خداوند و تغییر ذات انسان در ماه مبارک رمضان

استاد حوزه علمیه گفت: ماه رمضان ماه رحمت و مغفرت است؛ در این ماه فعل را نمی بخشند بلکه ذات را عوض می کنند. فرق مغفرت با عفو این است که ریشه ای که سبب گناه شده را از انسان برطرف می کنند.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد درس خارج فقه، اصول در سومین شب ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران و نمازگزارن مسجد باب الحوائج لویزان، درباره ماه مبارک رمضان گفت: هر ماهی حقیقتی دارد؛ حقیقت این ماه تجلی خداست. فرق این ماه با ماه های دیگر این است که خدا با تمام اسماء و صفاتش ‌‌‌در این ماه تجلی یافته است.

وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) هم توحید ذاتی دارند و هم توحید صفاتی و فعلی، ابراز داشت: سفره ماه مبارک رمضان عمیم است برای کسانی که دنبال توحید فعلی‌ و صفاتی هستند، یعنی اعمال و کارهایشان خوب است؛ خوب است که انسان فعلش الهی باشد؛ دائم اهل بخشش، رسیدگی به محرومین و ایتام، رسیدگی به پدر و مادر، صله رحم و... باشد، دوم اینکه صفات انسان صفات الهی باشد و سوم اینکه محل تجلی ذات اقدس اله شده باشد، یعنی وجه الله باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه ماه رمضان، ماه توحید ذاتی و ماه صاحبان توحید ذاتی است، گفت: اینکه معصومین(ع) در روایات می فرمایند ماه رمضان ماه برکت، رحمت و مغفرت است، به این علت است که این ماه شهرالله است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) هر کجا می رفتند مریض ها خوب می شدند؛ دام ها، بچه های زیاد تولید می کردند؛ مردم کسب و کارشان رونق می گرفت؛ آب دهان مبارک را در چاه خشک می انداختند، چاهِ خشک می جوشید بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَة؛ برکت برای وجه الله است. در روایت است که وقتی می گویید ان شاءالله تعالی، بگویید: ان شاءالله تعالی مَعَ عَلیٍ(ع) و در روایت دیگری پیامبر(ص) می فرمایند ما شهر خدا هستیم. إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّه، تعداد ماه ها نزد خدا دوازده عدد(دوازده امام) است.

استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت: امام صادق(ع) می فرمایند لا تُسکِن فی قَلبَکَ غَیرَالله؛ غیر الله را در قلبت اسکان مده؛ در این حالت است که سِیر عوض می شود، دیگر لازم نیست به سر و کله بزنیم؛ خدا که بیاید، برکت، رحمت و مغفرت می آید و دنیای انسان روشن می‌شود. امام خمینی(ره) که آمد دنیا را روشن کرد و امروز نظام ولایت فقیه عالم را روشن کرده است؛ بعضی ها خودشان کور هستند، جلوی نور را هم می گیرند.

وی در ادامه بیان داشت: برکت برای شهرالله است. وقتی حَق جلّ و اَعلی در کسی تجلّی کرد، یک نظامی مانند سال 57 درست می شود که تمام عالم را سیراب می کند؛ این برای توحید ذاتی است. ماه رمضان ماه رحمت و مغفرت است، ماه عفو نیست بلکه ماه مغفرت است؛ فعل را نمی بخشند بلکه ذات را عوض می کنند. فرق مغفرت با عفو این است که ریشه ای که سبب گناه می شود را از تو برطرف می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی در ادامه گفت: هو شهرٌدُعيتُم فيه الى ضيافة الله؛ همگی دعوت شده اید به مهمانی خدا؛ یعنی مستقیم نشسته اید سر سفره امیرالمومنین. وجُعِلتُم فيه من أهل كرامة الله؛ اینجا دیگر همه چیز از بالاست؛ دُعيتُم و جُعِلتُم یعنی کار دست شما نیست. وجُعِلتُم فيه من أهل كرامة الله؛ کار دست خداست.

استاد حوزه علمیه افزود: یکی از آداب خودسازی آقاسیدعلی قاضی این است که سوره کهف را هر روز بخوانید؛ سوره کهف سوره خودسازی است چون اصحاب کهف را می فرماید: نُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَال؛ آنان را به پهلوی راست و چپ می‌گردانیدیم؛ ما هم الان خواب هستیم، دارند راست و چپمان می کنند که درست شویم مثل کباب پزها؛ این مجلس و آن مجلس خدمت حضرت رقیه، حضرت ابالفضل، گاهی پای قرآن و.... می برند. عدد آیات سوره کهف هم به نام مبارک حضرت علی(ع) 110 است. وجعلتم فيه من أهل كرامة الله یعنی مبادا فکر کنیم که خودمان آمدیم نماز خواندیم، خودمان آمدیم مجلس، نه اینطور نیست؛ مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می گفت نصف کارها با خداست، نصف دیگر آن هم دست ما نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هیبت ائمه اطهار(ع) به این بوده که از آتش نترسیدند؛ اما ما از آتش می ترسیم. الان مقام معظم رهبری می فرمایند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، این ها یال و کوپال است، یک سوزن بزنی تکه تکه می شود؛ امام متاسفانه بعضی ها می ترسند./969/پ202/ب1

ارسال نظرات