۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۵۶۵۷۸۸
فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش:

ارتش و سپاه دو بازوی هماهنگ و هم­فکر کشور در برابر دشمنان هستند

ناخدا یکم صمدی گفت: رزمندگان اسلام در قالب دو بازوی قدرتمند با هماهنگی، هم‌فکری و صمیمیت بسیار در برابر دشمنان ایستاده و از کشور و نظام اسلامی دفاع می کنند.
صمدی

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، در آستانه سوم خرداد، سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر محفل خاطره گویی موج‌های بی‌قراری با همکاری حوزه هنری و تیپ 130 شهید دلجویان خراسان شمالی و با حضور ناخدا یکم هوشنگ صمدی، فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش در بجنورد برگزار شد.

ناخدا یکم صمدی در این محفل اظهار کرد: نخستین وظیفه من به‌عنوان یک نظامی حفظ حدود و مرزهای کشور است، زمانی که دشمن وارد کشور ما شده و زندگی هم‌میهنان من را تحت تأثیر قرار داده است وظیفه من نظامی این است که در برابر دشمن مقاومت کنم.

وی با اشاره به زمینه‌های آغاز تهاجم رژیم بعث به ایران، به قراردادهای مرزی بین دو کشور ایران و عراق پرداخت و گفت: انگلیسی‌ها برای سوءاستفاده خود در تعیین مرز بین دو کشور نقاط مبهمی را گذاشته بودند.

ناخدا یکم صمدی ادامه داد: انگلیسی‌ها در منطقه اروندرود خط مرزی را به‌صورت کامل تعیین نکرده بودند و در منطقه نفت خیر غرب استخوان شکسته‌ای لای گوشت گذاشتند تا از این طریق بتوانند این دو کشور را علیه هم تحریک کنند.

وی با اشاره به تقابل ایران و عراق در سال 1348 که منجر به انعقاد قرارداد الجزایر بین این دو کشور شد، اضافه کرد: ارتش در ابتدای انقلاب به شکل فجیعی ضعیف شده بود، صدام هم با پشتیبانی غرب و کشورهای غربی به فکر حمله به ایران و تقاص سال 1348 بود و در تلویزیون عراق گفت که من آماده جنگ با ایران هستم.

ناخدا یکم صمدی خاطرنشان کرد: صدام به دنبال فرصت بود، آمریکا به او چراغ سبز نشان داده بود و بلوک شرق هم از او حمایت می‌کرد و این‌گونه شد که صدام مطمئن بود در مدت اندکی می‌تواند ایران را فتح کند؛ زیرا 35 کشور از او پشتیبانی می‌کردند.

وی افزود: برنامه‌ریزی صدام این بود که در روز اول خرمشهر را اشغال کند، روز سوم خوزستان جدا شده و استان عربی شود و در روز هفتم صدام در میدان آزادی تهران مصاحبه تلویزیونی کند؛ اما مقاومت مردم به‌گونه‌ای بود که صدام در روز هفتم تقاضای مذاکره و صلح کرد.

ناخدا یکم صمدی اضافه کرد: صدام فکر نمی‌کرد ایران 36 میلیون جنگنده دارد می‌گفت ارتش ناراضی است و زیر پای ما فرش قرمز پهن می‌کند؛ اما حساب مردم و نیروهای مردمی را نکرده بود به همین دلیل در روز هفتم تقاضای مذاکره کرد.

وی تصریح کرد: در آن زمان همه ایران اهل خرمشهر شده و از ارتش و نیروهای رزمنده حمایت کردند و این موضوع باعث شد صدام مجبور به عقب‌نشینی شود.

ناخدا یکم صمدی افزود: رزمندگان اسلام در قالب دو بازوی قدرتمند با هماهنگی، هم‌فکری و صمیمیت بسیار شروع به جنگیدن در مقابل عراق کرده و مانع از دست‌یابی صدام به اهداف خود در حمله به ایران شد.

در این محفل امیر ابراهیم گل‌گلی، فرمانده تیپ 130 شهید دلجویان ارتش در خراسان شمالی، با یادآوری نقش ارتش در آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: در آن روزهای سخت که نیروهای ارتش سازمان‌دهی ویژه خود را تا حدی از دست داده بودند، باید تجدیدقوا کرده و با یورش ناجوانمردانه نیروهای بعثی روبرو می‌شدند که به‌خوبی این رسالت خود را ایفا کردند.

وی افزود: در جریان اشغال خرمشهر ابتدا مقاومت مردمی و سرسختانه نیروهای ایرانی در برابر رژیم بعثی در جریان بود و سپس عملیات مختلف به‌منظور زمینه‌سازی برای عملیات بیت‌المقدس اجرا شد.

امیر گل‌گلی اضافه کرد: این عملیات چند ویژگی منحصربه‌فرد داشت؛ نخست اینکه چهار روز بعد از عملیات فتح المبین اجرا شد و دوم اینکه ازنظر طول عملیات که 24 روز طول کشید منحصربه‌فرد بود.

وی با اشاره به موفقیت‌های نیروهای ایرانی در این عملیات، ادامه داد: در این عملیات به همت مردم و نیروهای مسلح 18 هزار اسیر از دشمن گرفته شد.

گفتنی است، خاطره گویی احمدرضا مظلوم و تجلیل از ناخدا یکم هوشنگ صمدی با اهدای تصویرسازی چهره این رزمنده شجاع ارتش از دیگر بخش‌های این مراسم بود./9314//۲۰۳/خ

ارسال نظرات