۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۵۶۵۹۳۰
نماینده خبرگان رهبری:

تنها با روزی حلال می توان در مسیر بندگی قرار گرفت

نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که رزق حلال نقش مهمی در شخصیت هر انسان می‌گذارد، گفت: تنها با روزی حلال می توان در مسیر بندگی و عبودیت قرار گرفت.
رزق حلال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی امروز در هشتمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق شکم انسان» برگزار شد، اظهار داشت: رزق حلال نقش مهمی در شخصیت هر انسان می‌گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در بخشی از این رساله می فرمایند؛ «وَ أَمَّا حَقُّ بَطْنِكَ فَأَنْ لَا تَجْعَلَهُ وِعَاءً لِقَلِيلٍ مِنَ الْحَرَامِ وَ لَا لِكَثِيرٍ؛ و اما حق شكمت اين است كه آن را ظرف كم و بيش از حرام نسازى». با بهره‌گیری از انوار قرآن کریم و کلمات اولیاء خدا واضح است که لقمه حلال امری بسیار اساسی و مهم است.

امام جمعه مراغه ادامه داد: آنچه ما به عنوان تغذیه دریافت می‌کنیم، روی تمام شخصیّت یعنی جسم، روح انسان اثر می گذارد، از این جهت باید دانست که از منظر پروردگار عالم که همان خالق و رازق انسان است؛ کسب روزی حلال و دوری از حرام بسیار حائز اهمیت است.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به فرازی از مناجات امام علی(ع) گفت: حضرت می‌فرمایند؛ «الهی قَوِّ عَلَى خِدْمَتِکَ جَوَارِحِی؛ خداوندا اعضاء و جوارح مرا در راه خدمت به خودت قوی و نیرومند گردان». شاید یکی از مهم‌ترین پاسخ‌ها به این دعای نورانی از جانب پروردگار متعال، در باب همین رزق حلال باشد؛ چراکه تنها با روزی حلال می توان در مسیر بندگی و عبودیت قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: انسان برای قرار گرفتن در مسیر بندگی باید به مسأله تغذیه توجّه داشته باشد. اگر انسان با کیفیّت ظاهری و باطنی مطلوب، به اندازه و کمیّت مناسب غذا ‌خورد، همه‌ اعضایش را در مسیر طاعت و رضایت الهی پشتیبانی کرده است.

وی با بیان این‌که میانه‌روی از استفاده از رزق حلال نیز مورد تأکید ائمه اطهار علیهم السلام است، گفت: پرخوری و اسراف حتی در مال حلال نیز جایز نیست؛ چراکه شکم انسان انبار مواد غذایی نیست؛ پرخوری عامل غفلت و تنبلی است، حال اگر این غذا از مال حرام باشد؛ غذای شیطان است./935/پ203/ب1

ارسال نظرات